برگزاری دوره هنری و رسانه ای بشری با هدف تربیت کنشگران اجتماعی و فعالان عرصه رسانه

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه های علمیه خواهران گفت: بشارت دوره بشری، حضور طلاب ما در عرصه های هنری و رسانه ای است تا به کنشگران اجتماعی و فعالان عرصه رسانه تبدیل شوند و بتوانند به عنوان مربیان رسانه، هنر و فضای مجازی به فعالیت خود ادامه دهند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، «معصومه ظهیری» در ویژه برنامه افتتاحیه هفته هنر و رسانه بشری که با مشارکت معاونت فرهنگی تبلیغی حوزه های علمیه خواهران و مدیریت حوزه علمیه خواهران استان خوزستان برگزار شد، اظهار داشت: فضای رسانه به عنوان پیام رسان در طول تاریخ متفاوت بوده است. خداوند تبارک و تعالی به قلم قسم یاد می کند: «نون والقلم» در آیات قرآن نیز کار پیام رسانی جزء کارهای بسیار مهم بوده است، به طوری که خداوند انبیاء و رسل را مأمور به این کار کرده است: «ما علی الرسول الا البلاغ».

وی افزود: برای کسانی که این مهم را انجام می دهند، خداوند نهراسیدن و حضور مقتدرانه را توصیه می کند و این گونه توصیف می فرماید: «الذین یبلغون رسالات الله و یخشونه و لا یخشون احدا الا الله».

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه های علمیه خواهران با اشاره به روایتی از امیرمؤمنان علی(ع) که می فرمایند «فرزند زمان خویش باشید و فرزندانتان را به آداب زمان تربیت کنید»، ادامه داد: از زمانی که پرده خوانی، نمایشنامه خوانی و شعر رواج داشته است تا قلم و کتابت و نوشتار، تا بعدها رسانه هایی که الکترونیک و دیجیتال بودند مثل رادیو و تلویزیون و هنر هفتم، سینما و ابزارهای امروز. سرعت بعد از مدرنیته و پُست مدرنیته به حدی بوده است که هم از جهت سخت افزاری، ابزارها را کوچک و در دسترس تر کرده و هم از جهت نرم‌افزاری در آن تنوع ایجاد کرده است؛ لذا کسی که می خواهد در عرصه میدان تبلیغ وارد شود، بنابر توصیه قرآن و فرمایش امیرمؤمنان علی(ع) باید خودش را مجهز کند، به اصطلاح رسانه ها باید سواد رسانه داشته باشد و رسانه را بفهمد.

وی بیان داشت: سواد رسانه ای امروزه ما، علم و آگاهی را در اختیار قرار می‌دهد، ولی عرصه و میدان ما خیلی سالم نیست، به نحوی که گاهی جنسیت ها مشخص نیست، تخصص ها مشخص نیست و گاهی دام هایی در این فضا گسترانیده شده که افراد در آن به نحوی شکار می شوند و مورد صید قرار می گیرد؛ بنابراین فهم سواد رسانه و هنر علاوه بر آن مهارت، نیاز به این دارد که انسان ها چگونگی حضور خودشان را نیز مطلع باشند.

خانم ظهیری به راه اندازی دوره هنری و رسانه ای بشری اشاره کرد و گفت: بشارت دوره بشری، حضور طلاب ما در عرصه های هنری و رسانه ای است تا به کنشگران اجتماعی و فعالان عرصه رسانه تبدیل شوند و بتوانند به عنوان مربیان رسانه، هنر و فضای مجازی به فعالیت خود ادامه دهند.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم در زمان نه چندان دور بتوانیم رشته و واحد درسی در عرصه های هنری و رسانه ای در ۲۰ واحد درسی سطح ۲ در حوزه های علمیه خواهران تعبیه کنیم، البته دوره های هنری و رسانه ای در حال حاضر برای افراد داوطلب و علاقه مندان برگزار می شود ولی امید داریم این دوره‌ها زمینه ای شود برای فراگیر شدن مباحث در واحد های درسی به صورت تخصصی و تکمیلی و بتوانیم درختواره دانشی برای این موضوع به عنوان واحد اقتضائی تعریف کنیم.

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه های علمیه خواهران در پایان افزود: استقبال خوب طلاب در استان ها ما را علاقه مند می‌کند و انگیزه بیشتر برای ما ایجاد می کند برای اینکه بتوانیم از همه امکانات خودمان در این زمینه استفاده بهینه را ببریم.

 

کد خبر 1046514

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha