برنامه‌های ماه رمضان تعطیل بردار نیست / در تمام برنامه‌های نیایشی، دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنیم

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم گفت: برنامه‌های ماه رمضان تعطیل بردار نیست این شعار ستاد عملیات فعالیت‌های ماه رمضان است، امسال با دستورالعمل وزیر بهداشت بنا شد در ماه مبارک رمضان مساجد حتی در شهرهای قرمز باز باشند.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین «مهدی اخوان‌صباغ»، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم امروز با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه اخبار قرآنی که از آنتن شبکه قرآن سیما پخش شد،گفت: سازمان دارالقرآن کریم به عنوان بخش قرآنی سازمان تبلیغات به عنوان هماهنگ کننده و مجری ستاد ماه مبارک رمضان انتخاب شده است .

 

وی افزود: با تشکیل این ستاد اتفاق بزرگ قرآنی و یک نوع گفتمان قرآنی در سازمان تبلیغات ایجاد شد که متناظر با آن در استان‌ها با همکاری روسای کل محترم استان‌ها در اداره کل قرآنی و معاونان فرهنگی ستاد تشکل شد، تا امروز به این سبک سابقه نداشته که تمام بخش‌های سازمان تبلیغات پای کار تشکل ستاد عملیات رمضان بیایند؛ این گفتمان با محور قرآنی به تدبیر ریاست سازمان تبلیغات صورت گرفت، تقریبا ۱۷ کارگروه را تعریف کردیم تا قبل عید نوروز با ۵۴ دستگاه جلسات مستمری را داشتیم که برنامه های ماه رضمان را در دستور کار قرار دهد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین اخوان‌صباغ بیان کرد: در این ستاد محور گفتمانی تعریف شد و توافقاتی داشتیم که آنها هم برنامه‌های قرآنی ماه مبارک رمضان را در دستور کار قرار دادند، محور گفتمانی این ستاد بر اساس فرمایش رهبر معظم انقلاب است که فرمودند تواصی را تشکل دهید زنجیره تواصی را تقویت شود، محور گفتمانی  امسال ما در ماه رمضان بر اساس کلمه قرآنی تواصی است که رهبری به آن اشاره فرمودند؛ بر همین اساس بنا گذاشتیم که زنجیره تواصی شکل گرفته و تقویت شود، از همه نهادها هم خواستیم کمک کنند که محتوا با توجه به شرایط و مشکلات باشد. همچنین بنا را براین گذاشتیم که اتفاق تواصی با باور و گفتمان قرآنی مردم رخ دهد، همه نهادها هم در این فضا به ما کمک می‌کنند از این محور گفتمانی استفاده شود.

 

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در پاسخ به این سوال که با توجه شیوع کرونا برنامه‌های ماه مبارک رمضان با خلل مواجه می‌شود یا نه، عنوان کرد:‌ به طور قطع رعایت دستورالعمل‌ها در دستور کار همه افراد متدین و قشر حزب الله است، تمام کسانی که در فضای ماه محرم و رمضان سال گذشته شرکت کردند نشان دادند که دارای عقبه عقلانی هستند و سلامت جسم و روح دیگران برای آنها اهمیت دارد به همین دلیل دستور العمل‌های بهداشتی را به بهترین نحو رعایت کردند. بنای ما هم در ستاد ماه رمضان بر همین اساس است که تمام دستورالعمل‌های بهداشتی ستاد ملی مبارزه با کرونا رعایت شود ما در این زمینه مساله‌ای نداریم.

 

وی با بیان اینکه احتیاط شرط عقل است و گوش دادن دستورالعمل‌های بهداشتی کارشناسان در دستور کار ما است، اظهار کرد: برنامه‌های ماه رمضان تعطیل بردار نیست این شعار ستاد عملیات فعالیت‌های ماه رمضان است، امسال با دستورالعمل وزیر محترم بنا شد در ماه مبارک رمضان مساجد حتی در شهرهای قرمز باز باشند اما دستورالعمل‌های بهداشتی رعایت شود، کسانی که خود مشکوک به بیماری هستند وارد این مجالس نشوند، جمعیت مراسم‌ها هم کنترل می‌شود نمازها درزمان مشخص برگزار می‌شود، برنامه‌های ترتیل‌خوانی جزء‌خوانی برقرار است، اینکه گفتیم از بعد عقلانی جلو می‌رویم برخی افراد متدین و بزرگان قرآنی در فضایی باز پارک‌ها و بوستان ها با سه متر و چهار متر فاصله فعالیت‌های قرآن خود را برگزار می‌کنند، که نشان می‌دهد آنها حتی فراتر از دستورالعمل‌های بهداشتی عمل می‌کنند. معنویت، ارتباط و انس با قرآن برای ما موضوعیت دارد، مجلس جزء‌خوانی و ترتیل‌خوانی طبق دستورالعمل‌های بهداشتی طراحی شده  که مردم هم استقبال خوبی از آن دارند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین اخوان‌صباغ  در پاسخ به این سوال که به نسبت سال گذشته مانع‌ها کمتر یا بیشتر شده است با توجه به اینکه وزیر بهداشت در دیدار با نماینده ولی فقیه در همدان گفته بود که فضاهای معنوی و عبادی برقرار است، گفت: دو هفته پیش با یک دستورالعمل و اقدام عجولانه درباره برنامه‌های ماه رمضان مواجه شدیم، در ستاد ملی مبارزه با کرونا  کارشناسان خبره دینی در کنار کارشناسان بهداشتی حضور دارند، آنجا تصمیماتی صورت گرفت و بنا بود که این تصمیمات به صحن برود اما متاسفانه قبل آن اراده‌ای شد که تمام برنامه‌های ماه رمضان تعطیل شود؛ این اقدام سبب شد که مطالبه مردمی به وجود آید؛ قاریان قرآن، هیات‌ها و ائمه جماعات و جمعه مطالبه داشتند که ماه رمضان ماه خاص بندگی است و ارتباط با مسجد قرآن و جماعت در آن به صورت ویژه تعریف می‌شود، به دنبال این هفته گذشته وزیر بهداشت دستورالعملی را ابلاغ کردند که یک آرامشی به جامعه حاکم شد.

 

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم افزود: درخواست داریم به فرمایش رهبر معظم انقلاب توجه شود که تاکید دارند در مسائل دینی و بهداشتی نظر خبرگان و متخصصان آن به کار گرفته شود، ما باید ظرفیت‌های معنوی کشور را فراموش نکنیم زیرا مردم به آن احتیاج دارند، یکی از اتفاقاتی که در کشور رخ داد دوگانگی‌های تصمیم‌گیری است که به عنون مثال عید نوروز سفر به ترکیه آزاد اما سفر به کربلا ممنوع است، این تناقض‌هایی است که مردم انتظار دارند ستاد ملی کرونا آنها را برطرف کند.

 

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب ۲۱ اردیبهشت سال گذشته فرمودند سوال بی‌پاسخی درباره مراسم‌های دعا و عبادت وجود دارد، مساله دعا و عبادت در ماه رمضان و به ویژه در شب‌های قدر یکی از نیازهای اساسی مردم است که با نیازهای مادی تفاوتی ندارد و بالاتر از نیازهای مادی است، این توجه و ارتباط با خدا مساله اساسی مردم است باید برای آن فکری شود، به طور قطع قواعد سخت‌گیرانه گذاشته شود مردم مومن و مسجدی بیشتر از دیگران به قواعد عمل می‌کنند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین اخوان‌صباغ با بیان اینکه باید دستورالعمل‌ها در همه مراسم‌ها و برنامه های ماه رمضان رعایت شود که به طور قطع رعایت می‌شود، اظهار کرد: سال گذشته ائمه جماعات، هیات‌ها و فعالان قرآنی همه ثابت کردند که پشتوانه عقلانی در آنها وجود دارد و به دستورالعمل‌های بهداشتی عمل‌ می‌کنند، فراتر از آن همه آماده هستند که به کادر درمان و پزشکی کمک کنند، سال گذشته همه شاهد بودیم که ظرفیت‌های مختلف هیات‌ها و روحانیون برای کمک وارد شدند.

 

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با بیان اینکه ما در ستاد رمضان سازمان تبلیغات با دستگاه‌های مختلف به هم افزایی خوبی رسیدیم که در این فضا به تقویت زنجیره تواسی در کشور تاکید دارد، ابراز کرد: محتواهای خوبی آماده شده است که امید و باور در مردم ایجاد شود، همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند قرآن کتاب زندگی است و تمام دستورالعمل‌های زندگی در قرآن وجود دارد؛ این باور باید به مردم گفته شود، یکی از آن شئون امید به توان مردم، توکل بر خدا، حسبنا الله و نعم الوکیل است که مردم باید آن را باور کنند، همه در مقابل این کشور اسلامی و نهاد دینی قد علم کردند اما آنچیزی که ما را یاری می‌کند همان توکل بر خداوند است، رهبر معظم انقلاب فرمودند با این قرآن می‌شود کمر استکبار را شکاند. بر همین اساس امید به فتح و پیروزی در دستور کار ما است.

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر برنامه‌ریزی صورت گرفته است که در بخش محلی مردم محلات دست به دست یکدیگر بدهد و مشکلات محلی خود را حل کنند، گفت: ۱۰ هزار مسجد در این زمینه اعلام آمادگی کردند، امروز کارکرد مسجدها بیشتر شده است زیرا مساجد ما تنها محل عبادت نیست و محل کمک و مواسات به مردم هم شده است، امام جماعت و مردم با یکدیگر مشکلات و مسائل محله خود را حل می‌کنند. در کنار این ما طرحی را طراحی کردیم که ثابت کنیم با همه مشکلات و مسائل مردم خوبی‌های زیادی دارند که باید آنها را به یکدیگر نشان داده و از خوبی‌ها محله خود تقدیر و تشکر کنند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین اخوان‌صباغ با بیان اینکه ظرفیت‌های خوبی برای فعالیت‌های قرآنی داریم، عنوان کرد: در فضای مجازی و رسانه‌ ملی اتفاقات خوبی در زمینه فعالیت‌های قرآنی رخ داده است، در کنار آن تفسیر قرآن را با تاکید بر آیات تواصی برگزار می‌شود..

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم بیان کرد: علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به پایگاه http://telavat.ir  پایگاه اطلاع رسانی دارالقرآن مراجعه کنند. تمام سازمان‌ها، نهادها، شبکه شاد، دهیاری‌ها و شهرداری‌ها، ستاد کل نیروهای مسلح، حوزه‌های علمیه همه در این زمینه همکاری لازم را دارند، در زمینه اعزام مبلغ هم به صورت منطقه‌ای فعالیت صورت می‌گیرد یعنی هر مبلغی در منطقه خود به فعالیت می‌پردازد. با تاکیدات رهبر معظم انقلاب به مواسات، توسط خیران قرآنی و هیات‌ها، اتفاقات و فعالیت‌های خوبی در قالب گروههای جهادی شکل گرفته است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین اخوان‌صباغ در پایان خاطرنشان کرد:‌ سازمان دارالقرآن از سازمان‌های قدیمی در کشور است که طی چهل سال چاپ و نشر قرآن و برنامه‌های متنوع آموزشی داشته است، سال گذشته آموزش تخصصی را در پیش گرفته است، این اتفاق بزرگی است انتظار داریم رسانه ملی آن را بیشتر تبلیغ کند. امسال آزمون تخصصی حفظ را هم به برنامه‌های عمومی حفظ اضافه کردیم، همچنین فعالیت‌های مجازی خوبی در سامانه‌های آموزش شکل گرفته که در آن به صورت خانوادگی هم جلسات قرآنی برگزار می‌شود.

 

کد خبر 1046538

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha