پاکبانان بالای ۵۰ سال در اولویت تزریق واکسن/ وضعیت وخیم شیوع کرونا در فروردین

صادقی فر با بیان اینکه پاکبانان بالای ۵۰ سال زباله‌های عفونی در اولویت تزریق واکسن در استان قرار دارند، گفت: وضعیت شیوع و گسترش ویروس کرونا در فروردین ماه در استان ایلام بسیار وخیم بوده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از ایلام، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان ایلام در گفت و گو با خبرنگاران، اظهار کرد: ویروس جهش یافته با قدرت درحال گسترش است و خطرناک تر از نوع قبلی است.

 

«جمیل صدقی فر» با اشاره به وضعیت بسیار وخیم گسترش ویروس کرونا در فروردین ماه در استان ایلام، گفت: تعداد مبتلایان در هفته اول فرودین 621 نفر، در هفته دوم 1278 نفر، در هفته سوم 2236 نفر و در هفته چهارم تا به این لحظه 1670 نفر بوده است.

 

وی با بیان اینکه بستری های فروردین 1400 به تنهایی بیش از ۲ برابر کل بستری شدگان کرونایی در سه ماهه آخر سال 1399 است، تصریح کرد: آمار  بستری ها در هفته اول فروردین 122 نفر، در هفته دوم 203 نفر یعنی حدودا  ۲برابر و در هفته سوم 350 نفر و بازهم حدودا ۲ برابر و در هفته چهارم تاکنون 444 نفر است.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان ایلام  ابراز کرد: میزان فوتی ها هم بسیار نگران کننده است و در هفته اول 4 نفر، هفته دوم 4 نفر، هفته سوم 5 نفر و هفته چهارم تا الان نسبت به هفته سوم نزدیک به چهار برابر شده و 19 مورد فوتی داشتیم.

 

صادقی فر با تاکید بر اینکه روزهای آینده به مراتب سخت تر خواهد بود، یادآور شد: در کمتر از یک ماه  32 فوتی داشته ایم در حالی که در سه ماه آخر زمستان 1399 تنها 22 مورد فوتی ناشی از کرونا در استان گزارش شده است و تعداد مبتلایان در فروردین امسال به تنهایی بیش از مجموع کل مبتلایان در ماه های آذر، دی، بهمن و اسفند 1399 بوده است.

 

وی  افزود: طبق نامه اصلاحیه وزارت بهداشت، پاکبانان بالای ۵۰ سال زباله‌های عفونی در اولویت تزریق واکسن در استان قرار دارند.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان ایلام ابراز کرد: طبق هماهنگی صورت گرفته با شهردار ایلام، پاکبانان بالای ۵۰ سال زباله‌های عفونی جهت واکسیناسیون معرفی خواهند شد.

 

صادقی فر  با بیان اینکه واکسیناسیون عمومی هنوز آغاز نشده و بر اساس اولویت‌‌‌های ابلاغی وزارتخانه واکسیناسیون صورت خواهد گرفت، گفت: واکسن های وارد شده برای مقابله با بیماری کرونا، بطور قطع مورد تائید وزارت بهداشت و علوم پزشکی بوده، و چنانچه کسی حاضر به استفاده از آن نباشند به شخصه اولین نفری خواهم بود که یک دوز آن را تزریق و استفاده خواهد کرد

 

صادقی فرمعاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان در ادامه تصریح کرد: حاکمیت اجازه نخواهد داد واکسن تقلبی به کشور وارد شود، وتمامی واکسن های تزریق شده، که از کانال رسمی و در حوزه بهداشت کشور صورت گرفته، مورد تائید می باشند

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان تصریح کرد: با توجه به احتمال جهش های آتی ویروس کرونا، درحال حاضر واکسیناسیون عمومی از مهمترین برنامه های گام پنجم مقابله با این بیماری است.

 

وی افزود: در تزریق واکسن کرونا بین جامعه هدف استان خوشبختانه عوارض جدی گزارش نشده و تنها اثر مختصری از تب، سردرد و سرگیجه روئیت شده که کاملا طبیعی بوده است.

 

صادقی فر با اشاره به لزوم شناسایی و کنترل بیماری کرونا در مراحل ابتدایی آن، تصریح کرد: متأسفانه به دلیل عدم رعایت قرنطینه کامل توسط بیماران کرونایی و نیز قدرت بالای انتقال این ویروس، کنترل شیوع آن بین مردم استان موفق نبوده است.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام خاطرنشان کرد: در صورت بروز علائم بیماریهای سرماخوردگی، آلرژی و حساسیت در افراد، سریعا اقدام به خود قرنطینگی، انجام تست کرونا ویروس و در ادامه دریافت دارو و خود مراقبتی نمایند تا این بیماری در فاز ابتدایی آن مسیر طبیعی خود را طی کند.

 

کد خبر 1046553

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha