روایتی از ۶۰ سال احسان

هشتاد سال دارد، شصت سال است قدم هایی که بر می دارد در راه خیر و احسان است و می گوید بیشتر از بانک ها وام به نیازمندان اعطا کرده ایم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان، شماره مورد نظرم را می گیرم تا می گویم «الو» «سلام» و می خواهم خودم را معرفی کنم، از  پشت تلفن پیرمردی خوش مشرب زودتر از من جویای احوالم می شود و می داند وقت مصاحبه دارد. بلافاصله با لحنی آرام می گوید بفرمایید من در خدمتتان هستم. هر سوالی دارید می توانید بپرسید. آهنگ صدایش از پشت گوشی نشان از روی خوش او دارد.

هنگام صحبت کمی نفس هایش به شماره می افتد و او می گوید وقتی راه می آیم نفسم کمی می گیرد. موضوع مصاحبه ام را طولانی تر مطرح می کنم تا حاج آقا مرآتی نفسی تازه  کنند و به خوش سخنی خود ادامه دهد.

 

حاج آقا «احمد مرآتی شیرازی» هشتاد سال سن دارد، وقتی راه می رود نفسش می گیرد باید آرامتر و محتاط تر راه برود. او شاید به دلیل شرایط سنی آرام و محتاط قدم بردارد، ولی این دلیلی برای او نیست تا در راه خیر و احسان گام هایش تند نباشد. حاج آقا مرآتی سال هاست گام هایش در راه احسان تند بر می دارد.

از بازاریان، هیئتی ها تا گرفتاران و نیازمندان او می شناسند، می دانند، حاج آقایی و صندوقی است که می توانند به او اعتماد کنند و اگر مشکلی هم پیش آید او از آن ها دستگیری می کند. او از رفیقان شهید حاج مهدی عراقی، مرحوم حبیب‌الله عسگراولادی، حاج محسن رفیق‌دوست است و در مکتب سید الشهدا تربیت شده ودر راه امام خمینی (ره) گام برداشته است.

حاج آقا مرآتی از 20 سالگی به مردم وام قرض الحسنه می دهد او 60 سال است که این عمل حسنه را انجام می دهد و باقی صالحات خود می داند او در پاسخ به این پرسش که چه شد از 20 سالگی شروع به وام های قرض الحسنه برای گره گشایی از کار مردم کردید با یک شعر پاسخ کل سوال را می دهد و می گوید «کسی را دل مگر از سنگ باشد که بگذارد کسی دلتنگ باشد». 60 سال است که میلیاردها وام به مردم اعطا کرده ایم، حتی می توانم بگویم بیشتر از بانک ها وام داده ایم و یک ریال هم سود دریافت نکرده ایم.

 

به راستی کسی این شعر «صابر همدانی» را در ذهن و قلب خود حک کند مگر می تواند نسبت به انسان ها بی تفاوت باشد. مگر می تواند دل بشکند بلکه می داند باید دل بستاند و گره گشایی از خلق کند و بدخلقی نکند.

 

حاج آقا مرآتی هم سال هاست اجازه نمی دهد دل کسی بگیرد او با همراهی خیران دیگر اجازه نمی دهد آبرو داری از سر نداری بی آبرو شود.

این خیر جدای از اعطای وام، جهیزیه هم می دهد و در این باره نیز می گوید:عضو 4 صندوق نیکوکاری هستم، این صندوق ها وام قرض الحسنه می دهند، برای اعطای جهیزیه هم اجناس مختلف را خریداری کرده ایم و در این مراکز گذاشته ایم کسی که نیاز داشته باشد، از این اجناس  تا سقف 30 میلیون تومان بر می دارد و باید اقساط آن را 20 ماهه پرداخت کند.

 

ما یک ریال سود نمی گیریم ولی 5 چک  می گیریم و با اقساط پرداختی باز جنس می خریم.اگر کسی توان پرداخت را نداشته باشد و با تحقیق به این موضوع رسیده باشیم، با خیرهای دیگر پول آن بنده خدا را می دهیم.

 

او که سال هاست در بنیاد خدمات اسلامی نقش تاثیر گذار دارد و صندوق نیکوکاری با نظارت کمیته امداد امام خمینی (ره) را اداره می کند اما گله مند است، شکایت از مسئولانی دارد که می خواهند با اجرای برنامه و قوانینی صندوق های نیکوکاری را جمع آوری کنند و  حاج آقا مرآتی می گوید:برنامه ای است که می خواهند صندوق ها را جمع کنند در حالی که مقام معظم رهبری هم از فعالیت صندوق ها حمایت کرده اند و تمام فرمایشات ایشان را پشت شیشه صندوق زده بودیم، اکنون برنامه ای شده است که صندوق ها در مقابل بانک هاست یا می گویند محلی برای پولشویی است. بیش از 3 هزار صندوق در کشور داریم اگر تعداد محدود هم پولشویی می کنند جلوی آن ها را بگیرند، نه اینکه صندوق هایی همانند صندوق ما که با وام دادن  به دنبال حل بخشی از مشکلات مردم هستند، بخواهند جلوی فعالیت آن ها را بگیرند.

 

این موضوع یکی از بزرگترین دغدغه های این پیرمرد خیر است، پیرمردی که سال هاست در این راه قدم برداشته و جلوی همه مانع ها ایستاده تا بتواند  کار خیر را پیش برد. بنیاد خدمات اسلامی با مدیریت حاج آقا مرآتی، هر سال ماه مبارک رمضان هم نیازمندان را فراموش نمی کند، 200 بن چاپ کرده اند تا نیازمندان با ارایه این بن ها از یک مغازه قابل اعتماد خرید کنند، از این بن ها به هر نیازمند چند تا هم می دهند.

 

به هر روی، فرشتگان زمینی همچون حاج آقا مرآتی در کشور کم نیستند، حساب بانکی آن ها قلبشان است که نامحدود برای دستگیری از نیازمندان می تپد.

 

کد خبر 1047079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha