افزایش مناطق آزاد بدون زیرساخت فایده ندارد

رئیس گروه تعیین سیاست ها و برنامه ریزی راهبردی صنعت، معدن و تجارت معتقد است بدون زیرساخت ها و انجام اصلاحات لازم در هفت منطقه آزاد فعلی اضافه شدن مناطق آزاد جدید فقط شرایط نابسامان مناطق آزاد را بدتر خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، جواد وهاب زاده، رئیس گروه تعیین سیاست ها و برنامه ریزی راهبردی صنعت، معدن و تجارت درمورد افزایش تعداد مناطق آزاد با برنامه «گفتگوی اقتصادی» مصاحبه تلفنی کرد.

وهاب زاده با بیان اینکه اصلی ترین هدف از ایجاد مناطق آزاد از همان ابتدا افزایش صادرات بود، گفت: انتقال تکنولوژی، جذب سرمایه گذاری خارجی و افزایش تولید و ارزش افزوده نیز از دیگر اهداف تاسیس مناطق آزاد به شمار می روند.

وی افزود: اغلب کشورهای نوظهور صنعتی از جمله چین، هند و مالزی برای رسیدن به اهداف توسعه ای خود، از طریق ارائه مشوق ها از طریق ایجاد مناطق آزاد اقدام کرده اند به ویژه کشور مالزی که توسعه صنعت الکترونیک و صادرات خود را از طریق مناطق آزاد دنبال می کند.

رئیس گروه تعیین سیاست ها و برنامه ریزی راهبردی صنعت، معدن و تجارت عملکرد مناطق آزاد در سال های گذشته را ضعیف ارزیابی کرد و گفت: واقعیت این است که مناطق آزاد به محلی برای دپوی کالا برای واردات از طریق قاچاق یا سهمیه های وارداتی تبدیل شدند و به جای اینکه سکوی صادرات باشند عکس این اتفاق افتاده است.

وهاب زاده با بیان اینکه مناطق آزاد تا سال 97 دروازه واردات کالاها به ویژه کالاهای لوکس و غیرضروری بودند، گفت: بخشی از کالاها به دلیل دپو شدن در این مناطق، قاچاق می شدند و لذا خیلی نمی توان مناطق آزاد را در این قضیه مقصر دانست.

وی از تغییر روند صادرات و مثبت شدن تراز تجاری مناطق آزاد در دو سه سال اخیر سخن گفت و افزود: محدودیت های ارزی و تجاری در مناطق آزاد باعث شده که ما در مسیر اصلی قرار بگیریم بطوریکه تراز تجاری در دو سه سال اخیر مثبت شده است.

وهاب زاده نبود زیرساخت ها را بزرگترین مشکل مناطق آزاد عنوان کرد و گفت: نمونه بارز نبود زیرساختها در منطقه آزاد چابهار است که با وجود هدفگذاری در حوزه صنایع فولاد و پتروشیمی اما در حال حاضر امکانات آب و گاز و آهن و فرودگاه اختصاصی ندارد.

رئیس گروه تعیین سیاست ها و برنامه ریزی راهبردی صنعت، معدن و تجارت معتقد است تا زمانی که زیرساخت ها تکمیل نشوند و اصلاحات لازم نیز در هفت منطقه فعلی اعمال نشود اضافه شدن مناطق آزاد جدید صرفاً شرایط نابسامان مناطق آزاد را بدتر خواهد کرد.

کد خبر 1047128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha