«شترگاوپلنگ» حکایت امروز اداره صمت فاروج است

بروکراسی سریع و دقیق اداری در سایه حضور نیروهای متخصص رقم می خورد که اداره صنعت و معدن و تجارت فاروج، کُمیتش در این بخش لنگ می زند و حکایت امروز آن همان «شترگاو پلنگ» است.

خبرگزاری شبستان_فاروج؛ در سالی که به نام «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نامگذاری شده است شاهد عقبگرد دستگاه مهمی همچون صنعت، معدن و تجارت با کاهش نیرو در بهره وری و بهبود شرایط کار هستیم، دستگاهی که حوزه کاریش ارتباط مستقیمی با این شعار و بهبود شرایط فعلی اقتصادی دارد.

 

بازار، صنایع و معادن، امروز حوزه های چالشی در سطح کشور و به تبع آن استان ها و شهرستان هاست، تولید و پشتیبانی از آن و مانع زدایی رویکردهایی است که امسال باید به آن توجه بیشتری شود اما در نبود نیروی متخصص چگونه می تواند رقم بخورد؟

 

یکی از فعالان حوزه تولید و صنعت شهرستان فاروج گفت: امروز نیروی متخصص با توجه به بروکراسی اداری و مشکلاتی که در این بخش است می تواند راهگشا و تسهیل کننده کارها باشد.

 

وی که خواست نامش عنوان نشود، افزود: بیشتر از یک سال بود که فعالیت بخش صنعت و معدن شهرستان به شرایط مناسبی با جذب یک کارشناس متخصص در این بخش رسیده بود و فعالیت ها در خود شهرستان انجام می شد.

 

وی گفت: در مراجعه به این دستگاه باخبر شدیم که کارشناس این بخش به خراسان رضوی منتقل شده و حالا فعالیت های  این حوزه روی زمین مانده است.

 

وی افزود: ارباب رجوع این حوزه باید برای کوچکترین کار اداری به مرکز استان برود و با توجه به حجم مراجعات و روال اداری، کار در یک روز انجام نمی شود و این ترددها باید تکرار شود.

 

یک فعال دیگر در حوزه صنعت گفت: به نظر می رسد برای عدم تحقق شعار سال در حوزه رفع موانع تولید در شهرستان با نبود نیروی متخصص گام موثری در این بخش برداشته شده است!

 

رحمتی افزود: روند تولید در حوزه صنعت به حد کافی مشکلات دارد و نبود نیروی متخصص در شهرستان بر آن دامن می زند، افزایش سطح مراجعه به مرکز استان برای دریافت خدمات در این بخش، بهره وری را پایین می آورد و روند کار را کُند می کند.

 

یک فعال حوزه معدن هم گفت: وجود نیروی کارشناس در هر حوزه ای، امکان دسترسی آسان برای گرفتن مشاوره، طی کردن مراحل دریافت مجوز، اطلاع از بخشنامه ها و دستور العمل های جدید را فراهم می کند و چند صباحی این شرایط در شهرستان فراهم بود.

 

هدایتی افزود: فلسفه وجود دستگاه ها، تسهیل کار با استفاده از منابع انسانی است و چرا باید این اصل که پایه تشکیل دستگاه اداری است در دستگاه های شهرستان به ویژه حوزه مهم صنعت، معدن و تجارت رعایت نشود و با رفتن یک نیرو، جایگزینی برای وی  تعیین نشود؟!

 

یکی از شهروندان هم گفت: این روزها که بازار و گرانی ها دغدغه مردم شده است رسیدگی به این بخش در بازه زمانی طولانی تری اتفاق می افتد.

 

«محمود احمدی» افزود: دستگاه متولی شهرستان تنها یک تیم بازرسی دارد و آیا با یک تیم می توان حوزه گسترده اصناف، نانوایی ها، انبارها، مشاغل خانگی و... را پوشش داد.

 

شهروند دیگری گفت: صف هایی که این روزها تصویر تکراری خیابان ها بوده و هست نیازمند نظارت و بازرسی بیشتر است.

 

«حسن قادری» افزود: در حوزه نانوایی ها مشکلات صف همچنان باقی است و در توزیع اقلام تنظیم بازار، شاهد کم و کاست هستیم و باید دید کی زمان رسیدگی به این حوزه هاست.

 


یک فرهنگی هم گفت: بارها و بارها این جمله را شنیده‌ایم که «نیروی انسانی بزرگترین سرمایه یک مجموعه است»، بنابراین، موفقیت یک سازمان تا حد زیادی به کیفیت و عملکرد افراد وابسته است.

 

«محمد مرادی» افزود: وقتی در یک دستگاه اداری این سرمایه را نداشته باشیم چه توقعی می توان از آن مجموعه داشت؟!

 

وی گفت: در حوزه صنعت و معدن و تجارت شهرستان نیروهای فعلی در حوزه اصناف تخصص دارند و بقیه بخش ها باید در مرکز استان خدمات بگیرند که این با اهداف و برنامه هایی که برای بهره وری و سرعت انجام کار مطرح می شود، سنخیتی ندارد.


    

نمودار سازمانی اداره صنعت، معدن و تجارت فاروج حداقل ها را ندارد


مدیر صمت شهرستان فاروج گفت: این دستگاه با چهار نیرو اداره می شود در صورتیکه حداقل نیروی مورد نیاز هشت نفر است.

 

«احسان افتخاری» با اشاره به گستردگی حوزه فعالیت این دستگاه افزود: در سال های گذشته این دستگاه هفت نیرو داشت اما در شرایط فعلی و با توجه به تشدید نیاز به نظارت ها و بازرسی ها به چهار نفر تقلیل یافته است.

 

افتخاری با اشاره به اینکه تنها نیروی متخصص بخش صنعت و معدن شهرستان به تازگی به خراسان رضوی منتقل شده است، گفت: با توجه به تخصصی بودن حوزه های صنعت و معدن، امکان انجام بعضی کارهای این بخش در شهرستان در نبود نیروی انسانی مرتبط فراهم نیست و ناگزیر ارباب رجوع را به دریافت خدمات از مرکز استان ارجاع می دهیم.

 

وی با بیان اینکه شعار ما پرهیز از خام فروشی محصولات در حوزه های مختلف است اما در عمل با توجه به نبود نیروی متخصص در این بخش ها، فعالیتی انجام نمی شود، افزود: از چهار نیروی فعلی این دستگاه، سه نفر در بخش اصناف فعالند و نظارت و رسیدگی به شرایط توزیع اقلام ضروری تمام وقت این کارکنان را به خود اختصاص می دهد.

 

افتخاری گفت: تشکیل دستگاه شهرستانی با هدف انجام کار در همان نقطه بوده اما بدون نیروی متخصص، این مهم عملی نیست و این دستگاه با رفتن نیروی بخش معدن، بعد از دو سال، به شرایط قبل خود بازگشته است.

 

وی با اشاره به اینکه این دستگاه فاقد خودروی بازرسی است، گفت: برای نظارت و بازرسی بر نحوه عملکرد نانوایی ها در شهرستان تردد مداوم نیاز است که با این شرایط، امکان آن سخت می شود.

 

افتخاری گفت: با همه این اوصاف و با همین تعداد نیرو فعالیت های زیادی در فصول مختلف سال به ویژه در طرح نوروزی انجام شده اما جوابگوی نیازهای شهرستان نیست.

 

وی اظهار امیدواری کرد با اختصاص نیرو در بخش های تخصصی به شهرستان ها، روند کارها با سرعت و دقت بیشتری انجام شود.

 

 

 

کد خبر 1047324

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha