فرهنگ عذرخواهی داشته باشید/رمضان ماه تربیت است

حجت الاسلام محمدی لائینی با بیان اینکه رمضان ماه تربیت است، گفت: سعی کنید فرهنگ عذرخواهی داشته باشید، تواضع را می رساند. باید حق و حقوق مردم را بپردازیم، باید به اصلاح اشتباهاتمان بپردازیم، همچنین اگر گناه از جنس حق‌الله برگردن ماست باید ادا شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از ساری، حجت الاسلام والمسلمین«محمد باقر محمدی لائینی» امروز(29فروردین) در جمع نمازگزاران حاضر در دفتر نماینده ولی فقیه در استان ولایتمدار و علوی تبار مازندران با اشاره به فضیلت‌های ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: حضرت علی (ع) اشعاری در قالب مناجات با خداوند دارد که در هر روز از ماه مبارک قرائت می‌کرد محتوای کلی آن به خدایی که صاحب جود و بخشش است و تبارک و تعالی است اشاره دارد.

 

نماینده ولی فقیه در مازندران با بیان اینکه خداوند برتر و بزرگ‌تر است، تاکید کرد: هیچ کسی به درجه خدایی نمی‌رسد،  خداوند دارای خیر دائمی و سودرسانی فراوان به بندگان است، تمام حمدها و ستایش‌ها از آن خداوند است.

 

حجت الاسلام محمدی لایینی گفت: همه خوبی‌ها و تحسین‌ها به خدا برمی‌گردد، ستایش‌گر و ستایش شونده باید شایسته باشد، ولی تاریخ ما پر از ستایش‌های نا به جا است، بشریت در طول تاریخ از ستایش کردن افراد نالایق آسیب زیادی دیده است و بسیاری از ستایش کردن‌ها ظاهری بوده و با انگیزه‌های مختلف طمع و چابلوسی است.

 

وی خاطرنشان کرد: خداوند رزق و روزی را به سه حالت (می‌دهد، نمی‌دهد و می‌ستاند) بین بندگان مدیریت می کند که همه بر اساس حکمت است ما باید دلمان را با خدا صاف کنیم و گلایه نکنیم، از عمق وجودمان باید خدا را باور داشته باشیم.

 

حجت الاسلام محمدی لائینی یادآور شد: بندگان خدا باید سازش پیشه کنند، هیچ کس به اندازه امام حسین (ع) و یارانش مصیبت ندید، اگر یک مورد گلایه از ایشان و خانواده و یارانش پیدا کردید بگویید!! پس نارضایتی جایز نیست.

 

وی با اشاره به اولین بیت از اشعار مناجات حضرت علی (ع) بیان کرد: در وصف خداوند آمده که صاحب ستایش، جود و بخشش، عظمت و بزرگی، پر خیر و برکت هستند و اینکه به هر کسی بخواهی می‌دهد نخواهد نمی‌دهد!

 

وی با اشاره به چهار صفت دیگر خداوند، افزود: خداوند معبود همه ما، خلاق، مربی و پناهگاه انسان‌ها است، انسان‌ها مرتب در حال تغییر از نظر روحیات و جسم هستند که این کار معبود است، خداوند مربی انسان‌ها است بستگی به معرفت خودمان دارد.

 

حجت الاسلام محمدی لایینی تصریح کرد: اگر خداوند را به‌عنوان مربی قبول داریم باید آن‌طور که او می‌خواهد پرورش پیدا کنیم، در نهایت به خدا برمی‌گردیم و پناهگاهی جز او نداریم.

 

نماینده ولی فقیه در مازندران تاکید کرد: همه ما روزی به اصل خودمان همان خداوند برمی‌گردیم، در زندگی گاهی شرایط سخت و زمانی آسانی را تجربه می‌کنیم، در این شرایط باید تنها به خدا پناه ببریم.

 

وی خاطرنشان کرد: مهم این است که در هر شرایطی به خدا پناه ببریم چرا که گاهی پیشرفت‌ها عامل بیچارگی و بدبختی است، روز قیامت باید پاسخگو باشیم.

 

امام جمعه ساری  با اشاره به شرایط سخت شب یازدهم محرم، اضافه کرد: امام سجاد (ع) در وصف این شب فرمودند: زمانی که خیمه‌ها را به آتش کشیدند بچه‌ها در این بیابان‌ها در مقابل آن لشکر خشن هیچ پناهگاهی نداشتند! پناهشان فقط خدا بود.

 

حجت الاسلام محمدی لائینی اظهار کرد: اگر خطاها و گناهانمان بزرگ و فراوان است ولی عفو و بخشش خداوند بسیار بزرگ‌تر است، خطا به معنای اشتباه است و فرد را از هدف نهایی و سعادت دور می‌کند.

 

نماینده ولی فقیه در مازندران با اشاره فرموده‌های امام علی (ع) تاکید کرد: انسان باید خطا و گناه خودش را بزرگ ببیند کوچک دانستن گناه خودش جرم است، انسان مومن باید اشتباهاتش را بزرگ ببیند، دست کم گرفتن گناهان جایز نیست.

 

وی عنوان کرد: برای معصومین خطا معنای ظریف و متفاوتی از گناهانی است که بشر انجام می‌دهد، کسی که از خدا عفو می‌خواهد باید گناهانش را رها کرده و توبه کند، شرط دیگرش هم این است که باید به رحمت خدا امید داشته باشد، ناامیدی خود گناه بزرگی است.

 

حجت الاسلام محمدی لائینی گفت: اگر گناهی از جنس حق الناس است باید حق و حقوق مردم را در حد ممکن  بپردازیم، فرهنگ عذرخواهی بسیار مهم است و تواضع را می‌رساند، باید به اصلاح اشتباهاتمان بپردازیم، چنانچه گناه از جنس حق‌الله است باید ادا شود و قضایش بر گردن فرد است.

 

وی با اشاره بر لزوم امیدوار بودن همه گناهکاران به  بخشش از درگاه خداوند، تاکید کرد: توبه همیشه اثر دارد، کسی که خالص و صادقانه به درگاه خدا رجوع کند قطعا بخشش خدا را مشاهده می‌کند.

 

نماینده ولی فقیه در مازندران در ادامه با اشاره به اینکه اگر بخواهیم به خواسته‌های نفس خودمان‌ پاسخ مثبت بدهیم، نتیجه‌اش چرخش در سرزمین ندامت است، گفت: توجه به خواهش دل و چشیدن لذت گناه به خصوص خواسته‌های حرام درست نیست، پس انسان هوای نفس خودش را مدیریت کند تا نتیجه خطرناک را مشاهده نکند.

 

وی عنوان کرد: ماه رمضان ماه تربیت است باید مهارت خودکنترلی را در خودمان ایجاد کنیم که همان تقوا " یکی از فلسفه‌های روزه" است، نفس انسان دشمن نزدیک و خطرناک انسان است، نفس حیوانی خویشتن دشمن‌ترین دشمنان است.

 

حجت الاسلام محمدی لائینی ادامه داد: نفس از شیطان هم خطرناک‌تر است، شیطان هم اگر بخواهد ما را گمراه کند از روزنه خواهش دل وارد می‌شود، همان‌طور که می‌دانیم حضرت آدم را شیطان فریب داد و شیطان را نفسش فریب داد، حرص با او کاری کرد که از درگاه خداوند رانده شود‌.

 

نماینده ولی فقیه در مازندران تاکید کرد: اگر در وجود ما خواهش دل نباشد شیطان نمی‌تواند بر ما مسلط شود، اگر بخواهیم بر شیطان پیروز شویم اول باید بر نفس خودمان تسلط پیدا کنیم، جهاد با درون خودمان جهاد اکبر و جهاد با دیگران جهاد اصغر است.

 

وی بیان کرد: امروز هوای نفس در حال نابودی دنیا است، استعمار، استثمار، سربریدن و تجاوز به نوامیس و ... به‌علت تکیه بر هوای نفس یک عده در حال انجام است، انسان‌ها باید آدم شوند که یک سری نیستند، تربیت و انسان‌سازی راه مقابله با اینها است.

 

امام جمعه ساری با تاکید بر اینکه از ماه رمضان درس آدم شدن بگیرید، تصریح کرد: حق دادنی است ما باید دنبال طلبکار خودمان بگردیم و رضایتش را جلب کنیم، در برزخ و قیامت برویم نمی‌توانیم طلبکاران را راضی کنیم، بهتر است خودمان را خلاص کرده و از دین مردم کنار بکشیم، در این دنیا نباید ظلم کنیم که حق و حقوقی ضایع شود اگر بناست باشد سعی کنیم طلبکار باشیم نه بدهکار!

 

حجت الاسلام محمدی لائینی بیان کرد: بزرگان دینی ما همواره با نفسشان مقابله می‌کردند، انسان‌ها هر چقدر بیشتر مطیع امر نفسشان شوند این نفس فرمانده و انسان مرید می‌شود، همچون آمریکایی‌ها که در جریان برجام پُررو شدند، باید هم در مقابل شهوت و هم خشم و غضب خودمان بایستیم تا مشکلاتی به‌وجود نیاید.

کد خبر 1047395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha