هنرمندان اثرگذار استان ها شناسایی می شوند/ انتشار نشریه تخصصی تجسمی

شجاعی طباطبایی گفت: امسال شناسایی، بسترسازی و حمایت جدی از هنرمندان به شکل های مختلف اعم از نشریه، سایت و برپایی نمایشگاه فیزیکی و مجازی را در دستور کار خواهیم داشت.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی، مریم داوری: «سید مسعود شجاعی طباطبایی» کاریکاتوریست ، گرافیست و مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری است . مدیریت خانه کاریکاتور ایران، مدیریت خانه کاریکاتور انقلاب، عضویت شورای برنامه ریزی و سیاست گذاری ششمین دوره جشنواره بین المللی هنر مقاومت در سال ۱۳۹۹، سر دبیر مجله ایران کارتون و مدیر مسئول مجله کیهان کاریکاتور را در کارنامه کاری دارد. به منظور اطلاع از برنامه های مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری در سال جدید، گفتگویی با شجاعی طباطبایی ترتیب دادیم که قسمت نخست آن بدین شرح است:

 

چه برنامه هایی برای سال نو در نظر گرفتید؟

یکی از اتفاقات مهمی که در وهله اول برگزار کردیم، مسابقه «فلسطین تنها نیست»، هست که خوشبختانه حضور690  هنرمند از 66 کشور را در این مسابقه شاهد بودیم. قرار است یک کتاب فاخر مشتمل بر 480 صفحه چاپ کنیم. این مسابقه در سه حوزه کارتون، کاریکاتور و پوستر برگزار می شود. همزمان با هفته هنر انقلاب نمایشگاه «مسابقه فلسطین تنها نیست»، افتتاح شد و روز قدس اختتامیه این مسابقه را خواهیم داشت. همه کارهای مربوط به این مسابقه از جمله داوری ها صورت گرفته است. دو گروه داخلی و خارجی داوری های این مسابقه را بر عهده داشتند. یکی از مباحث جدی که امسال پیگیر هستیم، اقتصاد هنر است که سایت آن طراحی و آماده شده و کارها نیز بارگزاری شده است.

 

در زمینه کرونا که موضوع روز است چه برنامه ای دارید؟

سال قبل شاهد یک سری اتفاقات خوب بودیم که یکی از آنها مسابقه «ما کرونا را شکست می دهیم»، بود. هم افزایی به معنای واقعی کلمه برای این مسابقه صورت گرفت، به گونه ای که یازده نهاد، ارگان و وزارتخانه مشارکت کردند. مقدمه کتاب «ما کرونا را شکست می دهیم» را دکتر نمکی وزیر بهداشت نوشت. نهادهای مختلف همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نهاد ریاست جمهوری در بخش فناوری و اطلاعات، روایت فتح، حوزه هنری و وزارت بهداشت و نهادهای مردم نهاد همچون آی گپ پای کار آمدند. 88 کشور در این مسابقه شرکت کردند و انعکاس خوبی در دنیا داشت به گونه ای که بعد از ما برخی از کشورها به تبع ما این کار را انجام دادند. یکی از مواردی که مد نظر ماست این است که کارهایی با مضامین متنوع با همکاری ارگان ها و نهادها جلو ببریم.

 

انتشار نشریه تخصصی چقدر مورد توجه شماست؟

انتشار نشریه به شکل مجازی یکی از اهداف ماست که در این راستا نیز همچنان بر هم افزایی تاکید داریم. با توجه به پتانسیل موجود در فضای مجازی لازم است که این نشریه در حوزه تجسمی را به شکل غنی با مقالات علمی داشته باشیم. یکی از مباحث در این نشریه، هنر رسانه است. شکل مجله طوری است که فیلم مصاحبه با هنرمند را ببینند.

 

در سطح استانها چه برنامه ای در نظر دارید؟

اتفاقات خوب و موثری را در سطح استان ها شاهد هستیم. یکی از اهداف ما شناسایی نیروهای تاثیرگذار و جریان ساز در مراکز استان هاست. مراکز استان ها پتانسیل بزرگی دارند و غالبا جوان هستند اما بسیار پر انگیزه. سال قبل اتفاقات خوبی را در سطح استان ها شاهد بودیم. یکی از اتفاقات مهم برای ما حمایت از این جریان هاست. هنرمندان ما در مشهد یک کار فاخر را در دهه فجر انجام دادند. ما نقاشی های انقلاب در ابعاد بزرگ را در تهران به نمایش گذاشتیم. امسال توجه ویژه ای به مراکز استان ها خواهیم داشت. شناسایی و بسترسازی و حمایت جدی از هنرمندان به شکل های مختلف اعم از نشریه، سایت و برپایی نمایشگاه فیزیکی مجازی را خواهیم داشت.

 

چقدر بین مرکز و استانها تعامل وجود دارد؟

در برخی از استان ها اتفاقات خوبی می افتد. هنرواره های خوبی در شهرستان ها برگزار می شود که ما از آنها حمایت می کنیم تا فقط صرف شهرستان نباشد و در کشور نیز معرفی شوند. هر کاری انجام می دهیم بلافاصله همزمان در قالب مراکز استانی ارایه می شود؛ به عنوان مثال «مسابقه فلسطین تنها نیست» بلافاصله همزمان در اکثر مراکز استانی به نمایش در می آید. به دنبال این هستیم که هر کاری موثر است در 31 مرکز استان هم دیده شود.

 

 

کد خبر 1047759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha