از خداوند بخواهید که تفریح بودن عبادت را به شما نشان دهد

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: نماز انسان را پاک‌کرده و ناشادی‌های عمیق وجود او را از بین می‌برد، از خداوند کمک بگیرید که به شما تفریح بودن عبادت را نشان دهد.

به‌گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام و المسلمین «علیرضا پناهیان» به‌مناسبت ماه رمضان در حسینیه آیت‌الله حق‌شناس به سخنرانی پرداخت و گفت: آیا با عبادت می‌شود تفریح کرد یا اینکه ما باید تفریح بودن عبادت را به خود تلقین کنیم.

وی افزود: مردم تفریح بودن عبادت را درک نمی‌کنند به‌همین دلیل خداوند بخشی از عبادت را تکلیف کرده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین پناهیان با استناد به روایتی از امام صادق(ع) عنوان کرد: خداوند فرمودند ای داود با من خوشحال باش به ذکر من لذت ببر و به مناجات من متنعم شو؛ تفریح بودن عبادت تلقین نیست حقیقتی است که قرآن هم آن را بیان کرده‌ است.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه عبادت‌ عملی است که همه انسان‌ها می‌توانند با آن به تفریح بپردازند، اظهار کرد: مهم‌ترین عامل ناشادی انسان مرگ، حساب و کتاب قیامت و عذاب آخرت است، مرگ همه را غمگین می‌کند.

وی ادامه داد: قرآن کریم و روان‌شناسان بر این مساله تاکید دارند که مهم‌ترین عامل شادی انسان بقاء و جاودانگی او است، عدم و نیستی عامل اصلی ناشادی پنهان و عمیق دل او است.

استاد حوزه و دانشگاه با استناد به فرمایشی از آیت الله بهجت ابزار کرد: ایشان فرمودند مرگ مثل خواب است هنگامی‌که خسته شوید تسلیم آن خواهید شد؛ یک روز انسان این‌گونه تسلیم مرگ می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه رفع هر رنجی تفریح نیست، گفت: خداوند می‌فرماید ای انسان من تو را آفریدم و می‌دانم از مرگ، عذاب، حساب و کتاب بدت می‌آید بیا با من حرف بزن آن را برای تو حل می‌کنم، برخی در این حالت عاشق شهادت و ملاقات با خدا می‌شوند.

وی افزود: خداوند می‌فرماید درباره‌ بقا و فنا با من صحبت کن تا تو را عاشق ملاقات خودم کنم. امام رضا(ع) می‌فرمایند ذکر سبب می‌شود انسان عاشق ملاقات با خدا بشود.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه مهم‌ترین عامل تفریح حقیقی از بین بردن ناشادی‌های عمیق هم چون مرگ، حساب و کتاب و عقاب است، عنوان کرد: تنهایی، ضعف، عدم قدرت، نداشتن آزادی، محدودیت‌ها، رقابت‌های منفی و رذایل اخلاقی همچون حسادت، کینه و بسیاری دیگر از عوامل حقیقی ناشادی در انسان است برای از بین بردن آن با خداوند مناجات کنید و مطمئن باشید که خداوند شما را یاری خواهد کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با استناد به روایتی ابزار کرد: نماز شب تفریحی است که سلامت انسان را زیاد می‌کند، کسی که تفریح زیاد داشته باشد صورت او زیباتر می‌شود.

وی ادامه داد: دعا پاسخ و اجابت خداوند آن ابرقدرتی هستی است که با ما حرف می‌زند و ما در کنار او احساس امنیت می‌کنیم.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه روح انسان طوری ساخته‌شده که بدون از بین بردن ناشادی‌های عمیق نابود می‌شود، گفت: مرگ عدم و نیستی نیست بهتر شدن است، هنگام مرگ شما متوجه نمی‌شوید چگونه از دنیا رفتید، شهید سلیمانی به خواب یکی از رفقای خود می‌آید و می‌گوید ناگهان دیدم که در بغل امیر مؤمنان امام علی(ع) هستم و از بالا خودم، ماشین و رفتن آن را نگاه می‌کنم ناگهان دیدم ماشین منفجر شد من اصلاً آن‌جا نبودم، کسانی که تجربه مرگ طبیعی دارند شبیه این سخن را می‌زنند، مرگ مؤمنانه چیزی شبیه این است.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه نماز انسان را پاک‌کرده و ناشادی‌های وجود او را از بین می‌برد، خاطرنشان کرد: از خداوند کمک بگیرید که به شما تفریح بودن عبادت را نشان دهد، خدا شما را خلق کرده و قصد آزار شما را ندارد، امیر مؤمنان امام علی(ع) با آن قدرت، عظمت و شوکت دنبال دل ماست، تلاش کنید دیدن رضایت امام‌زمان(عج) تفریح دل شما باشد، خود را مشغول چیزهای بیهوده نکنید، ذکر امام حسین(ع) آغاز ذکر ها است، اولین تجربه میسور ذکر لذت‌بخش ذکر حسین(ع) است، او شما را تنها نمی‌گذارد هنگام مرگ چشم و دلت دنبال حسین می‌گردد.

 

کد خبر 1047895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha