فراخوان جشنواره دوسالانه فرهنگی هنری استانی «در امتداد لاله‌ها» منتشر شد

فراخوان جشنواره دوسالانه فرهنگی هنری استانی «در امتداد لاله‌ها» با هدف ترویج فرهنگ ایثار و چهلمین سالگرد حماسه دفاع مقدس در خوزستان منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، با هدف ترویج فرهنگ ایثار و با گرامیداشت چهلمین سالگرد حماسه دفاع مقدس، دومین جشنواره دوساالنه استانی را در پنج رشته هنری (شعر (فارسی و گویشی)، سرود، نماهنگ، عکس و پوستر نماهنگ) و با پنج موضوع (ایثار اجتماعی، شهید، شهادت، مقاومت، زنان ایثارگر) برگزار می‌شود .

بشر از دیرباز تاکنون برای زندگی راحت‌تر و پیشبرد اهدافش بنابر مقتضیات زمانی و مکانی، مؤلفه‌هایی را برای خود پیش‌بینی و رعایت کرده که یکی از نتایج آنها هموار شدن راه زندگی در شئون مختلف است. از وقتی انسان‌ها برای زندگی راحت و مقابله با انواع خطرات و پیشامدها کنار هم جمع شدند و یک ایل، طایفه، روستا و شهر ایجاد و بنا کردند، بنا بر نیازهای خودشان قوانینی هم وضع شد که از طریق آن بتوانند نیازهای حال و آینده و یا اضطراری خودشان را رفع کنند.

اما واقعیت این است همیشه و در همه جا این تنها قوانین نبودند که بشر را یاری رساندند که البته در نقش موثر قوانین شکی نیست بلکه منظور آن است که بگوییم واژه و عملی به نام ازخودگذشتگی و به عبارتی خاص‌تر ایثار اجتماعی نقش بسزایی در زمینه فکری، فرهنگی و حتی عملی جوامع بشری داشته است.

مردم ایران زمین به خصوص مردمان با فرهنگ خوزستان بارها جلوه‌های ناب ایثار اجتماعی را در سال‌های پس از انقلاب به رخ جوامع بشری کشیده‌اند و همواره این رفتار عملی در تار و پود این مردمان تنیده شده است. از سال‌های دفاع مقدس تا سال‌های تلاش و سازندگی، از بلایای طبیعی همچون سیل و یا دفاع از مرزهای ایران در کشور سوریه و عراق و حفاظت از مرزهای ایران و مدافعان حرم، از کمک‌های مؤمنانه تا مدافعان سلامت و ... جلوه‌هایی از ایثار اجتماعی است که توسط این مردمان رقم خورده.

این جشنواره راهیست برای به تصویر کشاندن تمامی جلوه‌های ایثار اجتماعی که در سال‌های اخیر توسط مردمان این خطه ظهور پیدا کرده و توسط هنرمندان خوش ذوق خوزستانی جلوه هنری به خود گرفته است .

 

1-بخش شعر (فارسی و گویشی):

شاعران در بخش شعر فارسی در انتخاب قالب‌های شعری آزاد هستند و در بخش شعر گویشی اشعار سروده شده به زبان‌ها و گویش‌های رایج در استان خوزستان پذیرفته می‌شود و کلیه شاعران در انتخاب قالب‌‎های شعری آزاد هستند و می‌توانند حداکثر سه اثر خود را با در نظر گرفتن موضوعات (ایثار اجتماعی –شهید – شهادت – مقاومت و زنان ایثارگر) به دبیرخانه ارسال کنند.

اولویت با آثاری است که در 2 سال اخیر سروده شده و در نشریات، روزنامه‌ها و جشنوارهای استانی و سراسری ارائه شده باشند.

آثار می‌باسیت به صورت فایل (word) و به صورت  سی‌دی یا دی‌وی‌دی با ذکر مشخصات به دبیرخانه ارسال گردد.

شاعران بخش شعر گویشی می‌توانند با سه اثر با زبان فارسی در بخش شعر فارسی نیز شرکت کنند.

 

2-سرود:

آثاری در بخش سرود پذیرفته خواهند شد که تولید و اجرای آن توسط گروه مذکور صورت گرفته باشند و آثاری که در دو سال اخیر با موضوعات جشنواره تولید شده‌اند دارای اولویت هستند.

صوت سرودهایی که به صورت نماهنگ تولید شده‌اند نیز در بخش سرود در صورتی که متقاضی شرکت در این بخش باشند مورد داوری قرار خواهد گرفت.

سرودهایی که با موضوعات جشنواره و با زبان‌ها و گویش‌های محلی استان خوزستان تولید شده‌اند می‌توانند در این بخش شرکت و اولویت پذیرش با آثاری است که با موضوعات اصلی جشنواره تولید شده باشد.

فایل صوتی اثر به همراه شناسنامه میبایست بر روی دی‌وی‌دی به دبیر خانه ارسال شود.

 

3-نماهنگ:

آثاری در این بخش پذیرفته می‌شود که توسط تهیه کننده، نویسنده و کارگردان بومی تولید شده و آثاری که با موضوعات مندرج در فراخوان تولید شده باشند دارای اولویت هستند.

مدت زمان آثار آزاد است و آثاری که با استفاده از زیست‌بوم خوزستان تولید شده‌اند دارای اولویت هستند.

زمان تولید اثر نباید بیش از 2 سال گذشته باشد و اثر می‌بایست با کیفیت مناسب در قالب فایل دی‌ئی‌دی ارسال شود و ارائه چند قطعه عکس و بخشی از فیلم پشت صحنه از مراحل تولید اثر توسط تهیه کننده و کارگردان الزامی است .

 

4-عکس:

کلیه عکاسان حرفه‌ای و آماتور با استفاده از دوربین‌های حرفه‌ای دیجیتال و موبایل مجاز به شرکت در این بخش هستند و این بخش صرفا مسابقه تک عکس با محوریت موضوعات جشنواره است.

هر عکاس با سه قطعه عکس می‌تواند در این بخش شرکت کند و عکاس در هر مرحله از جشنواره باید آمادگی ارائه اصل عکس را به دبیر خانه داشته باشد.

اطلاعات اضافی اعم از نام، لوگو، نشان و ... نباید بر روی عکس درج شده باشد در غیر این‌صورت عکس از بخش رقابت حذف می‌شود.

عکس‌های ارسالی می‌بایست در قالب فایل (jpg) با رزولیشن (333 dpi) بر روی دی‌وی‌دی به دبیرخانه ارسال شود و ابعاد عکس ارسالی به عهده عکاس است.

عکاسان می‌توانند عکس‌های خود را به صورت رنگی و یا سیاه سفید ارسال کنند.

دبیر خانه ارائه کننده عکس را تولیدکننده اثر تلقی می‌کند و هرگونه مسئولیتی بر عهده ارسال‌کننده است.

ارسال اثر به منزله پذیرفتن شرایط جشنواره است و دبیرخانه حق هر گونه استفاده غیرتجاری از عکس‌های ارسالی اعم از چاپ اثر در مجموعه کتاب، نمایشگاه، نمایشگاه دیجیتال و ... را برای خود محفوظ می‌داند.

 

5: پوستر نماهنگ:

شرکت در این بخش برای کلیه طراحان استان خوزستان آزاد است و هر متقاضی می‌تواند با سه اثر در این بخش شرکت کند.

اثری مورد داوری قرار خواهد گرفت که توسط تهیه کننده اثر به طور رسمی ارائه شده باشد.

آثار باید با ابعاد (73*53) با رزولیش (dpi 333) و به صورت فایل عکس (jpg) بر روی دی‌وی‌دی به دبیر خانه ارسال شود.

جابجایی عناصر تصویر یا تلفیق چند عکس با یکدیگر مورد نظر دبیر خانه نیست و داوری نمی‌شود.

در صورت انتخاب پوستر برای نمایشگاه و چاپ در کتاب جشنواره، اصل اثر با قابلیت چاپی دریافت می‌شود و دبیر خانه حق هر گونه استفاده غیر تجاری از اثر را برای خود محفوظ می‌داند .

 

بخش ویژه کودک و نوجوان:

دبیر خانه جشنواره در بخش‌های (شعر و عکس) با همکاری کانون پرورش فکری استان خوزستان اثرهایی با موضوعات مندرج در فراخوان را از کودکان هفت تا 13 سال پذیرش می‌کند و علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را به کانونهای پرورشی و فکری سراسر استان با قید عنوان (جهت شرکت در مسابقه عکس یا شعر کودک و نوجوان جشنواره در امتداد لاله‌ها) و ثبت مشخصات کامل کودکان و نوجوانان ارسال کنند.

 

کارگاه آموزشی:

دبیر خانه جشنواره در ایام برگزاری جشنواره پنج کارگاه سه روزه با استفاده از اساتید مجرب در قالب کارگاه شعر، کارگردانی نماهنگ، عکاسی دیجیتال، طراحی پوستر و آهنگسازی سرود برگزار می‌کند و متقاضیان شرکت در این بخش تا تاریخ 15 خرداد 1400 فرصت دارد در این کارگاه‌ها شرکت کنند.

اساتید و هزینه هر کارگاه در هنگام ثبت نام اعلام هر کارگاه به صورت محدود و حداکثر با تعداد 13 الی 15 نفر برگزار می‌شود.

ارائه رزومه کاری در هنگام ثبت نام توسط شرکت‌کننده الزامی بوده و بدیهی است دبیرخانه قبل از تائید ثبت نام و برگزاری کارگاه سطح سنجی می‌کند.

 

گاه‌شمار جشنواره:

مهلت ارسال آثار در تمام بخش‌ها تا 21 خرداد 1400 است و داوری در همه بخش‌ها نیز از 21 تا 28 خرداد انجام می‌شود. زمان اعلام نتایج و اختتامیه نیز 1 تیر 1400 مصادف با ولادت امام رضا (ع) است.

 

علاقه‌مندان جهت ارسال اثر می‌توانند آثار خود را به کلیه دفاتر معاونت فرهنگی بنید شهید و امور ایثار گران استان خوزستان، کلیه دفاتر حوزه هنری استان خوزستان و کلیه دفاتر معاونت فرهنگی و بسیج هنرمندان استان خوزستان ارسال کنند.

 

کد خبر 1048026

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha