آگاه سازی افکار عمومی جهان با «ازقلم‌افتاده» پرس تی وی/ وقتی عربستان به انتخابات آلرژی دارد

محمدپارسا نجفی معتقد است مردم جهان به ويژه شهروندان اروپا و امريكا مي توانند ماهيت واقعي اقدامات دولت سعودي را به صورت مستند در برنامه هاي گوناگون پرس تي وي همچون «از قلم افتاده» به تماشا بنشینند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، جهان در دهه های گذشته همواره شاهد مناقشات طولانی در منطقه خاورمیانه بوده است. منطقه ای استراتژیک که بخش مهمی از انرژی جهانی را تامین می کند و از این جهت کشورهای تاثیرگذار در عرصه بین الملل می کوشند در تحولات آن نقشی موثر بازی کنند. در سال های اخیر با گسترش تکنولوژی ارتباطات و افزایش شبکه های ماهواره ای، مناقشات خاورمیانه پای به مرحله ای تازه گذاشته و هر یک از طرف های درگیر می کوشند بهترین بهره را از آن ببرند. در این میان عربستان سعودی سردمدار صرف هزینه های گزاف برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی از طریق تصویرسازی رسانه ای است. تلاشی که بخش عمده آن به مقابله و مخالفت با ایران اختصاص دارد. حال این پرسش مطرح است که ایران چگونه می تواند به مقابله با این حملات رسانه ای بپردازد؟ برای آگاهی از فعالیت ماه های اخیر عربستان و تلاش رسانه ای ایران در این زمینه با «محمد پارسا نجفی» فعال رسانه و کارشناس امور بین الملل به گفتگو نشسته ایم:

 

در ماه های اخیر شاهد ادعای عربستان سعودی درباره تاثیرگذاری در مذاکرات هسته ای ایران هستیم. ابعاد رسانه ای این مدعا چیست؟

در جهان امروز کشورهای جهان تلاش می کنند با استفاده از رسانه هاي بين المللي شرایط برای پیشبرد سیاست خارجی خود را فراهم کنند که بازدارندگی دفاعی و کنار زدن رقیب از مزایای آن است. 

 

در ماه هاي اخير دولت سعودي از طريق رسانه هاي متعدد خود و نيز شبكه هاي فراملي غربي تلاش كرده است تا خود را در مذاكرات هسته اي ايران و غرب بگنجاند. از طرف ديگر سعي دارد شكست نظامي خود را در يمن با استفاده از قدرت نرم رسانه اي جبران كند. دولت ریاض از زمان تشکیل همواره در نقطه مقابل ايران گام برداشته و عربستان سعودي تاكنون يك پاي ثابت هر نوع اقدام ضد ايراني بوده است. 

 

 

در این زمینه می توان مثال هایی ملموس ذکر کرد؟

تلويزيون هايي مانند العربيه، mbc و اينترنشنال همه در همين خط فريب افكار عمومي عليه ايران و محور مقاومت فعاليت مي كنند. از همه جالب تر شبكه اينترنشنال است كه توسط دولت سعودي با پول مردم عربستان ولي مديريت صهيونيست ها در انگليس به زبان فارسي در خدمت به امريكاست تا عليه ملت ايران تبليغات كند.  اما چرا؟ چه نكته اي موجب شده تا دولت سعودي اين همه هزينه كند و بخواهد در مذاكراتي مشاركت داشته باشدكه ربطي به آن دولت ندارد؟

 

 

عربستان از تکرار این ادعاها به دنبال چیست؟

عربستان سعودی نمی تواند با ایده مضحکِ مشارکت در مذاکرات ایران و غرب مشکل هویت خود را حل کند. دولت سعودی درهمه کشورهای منطقه عامل توسعه تروریسم وهابی بوده و القاعده، داعش، جيش الاسلام و ... با تامين مالي و فكري رياض توليد و تكثير شده اند. 

پادشاه عربستان و پسرش که قاتلان ملت یمن هستند، باید در دادگاه جنایات جنگی محاکمه شوند. دادگاهی مانند آنچه برای اسلوبوان میلوشویچ (جلاد بالکان) تشکیل شد. آنها شش سال یک ملت را نسل کشی کردند و یک کشور را کاملا ویران کرده اند و اين مي تواند گام جديدي براي پيگيري در رسانه هاي محور مقاومت به ويژه پرس تي وي باشد. 

 

 

از پرس تی وی سخن به میان آوردید. این شبکه درباره موضوعات مرتبط با عریستان چگونه می تواند نقش آفرینی کند؟

مردم جهان از طريق پرس تي وي مي توانند به اين واقعيت دست يابند كه مشکل دولت سعودی در ستمگری آن نهفته است نه رقابت منطقه اي با ایران. مردمي كه زير شمشير آل سعود در جزيره العرب زندگي مي كنند بيشتر به بردگان حكومت سعودي شبيه هستند تا شهروندان يك كشور كه از خدمات يك دولت براي زندگي خوب استفاده مي كنند. دولت سعودی هرگز حقوق شهروندی را برای مردم عربستان قبول ندارد چه رسد به سرزمين هاي اشغالي يمن و بحرين. 

اصولا همه پست ها و مناصب حكومتي در مناطق اشغالي شده عربستان در اختيار بستگان عبدالعزيز سعودي بوده و هيچ چرخش قدرت و ذره اي نظر مردم در اين حكومت ديده نشده است. چرخش مقامات فقط درون خاندان سعودی است و هرگز انتخاباتی در عربستان سعودی انجام نشده است. 

 

 

برنامه «ازقلم‌افتاده» پرس تی وی به همین موضوعات می پردازد. ارزیابی شما از میزان موفقیت این برنامه چیست؟

باید توجه داشت به خاطر همین مردم ستیزی دولت سعودی است که با دموکراسی در کشورهای منطقه همواره دشمنی می کند چه ایران باشد، چه عراق، یمن و حتی جمهوری لبنان. هيچ يك از فعالیت مخرِب رژیم سعودي در امان نیست. اصولا آل سعود نسبت به کلمه انتخابات آلرژی و حساسیت دارد. این ها نکاتی است که پرس تی وی در برنامه «ازقلم‌افتاده» خود به روشنی و با ارائه مصداق ها و مستندات شفاف می پردازد.

 

این برنامه تبیین می کند که چگونه در مدت يك قرن گذشته دولت سعودي مانع از تشكيل احزاب، جريان هاي فكري و تشكل هاي مردمي شده است و هر صداي مخالفي را با ضرب شمشير ساكت مي كند. ریاض نه تنها مردم شيعه و سني را سركوب مي كند بلكه مخالفت وهابيان را هم برنمي تابد. براي نمونه اعتراض اهالي استان قصيم (در نجد مركز عربستان) به اقدامات دولت به ويژه مسائل اقتصادي سركوب شد؛ در حالي كه استان قصيم وهابي‌خيز بوده و همواره از آل سعود حمايت كرده است. 

 

 

این برنامه روابط کشورهای غربی با عربستان را چگونه تحلیل می کند؟ 

«ازقلم‌‌افتاده» پرس تي وي اين پرسش را در فكر مردم جهان مي پروراند كه براستي چرا امريكا و اروپا حكومت سعودي را كه تا اين حد ضد بشر و دشمن دموكراسي است همواره تاييد مي كنند اما با دولت هاي مبتني بر انتخابات در ايران و يمن دشمني مي ورزند؟

رسانه هاي جريان اصلي ( غربگرا) چه عربي و چه امريكايي چهره اي متفاوت اصلاحات بن سلمان ارائه مي دهند تا مردم را از وقايع تلخي كه دولت سعودي رقم مي زند منحرف سازند. دقيقا در نقطه مقابل آن، پرس تي وي با ژورناليسم تحقيقي به مقابله با فريب هاي رسانه هاي سعودي و امريكا و انگليس مي پردازد و تلاش مي كند مردم اروپا و امريكا براي تغيير مناسبات با عربستان به دولت هاي خود فشار آورند.

 فجايعي كه دولت سعودي در شرق عرستان، يمن و بحرين انجام مي دهد و انسان هايي كه به سادگي كشته، شكنجه، زنداني مي شوند يا خانه ها بر سر ساكنانش ويران مي شود در رسانه هاي غربي بايكوت مي شود اما در شبكه هاي محور مقاومت به ويژه پرس تي وي به نمايش گذاشته مي شود تا همه از مظلوميت مردم زير ستم دولت سعودي باخبر باشند. 

 

 

به طور کلی رویکرد سیاست خارجی عربستان را در سال های اخیر چگونه ارزیابی می کنید؟

از منظر خارجي دولت سعودي داراي بدترين روابط خارجي است؛ در پرونده هاي لبنان، عراق، سوريه و قطر ناکام شده و در باتلاقي كه خود در يمن مهیا کرده، در حال غرق شدن است. دولت سعودي حتی با نزديك ترين متحدش يعني امارات نيز داراي اختلاف هاي شديد بوده و نه تنها در جنوب يمن بلكه در سواحل جنوب خليج فارس داراي اختلافات ارضي است و «ازقلم‌افتاده» در همین راستا روشنگری می کند.

بن سلمان با اقدامات خود نه تنها پاسخی به چالش های مهم مردم مثل فقدان آزادي و توسعه سياسي پاسخ نداده بلکه کشور را دچار موج ناآرامي کرده است. همه این موارد در حالی‌ست که عربستان به دلیل کاهش درآمد نفتی و هزینه های سنگین جنگ یمن در بحران به سر می برد. 

 

 

در نهایت تاثیر تولید و پخش برنامه هایی چون «از قلم افتاده» در فضای جهانی را چگونه می بینید؟

مردم جهان به ويژه شهروندان اروپا و امريكا مي توانند ماهيت واقعي اقدامات دولت سعودي را به صورت مصور و مستند در برنامه هاي گوناگون پرس تي وي مانند «از قلم افتاده» تماشا كنند. همان دولتي كه گاو شيرده امريكاست و پاي ثابت همه مشكلات مردم منطقه از جمله ملت ما بوده و هست. يكي از دلايل امريكا براي ساكت كردن شبكه هاي برون مرزي ايران به ويژه پرس تي وي همين قدرت بيان و تاثيرگذاري اين رسانه راهبردي است.

کد خبر 1048322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha