بزرگ‌ترین دستاورد رمضانی منتظران، درک درد غیبت امام زمان(عج) است

یک کارشناس مهدوی با شرح فراز مهدوی دعای افتتاح، گفت: با مداومت و درک این دعا در ماه رمضان، منتظر به درکی عمیق از درد و رنج غیبت می‌رسد، رنجی مقدس که ناشی از پی بردن به خسران غیبت امام زمان(عج) است.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، برای ماه مبارک رمضان ادعیه و اذکار و اعمال متعدد در روایات معصومان علیهم السلام و لسان بزرگان مورد توصیه و سفارش قرار گرفته است که اهتمام و مداومت بر آنها در بهره‌مندی حداکثری از فضایل و برکات ضیافت الله کمک می کند. در میان این ادعیه و اعمال، دعای افتتاح با روح مهدوی و امام زمانی خود جایگاهی ویژه دارد. از این رو سلسله گفتگوهایی با حجت الاسلام والمسلمین «مصطفی حسن زاده»، کارشناس مرکز تخصصی مهدویت درباره این دعا و اهمیت آن و نیز محتوای فرازهایش ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح بخش پنجم و نهایی آن می آید:

 

حجت الاسلام حسن زاده با اشاره به فراز پایانی دعای افتتاح که شامل مطالب مهدوی و بیان ویژگی های دولت کریمه امام زمان(عج) است، اظهار کرد: جلوه های این دولت که آرزوی جمیع انبیاء و اولیاء بوده در این دعا تصریح و تاکید شده آنچه با ظهور رخ می دهد فراتر از چیزی است که انسان در ذهن دارد شامل رفع مشکلات مادی و دنیایی و همه موانع و سدهای فکری، اخلاقی و معنوی «اشْفِ بِهِ صُدُورَنا، وَأَذْهِبْ بِهِ غَيْظَ قُلُوبِنا».

 

این کارشناس مهدوی تصریح کرد: رفع همه اختلافات دینی مذهبی، هدایت همه انسان ها در ان حکومت جهانی رخ می دهد یعنی با ظهور حضرت حجت(عج) است که همه پراکندگی ها، جهل و ظلمات از بین می رود و این در سیر توحید و معرفت به نبی و حجت(عج)، برکات دولت کریمه امام زمان(عج) به ما یادآوری می شود. بهترین کارکرد دعا آن است که خواسته ها و آمال انسان ها را به بهترین مسیر یعنی ظهور هدایت می کند چراکه ارزش آدمی به امیال و خواسته های او است.

 

وی با اشاره به رهاورد حکومت جهانی امام مهدی(عج) برای منتظران، ابراز کرد: عزت اسلام و ذلت اهل نفاق در سایه آن حکومت رخ می دهد: «اللّٰهُمَّ إِنَّا نَرْغَبُ إِلَيْكَ فِى دَوْلَةٍ كَرِيمَةٍ تُعِزُّ بِهَا الْإِسْلامَ وَأَهْلَهُ، وَتُذِلُّ بِهَا النِّفاقَ وَأَهْلَهُ». کسی که همه خواسته اش دنیا است ارزش هم به این دنیا است اما کسی که کامل ترین دعا را برترین خلق قرار می دهد ارزش خود را تا این حد بالا می برد.

حجت الاسلام حسن زاده تاکید کرد: دعای افتتاح با شناخت خدا، نبی خدا و حجت او، ما را به وادی درک ظهور می برد از این رو، شکایت از غیبت امام زمان(عج) را به عنوان دردی عظیم مطرح می کند البته دردی که در کنار سنگینی زیبا است و هر روحی دردمند آن نمی شود بلکه باید سیر معرفت توحیدی و معرفت النبی(ص) طی شود و معرفت ظهور و دولت کریمه به ما یاد داده شود بعد روح منتظر بعد از یک ماه مراقبه به جایی می رسد که درد غیبت را حس می کند از این رو، این رنج، مقدس و بزرگ ترین دستاورد منتظران است یعنی پی بردن به خسران بزرگ در عصر غیبت و رنجی که جهان از این غیبت می برد.

 

این کارشناس مهدوی افزود: از این رو، در پایان این دعا از درد غیبت به خدا شکوه می کنیم، همانند شکوه یعقوب(ع) در فراق یوسف(ع) «إِنَّمَا أَشْكُو بَثِّي وَحُزْنِي إِلَى اللَّهِ وَأَعْلَمُ مِنَ اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ»؛ در همه این ماه دعا و خواسته منتظران رسیدن به درک مقدس است که عرضه بدارند: «اللّٰهُمَّ إِنَّا نَشْكُو إِلَيْكَ فَقْدَ نَبِيِّنا صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَآلِهِ، وَغَيْبَةَ وَ لِيِّنا ، وَكَثْرَةَ عَدُوِّنا، وَقِلَّةَ عَدَدِنا»، که خداوند بهترین فریادرس در عالم هستی است.

 

حجت الاسلام حسن زاده درباره درس های عملی انتظار در دعای افتتاح، بیان کرد: این دعا به خواسته ها و رغبت های ما جهت می دهد تا برای رسیدن به دولت موعود تلاش کنیم از معرفت توحیدی تا ذکر صلوات و معرفت النبی(ص) تا معرفت به ولی خدا و دردی که از غیبت امام زمان‌مان بر ما تحمیل شده است.

 

وی ادامه داد: منتظر باید در رفع درد و رنج مومنان، تشتت و پراکندگی در عصر غیبت جلوگیری کند و با ایجاد باور به ظهور منجی(عج) ، به رفع یاس و ناامیدی در جامعه کمک کند، هدف از باور به ظهور باید تلاش روزافزون و عمل در جهت دولت کریمانه حضرت حجت(عج) باشد.

 

حجت الاسلام حسن زاده با بیان اینکه دولت موعود با صفاتی همچون کریمه و عدل و یا آرمان های انبیاء معرفی شده است، خاطرنشان کرد: برای تحقق دولت کریمه، نخستین گام، ایجاد روح عبودیت و پرستش، توجه به رضایت و خواست الهی و غیر از خدا را مدنظر نداشتن، است، این ویژگی ها روح کرامت را در منتظران ایجاد می کند تا دست به سوی اجانب دراز نکنند، این کرامت باعث می شود منتظران به حمایتِ حجت خدا ایمان داشته و از احساس فقر و نیاز و جهل که در تعارض با روح کرامت است، بپرهیزند. این روح کرامت منتظران را به مسیر استغنا از بیگانگان و امید و باور هدایت می کند.

 

 

کد خبر 1048629

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha