بایدهای انتظار فرج/ ارتباط نورانی کردن جسم و جان در حرکت به سوی ظهور

حجت‌الاسلام کارگر تاکید کرد: روزه‌داران منتظر بدانند جامعه‌ای را می‌توان منتظر و آماده یاری امام زمان(عج) و پیرو و تابع ایشان دانست که حداقل‌های فضیلت‌ها و زیبایی‌های عصر ظهور را در خود جاری کند و متمسک به اهداف و آرمان‌های مهدویت باشد.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، ماه ضیافت الهی و به منظور بهره مندی حداکثری از جنبه های عرفانی و منتظرانه این ضیافت در سلسله گفتگوهایی با حجت الاسلام والمسلمین «رحیم کارگر»، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگی اسلامی و کارشناس مرکز تخصصی مهدویت «سی اصل عرفانی در ضیافت الهی» را به بحث و بررسی گذاشته ایم که در ادامه ششمین شماره از آن تقدیم حضورتان می شود:

 

 

 

 

حجت الاسلام کارگر با بیان اینکه اصل ششم در درک عرفانی از رمضان «اصل نورانی کردن جان و جسم» است، اظهار کرد: ماه مبارک رمضان ، ماه برکت و نور و فیض و رحمت است و هر کس بتواند دل و جان و جسم و تن خویش را در زلال جاری این ماه شست و شو دهد و ظلمت ها و ناپاکی ها و آلودگی ها را بزداید، می تواند نورانیت مضاعفی در وجود خود ایجاد کند و لایق و شایسته بارگاه ربوبی و عنایات خاص قدسی شود.

 

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگی اسلامی ادامه داد: یکی از واقعیت های مهم زندگی بشری،  چه در بعد فردی و چه در بعد اجتماعی، ظلمت و تیرگی بیش از حد آحاد جامعه و فضای عمومی آن است. نفس کشیدن و ماندن در جامعه تاریک و ظلمانی، تنها زمانی ارزشمند است که انسان خود غرق و گرفتار در این سیاهی ها و غبار آلودگی ها و تیرگی ها نشود و بتواند جان و دل و وجود خود و خانواده اش را نورانی نگاه دارد و مانع آلودگی بیشتر خود و اطرافیان و در نهایت جامعه شود. پس نهایت تلاش خود را بر بالا بردن نورانیت درون و صفای باطن کند و بشدت مواظب انواع قساوت ها و جهالت ها و رذالت ها باشد. نورانیت منحصر در خود شخص و درون او نیست بلکه مربوط به جامعه و فضای عمومی هم می شود. همان گونه که ماه مبارک رمضان ، نه فقط منجر به نورانیت افراد که باعث نورانیت جامعه و کم شدن آلودگی های عمومی و ظاهری نیز می شود.

 

نور از آثار عبودیت است

 

وی با بیان اینکه نور از اصطلاحات مهم قرآنی و دارای مصادیق متعدد است، گفت: یکی از آثار عبادت و بندگی خدا نورانیت است که در دل و جان انسان شکل می گیرد و در سیما و چهره او نیز ظهور و بروز می یابد. این  همان زیبایی معنوی و جذابیت خاصی است که نورانیت  گفته می شود و هر کس که طالب سیر و سلوک الی الله و همسنخ شدن با ساحت ربوبی است ، حتما باید به نورانیت درون بپردازد.  نور یکی از کليدواژه های مهم برای  معرفت حضرت حق  و چگونگی ارتباط ساحت ربوبی با ماسوی الله است.

 

حجت الاسلام کارگر اضافه کرد: در قرآن کريم، خدای متعال صريحا با نام «نور» ياد شده است: «الله نور السماوات و الْأرْض» (نور: 35). نورانیت امری است که  باعث می شود دل و جان انسان قادر به ارتباط قلبی با نور آسمان ها و زمین (خدای بزرگ) شود و  پرده های حجاب و ظلمت کنار زده شود تا بهتر بتواند به معرفت و عبادت و تسبیح و تقدیس حضرت حقمتعال با دلی پاک و صاف بپردازد .

 

حجت الاسلام کارگر در ادامه بیان کرد: روزه داران واقعی و شب زنده داران و قاریان مخلص قرآن و نیکوکاران اهل احسان و.... دارای دلی نورانی هستند که کم کم در ظاهر آنان نیز نمود پیدا می کند. این عابدان عارف و خداباوارن عاشق با اعمال صالح و نیت پاک و دست های پرخیر و برکت، با این اعمال خیر و صالح خود  به کسب  نور و معنویت می پردازند و به برکت همین نور نیز صاحب ضمیری روشن و آگاه و خبیر می شوند و در نتیجه آن در زندگی فردی و اجتماعی و دنیوی و اخروی، به توفیقات بزرگی  نایل می آیند.  پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «همانا بنده هنگامی که با خداوند و مولایش در دل شب تاریک خلوت و مناجات می کند خداوند در قلب و جانش نور (بصیرت و روشن بینی) قرار می دهد».

 

این کارشناس مهدوی ادامه داد: متاسفانه در دوران ما (آخرالزمان) هم افراد و هم جوامع بشری غرق در ظلمت و تیرگی و فساد آلودگی هستند و کمتر فرد یا جامعه ای را سراغ داریم که  دارای نورانیت قلب و جان و ظاهر باشند ؛ اما در عصر ظهور وقتی همه نظامات فاسد برچیده می شود و عوامل و منشا فساد و قساوت و زذالت ها به دست امام زمان(عج)  از بین می رود و مردم با هدایت های ایشان تربیت خدایی می شوند و افرادی مهذب و پاکیزه می گردند، هم جامعه بشری و هم دل و جان و ظاهر افراد نورانی می شود و فضای شیطانی و ظلمانی از جهان رخت بر می بندد. در روایت است: «وقتی که قائم قیام کند، زمین به نور پروردگار روشن می‌شود و بندگان به نور خورشید نیازی نخواهند داشت» (شیخ مفید، الارشاد، ج ۲، ص ۴۸) «مهدی(عج)، زمین را از عدل، قسط و نور و برهان آکنده می‌سازد» ( نعمانی، الغیبة، ص ۲۳۷، ح ۲۶۰) و ... روایات دیگر که همگی حاکی از اشراق و نورانیت  جالب توجه  انسان ها و جوامع بشری  است.

 

حداقل های انتظار

 

وی تاکید کرد: روزه داران منتظر با درک و فهم این مساله مهم باید بدانند که جامعه ای را می توان منتظر و آماده یاری امام زمان(عج) و پیرو و تابع ایشان دانست که حداقل های فضیلت ها و زیبایی های عصر ظهور را در خود جاری کند و متمسک به اهداف و آرمان های مهدویت باشد نه اینکه با شتاب تمام ذوب در جامعه فاسد و شیطانی جهانی باشد و تمامی ابزار و مظاهر ظلمت و  تباهی و تیرگی را به تمام و کمال دریافت کند و غرق در ظلمات و سیاهی های اخلاقی و فرهنگی و اعتقادی و سبک زندگی حاکم بر دنیای آلوده باشد.

 

حجت الاسلام کارگر در پایان خاطرنشان کرد: جامعه منتظر می تواند نمونه کوچک و زیبایی از جامعه جهانی عصر ظهور باشد و منتظران امام  زمان(عج) می توانند با اقتدا به مولا و حجت خود و با توسل و تمسک به هدایت های باطنی و فیوضات  فراوان  حضرت صاحب الامر(عج)  و با عمل به وظایف و مسوولیت های یک منتظر واقعی در کسب نورانیت روزافزون بکوشند و در عین حال مظاهر فساد و تباهی را از ادارات و مدارس و محله ها و رسانه ها و هنر و ... بزدایند و فضای عمومی جامعه،  بخصوص فضای مجازی را نورانی و پاک سازند. جامعه ای می تواند مدعی انتظار و چشم به راهی امام زمان(عج) باشد که با پاکسازی و نورانی سازی فضای عمومی جامعه و تربیت نسل نورانی و پاک و ... در عمل نیز اثبات کند که واقعا منتظر امام زمان(عج) است.

 

 

کد خبر 1048864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha