تشنگی مزارع و تنش کشاورزان خراسان شمالی

دیدن زمین های تشنه و گندم های پژمرده، دلش را پُر آشوب کرده، کاش آسمان همراه با بغض فروخورده اش، می بارید.کاهش بارندگی یعنی نداشتن محصول و درآمد، این شوخی نیست، حرف از درآمد یک ساله است که بر باد رفته، سال سختی که او را شرمنده خانواده اش خواهد کرد.

خبرگزاری شبستان_ خراسان شمالی؛ کاهش بارندگی و کم آب شدن رودخانه ها سبب نگرانی کشاورزان خراسان شمالی شده است. مزرعه های دیم که باید این موقع سال، به سبزی بزند و طراوتش لبخند بر لب کشاورز بنشاند، امید را از دل تولیدکنندگان ربوده است. کاهش بارندگی یعنی نداشتن محصول و درآمد، این شوخی نیست، حرف از درآمد یک ساله است که دارد بر باد می رود، سال سختی که او را شرمنده خانواده اش خواهد کرد.

 

خشکسالی و آثارش مشکل آشنای کشاورزان در دهه های گذشته است. اما امسال کاهش بارندگی بی سابقه است. گفته می شود سال آبی جاری کمترین میزان بارندگی در ۵۰ سال اخیر را داشته است. کاهش بارندگی ها سبب شده تا کشاورزان در سال زارعی جاری با مشکل روبه رو شوند.

 

امسال میزان بارندگی ها در خراسان شمالی ۵۴ درصد کاهش داشته و میزان آبدهی رودخانه ها و چشمه ها هم به شدت کاهش یافته و کشاورزان را نگران کرده است.

 

در خراسان شمالی ۳۳ نوع محصول زراعی و ۲۶ نوع محصول باغی تولید می‌شود و ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی این استان ۷۷ هزار و ۵۷۲ میلیارد ریال عنوان شده که ۲۶ هزار و ۵۴۹ میلیارد ریال مربوط به محصولات زراعی و مابقی محصولات باغی است.

 

این استان ۳۰۰ هزار هکتار اراضی زراعی دارد که ۱۴۰ هزار هکتار اراضی آبی و ۱۶۰ هزار هکتار اراضی دیم است. بیشتر سطوح اراضی آبی به کشت محصولاتی از قبیل غلات شامل گندم و جو، گیاهان صنعتی از جمله پنبه، چغندرقند، آفتابگردان  و محصولات علوفه‌ای شامل یونجه و ذرت اختصاص دارد و بیشترین اراضی دیم نیز مربوط به گندم، جو و حبوبات است. ۷۹ درصد محصولات زراعی استان از اراضی آبی و ۲۱ درصد نیز از اراضی دیم تولید می شود.

 

خشکسالی ها که سبب کاهش میزان تولید علوفه در مراتع شده، دامداران را هم به تکاپو انداخته و آنان را نگران کرده، گفته می شود امسال میزان تولید علوفه در مراتع استان به شدت کاهش یافته است. گرانی نهاده های دامی سبب شده تا دامداران از علوفه مراتع برای تغذیه دام استفاده کنند اما میزان علوفه در مراتع بسیار کاهش یافته است.

 

به گفته رییس اداره پیش بینی‌هواشناسی خراسان شمالی، میزان بارندگی در استان از ابتدای مهرماه پارسال تا ۲۰ فروردین ماه امسال ۹۴.۱ میلی متر بوده که این رقم نسبت به مدت مشابه پارسال ۵۴ درصد کاهش یافته است.

 

«مهری هاشمی دوین» اظهار داشت: بیشترین میزان کاهش بارندگی استان در ایستگاه جاجرم به میزان ۷۰ درصد بوده و بارندگی در بجنورد هم نسبت به سال آبی قبل ۵۲.۸ درصد کاهش دارد.

 

 

کاهش 45 درصدی ورود آب به سدها 

 

کاهش بارندگی ها سبب شده تا میزان آب ذخیره شده در سدهای استان هم در وضعیت مناسب نباشد که معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی در این خصوص گفت: میزان ورود آب به سدهای استان در سال آبی جاری حدود ۴۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته کاهش دارد.

 

«وحید واسطه» اظهارداشت: در بازه زمانی اول مهر پارسال تا ۲۶ فروردین ماه امسال، ۵۲.۴ میلیون مترمکعب آب وارد سدهای استان شده که این رقم در مدت مشابه پارسال ۹۵.۱۴ میلیون مترمکعب بوده است.

 

وی با بیان اینکه اکنون ۵۱.۸ درصد از مخازن سدهای استان پُر است، افزود: اکنون ۱۲۱.۳۷ میلیون مترمکعب آب در سدهای استان ذخیره است.

 

واسطه گفت: میزان حجم آب ذخیره در مخازن سدهای استان در مدت مشابه پارسال ۱۳۳.۷۷ میلیون مترمکعب بود که این رقم ۹.۲ درصد نسبت به امسال بیشتر بوده است.

 

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی خاطرنشان کرد: امسال به علت کاهش شدید بارندگی، آب ورودی به مخازن سدهای استان به شدت کاهش یافته است.

 

زنگ خشکسالی که به صدا درآمد کشاورزان برای کشت بهاره مردد شده اند امسال سطح کشت بهاره نسبت به پارسال ۵۰ درصد کاهش یافته است.

 

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: هر سال ۷۰ هزار هکتار از زمین زیر کشت بهاره می رفت اما این رقم امسال به نصف رسیده است.

 

«پژمان شهابی» اظهارداشت: امسال دو هزار و ۱۰۰ هکتار پیاز، دو هزار و ۱۲۳ هکتار حبوبات آبی، ۱۳ هزار و ۲۲۳ هکتار حبوبات دیم و ۹ هزار هکتار پنبه کشت می شود.

 

وی با اشاره به اینکه سطح مزارع استان ۲۶۱ هزار هکتار است که ۱۴۷ هکتار دیم و ۱۱۴ هزار آن آبی است، افزود: کاهش بارندگی سبب شده تا کشاورزان، نسبت به کشت بهاره برخی از محصولات زراعی صرف نظر کنند.

 

 

۳۸ هزار هکتار غلات خشکید 

 

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی هم گفت: کاهش بارندگی و خشکسالی سبب شده تا ۳۸ هزار هکتار دیمزار جو و گندم نابود شود و بیشترین خسارت ها از شهرستان های اسفراین و مانه و سملقان گزارش شده است.

 

«عبدالله یوسفی» اظهارداشت: در سال زراعی جاری ۱۸۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت گندم و جو اختصاص یافت که ۱۱۸ هزار هکتار از این اراضی دیم است.

 

وی افزود: غلات آبی هم از کاهش بارندگی تاثیر گرفته که به هر حال این تاثیر در ماه آتی نمایان خواهد شد.

 

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: اکنون تمام مزارع گندم و جو در دشت قره میدان در شهرستان مانه و سملقان از بین رفته است.

 

 

 

کد خبر 1049444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha