سایه قدرت طلبی نتانیاهو بر تنش های مسجدالاقصی

بنیامین نتانیاهو که از هر راهی برای ماندن بر سر قدرت استفاده می کند امکان افزایش تنش ها و ایجاد محدودیت های بیشتر در مسجدالاقصی را برای اتحاد با گروه های راست گرای افراطی مذهبی فراهم کرده است.

خبرگزاری شبستان،جهان اسلام: اقدامات افراط گرایان صهیونیستی در ماه رمضان امسال برای دستیابی به کنترل مسجد الاقصی در بیت المقدس افزایش پیدا کرده است.

 

در تعطیلات یهودی عید پسح  که بین 27 مارس و 4 آوریل برگزار شد ، محوطه مسجدالاقصی شاهد تعدادی از حوادث بود که در راستای تلاش برای تغییر وضع موجود در این مکان انجام شد.

 

به عقیده یهودیان ، سومین مکان مقدس در اسلام  یعنی بنای مسجد الاقصی در جایی که قبلاً معبد دوم یهودیان قرار داشته است قرار دارد و به همین دلیل  تعدادی از گروههای راست افراطی اسرائیلی طی سالها خواستار تخریب محوطه الاقصی شده اند تا جایگاه سومین معبد یهودیان را فراهم کنند.

 

پس از جنگ 1967 ، اسرائیل و اردن توافق کردند در حالی که یهودیان اجازه دسترسی به مسجد الاقصی را دارند اجازه دعا و نیایش در آنجا را نداشته باشند.

 

این حال ، یک جنبش رو به رشد راست افراطی یهودی با استدلال اینکه این مکان باید یک مکان مقدس منحصراً یهودی باشد ، خواستار کنترل اسرائیل بر الاقصی شده است.

 

اکنون ،در ماه مبارک رمضان مسلمانان ، شهرک نشینان اسرائیلی همچنان در این مکان مقدس حضور دارند و فلسطینی ها نگرانند که تلاش برای گسترش حاکمیت اسرائیل بر این مکان در حالی افزایش پیدا کند که سرنوشت سیاسی بنیامین نتانیاهو ،نخست وزیر رژیم صهیونیستی به گروه های راست افراطی گره می خورد.

 

از سال 2010 گروهی موسوم به «نیو سنهدرین» که توسط انستیتوی راست افراطی Temple پشتیبانی می شود ، سعی کرده اند تا حد ممکن قربانی کردن در عید پسح را در نزدیکی مسجد الاقصی انجام دهند.

 

سنهدرین به معنای با هم نشسن یا انجمن ،  دادگاه و شورای عالی یهودیان در زمان گذشته بود که از بیست و سه داور یا قاضی یا خاخام در هر شهر و یا هفتاد و یک قاضی از تمام شهرهای اسرائیل به عنوان سنهدرین بزرگ تشکیل می‌شد.

 

در سال 2018 ، مقامات اسرائیلی به این گروه اجازه دادند تا در مجاورت دیوار جنوبی محوطه الاقصی قربانی کنند.

 

در روز 4 مارس یکی از گروه های افراطی مذهبی نامه ای رسمی به نتانیاهو فرستادند و خواستار اجازه برای ذبح عید پسح امسال در داخل محوطه مسجد شدند و اهمیت اتحاد سیاسی نخست وزیر با راست گرایان مذهبی قبل از انتخابات را یادآوری کردند.

 

بنیامین نتانیاهو نیز که از هر راهی برای ماندن بر سر قدرت استفاده می کند از این فرصت نهایت استفاده را کرده است.

 

در همین حال ، شهرک نشینان راست افراطی در کل هفته عید پسح نماز را در محوطه الاقصی اقامه کردند و این کار را تحت حمایت پلیس اسرائیل انجام دادند.

 

این کار در حالی انجام شد که کاملا مغایر با توافق اسرائیل با اردن بعد از جنگ 1967 بود.

 

در حالی که رژیم صهیونیستی تعطیلات ملی خود را در 14 آوریل جشن گرفت ، پلیس اسرائیل به محوطه الاقصی حمله کرد و در حالی که نمازگزاران مسلمان در حال اقامه نماز عصر بودند اقدام به قطع کردن بلندگوها کردند.

 

سه روز بعد در اولین جمعه ماه رمضان پلیس نمازگزاران فلسطینی را که می خواستند نماز عصر را اقامه کنند به زور اخراج کردند.

 

فلسطینی های کرانه باختری اشغالی که در صدد اقامه نماز در مسجد الاقصی بودند در ایستگاه های بازرسی رژیم صهیونیستی در حال حرکت به سمت بیت المقدس شرقی متوقف شدند.

 

از نظر اکرمه صبری ، امام مسجدالاقصی ، ماه رمضان اغلب با افزایش محدودیت های اسرائیل و سرکوب فلسطینیان که می خواهند در این مکان مقدس نماز بخوانند ، همراه است و امسال این محدودیت ها بیشتر نیز شده است.

 

تحلیلگران افزایش این محدودیت ها را با تمنای نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای استفاده از راهی به منظور ماندن در قدرت مرتبط می دانند.

 

نتانیاهو به شدت در صدد عمیق کردن پیوندهای خود با نیروهای راست افراطی مذهبی است که می توانند باقی ماندن او در قدرت را تضمین کنند و به همین دلیل شرایط را برای تسلط بیشتر این گروه ها بر مسجدالاقصی فراهم کرده است.

کد خبر 1049582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha