نتیجه عبادت برون‌رفت انسان از خودخواهی است

حجت الاسلام محمدی لائینی با تاکید براینکه نتیجه عبادت برون‌رفت انسان از خودخواهی است، گفت: انسان در حوزه معرفت و اندیشه باید خدا را تنها خالق، مدیر، مربی و رب العالمین بداند، و فقط خدا را برای خدا عبادت کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از ساری، حجت الاسلام والمسلمین«محمد باقر محمدی لائینی» امروز(6اردیبهشت) در دومین جلسه مجازی با اساتید و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان ضمن اشاره به بخشی از مباحث مطروحه در جلسه اول، بیان کرد: نتیجه عبادت برون‌رفت انسان از خودخواهی است، انسان می‌تواند دارای سه؛ سلوک طبیعی -غریضی، سلوک اخلاقی- مردم‌گرایی و سلوک توحیدی باشد.

 

نماینده ولی فقیه در مازندران افزود: آیه ۱۲ از سوره محمد و آیه ۳ از سوره حجر به سلوک طبیعی و حیوانی،  سوره بقره آیه ۱۹۵ به سلوک اخلاقی و کلمه (لااله الا الله) به سلوک توحیدی اشاره دارد، مهم‌ترین سلوک همین است که به معنای خداخواهی است، در سلوک توحیدی، انسان در این ساحت باید نگاه، گرایش، میل و عمل توحیدی داشته باشد تا موحد به حساب بیاید.

 

حجت الاسلام محمدی لائینی تصریح کرد: انسان در حوزه معرفت و اندیشه باید خدا را تنها خالق، مدیر، مربی و رب العالمین بداند، چرا که تا خدا نخواهد برگی از درخت نمی‌افتد، این دانش و معرفت توحیدی را باید کسب کنیم و بگوییم جهان یک قطبی است، یک ولی دارد بقیه موجودات اسباب هستند، در مرحله دوم باید به این معرفت توحیدی ایمان داشته باشیم و فقط خدا را برای خدا عبادت کنیم.

 

وی با تاکید بر اینکه فقط از خدا باید بترسیم، اذعان کرد: شجاعت به معنای این است که در زندگی از هیچ موجودی نترسیم فقط از خدا ترسان باشیم، علاقه در طول محبت خدا باید صورت بگیرد، محبت شرک آلود این است که به کسی که از خدا دوری می‌کند ابراز علاقه کنید، نکته مهم این است که هر چه را که خدا می‌پسندد بپسندیم.

 

حجت الاسلام محمدی لائینی عنوان کرد: امروز متاسفانه گاهی برداشت از استقلال و آزادی انسان صحیح نیست، عده‌ای هوای نفس را خدای خودشان قرار می‌دهند، (پسند شوهر و همسر تا جایی محترم است که در مقابل پسند خدا نباشد)، سلوک توحیدی به معنای تطبیق خود با خدا است، همچنین نیت و انگیزه اعمال اهمیت دارد، خداوند نیت خالصانه تنها برای رضای خدا را می‌پسندد.

 

وی ادامه داد: سلوک توحیدی در غیر عبادات هم بر درنظر گرفتن خداوند تاکید دارد و اگر نیت‌ها الهی باشد زیبا است، خداوند زیبایی‌ها را می‌پسندد، اینجا نیر انسان از خودش به بیرون رفته است، القای محبت به دیگران خواست و اراده خدا است پس باید این را در نیت و انگیزه به خدا پیوند بدهیم.

 

حجت الاسلام محمدی لائینی خاطرنشان کرد: کسانی که به وادی سلوک توحیدی ورود پیدا نکردند شاید برایشان عجیب باشد که در همه امور انگیزه‌شان خدایی باشد اما پس از در پیش گرفتن سلوک توحیدی خوب می‌فهمند در هر کاری خدا را در نظر داشتن چه مفهوم زیبایی دارد، سلوک توحیدی سلوک اخلاقی و سلوک طبیعی را پوشش می‌دهد.

 

نماینده ولی فقیه در مازندران گفت: خداوند مطلق اطاعت است در زندگی باید فقط و فقط حرف خداوند را گوش کنیم، اینکه گوش به فرمان ائمه اطهار(ع) هستیم چون خداوند از ما خواسته است، اطاعت از غیر خدا تا جایی است که در مقابل اطاعت خدا نباشد، در مجموع در هشت ساحت باید فکری و عملی در اختیار خداوند باشیم.

 

وی افزود: حاکم واقعی خداوند بوده و ولایت انسان در دست خدا است، تنها خدا است که ولایت قانون‌گذاری را دارد ما هیچ قدرتی را در عرض قدرت خدا نمی‌پذیریم، نظام ما در طول ولایت خدا است، ولایت فقیه از ولایت معصوم و از سوی خدا آمده است.

 

حجت الاسلام محمدی لائینی با بیان اینکه اگر در تمام این هشت ساحت خدا را در نظر داشته باشیم انسانی موحد هستیم، اضافه کرد: اگر تمام این ساحت‌های انسانی توحیدی شد انسان عبد و بنده خدا می‌شود، در نگاه دینی، آزادی در مقابل انسان‌ها و بندگی در مقابل خداوند ملاک است،  ارزش و سعادت انسان به خوب بندگی کردن است.

 

وی یادآور شد: بالاترین مدالی که به پیامبر اکرم(ص) اهدا شد مدال عبد بودن است، اگر بنده خدا باشیم به همه جا می‌رسیم، حرف نظام‌های بی‌دین را گوش نکنیم که انسان را می‌خواهند در مقابل خدا قرار داده و تلقین به آزادی بکنند، آزادی واقعی در بندگی خدا است، در نظام هستی فقط دو پست خدایی و بنده خدایی وجود دارد باید دومی را انتخاب کنیم.

 

نماینده ولی فقیه در مازندران عنوان کرد: اگر بنده خدا باشیم از هر دو جهان آزادیم، مهم این است که سلوک توحیدی پیشه کنیم اگر از نماز و روزه به چنین نتیجه‌ای رسیدیم بدانیم که بنده خداییم، زندگی کردن بدون در نظر گرفتن خدا نشان‌دهنده این است که نتیجه‌ای اخلاقی از سلوک نگرفتیم، دانشگاه فرهنگیان با معلمان سروکار دارد باید به این بحث توجه ویژه‌ای داشته باشد.

 

به گزارش شبستان، در پایان این جلسه اساتید و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان نقطه نظرات خود را بیان کردند و به سوالاتشان پاسخ داده شد.

کد خبر 1050960

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha