با احتمال وقوع کم آبی مشکلی در مزارع نخواهیم داشت

خرمی گفت: هرچند اعداد و ارقام احتمال وقوع بحران آب را پیش بینی می کنند اما مشکلی در مزارع نخواهیم داشت .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در انزلی، «وحید خرمی » امروز( سه شنبه، ۷ اردیبهشت) در جلسه شورای آب و کشاورزی شهرستان بندر انزلی با اشاره به اینکه ۲ هزار و ۲۲۲ هکتار از اراضی انزلی داخل شبکه قرار دارد، اظهار داشت: در حال حاضر ۹۹ درصد سد سفیدرود با حجم یک میلیارد و ۶۰ میلیون متر مکعب آب گیری و تقریبا پر شده است.

 

رییس هیئت مدیره و مدیر عامل آب منطقه ای استان گیلان با بیان اینکه آب گذاری اراضی کشاورزی از پنجم اردیبهشت ماه از فومنات شرق استان منطبق با تقویم زراعی و متناسب با فعالیت های کشاورزی آغاز شده است گفت: نوبت بندی آب کشاورزی در بخش مرکزی نیز از ۹ اردیبهشت شروع خواهد شد. بر اساس این نوبت گذاری ۲۰ روز پیوسته کشاورزان آب کافی برای نشاء خواهند داشت و انتظار داریم که بدون وقفه قسمت اعظم نشاء کاری انجام شود‌.

 

وی با اشاره به اینکه متاسفانه پوشش برفی مناسبی در بالادست سد نداریم، اضافه کرد: یک میلیارد متر مکعب آب در سد سفید رود داریم در صورتی که نیاز استان گیلان حداقل دو میلیارد متر مکعب است. ورود ۵۴۰ مترمکعب آب به سد سفید رود در فروردین ماه نشان دهنده کم آبی است به همین منظور کشاورزان باید تقسیم آب را تحمل کنند.

 

خرمی با بیان اینکه در اردیبهشت ماه حدود ۴۰ درصد مخزن سد سفید رود برای نشاء خالی شده و روزانه ۲۰ میلیون متر مکعب آب از این سد برداشت می شود اظهارداشت: در ماه های خرداد و تیر نیز هرکدام ۳۰۰ میلیون مترمکعب برداشت خواهد شد و امیدواریم با برداشتها و بارندگی های که اتفاق می افتد در سد سفیدرود آبی باقی بماند.

 

وی تصریح کرد: امسال ۳۰ کیلومتر از انهار و رودخانه های اصلی را لایروبی می کنیم و طی چند روز آینده این کار به اتمام خواهد. در محدوده فومنات نیز می توانیم آب مورد نیاز ۳۵ هزار هکتار از اراضی را تامین کنیم درحالیکه در این مناطق ۵۵ هزار هکتار اراضی داریم.

 

وی خاطر نشان ساخت : با توجه به مشکلات کم آبی استان امسال به جهت روش آبگذاری در کانال های آب و استفاده از روش های نوین تحمل گیاه برنج را بالا برده و این بحرن را پشت سر می گذاریم.

 

*سال گذشته حدود ۱۰۶ میلیارد تومان برای مکانیزاسیون اختصاص یافت

«مسعود الماسی» نیز در این جلسه گفت: در خصوص تامین و استفاده بهینه از آب کشاورزی در طول سالهای گذشته طرح‌های خوبی در حوزه کشاورزی در حال اجرا است که نگاه این طرح ها به مصرف بهینه آب، افزایش راندمان، طرح تجهیز و نوسازی اراضی، طرح آبیاری کم فشار، لایروبی و تعمیر آب بندانهاست و هرکدام به نحوی کاهش مصرف آب را بدنبال دارد.

 

رییس جهاد کشاورزی استان  گیلان اظهار داشت: در کنار این طرح‌ها برخی از اقدامات غیرساختاری است که از جمله آن می توان به تقویم زراعی اشاره کرد. این تقویم به صورت مشترک با سازمان آب و هواشناسی و موسسه تحقیقات برنج طراحی و به کشاورزان در سراسر استان پیشنهاد شده است.

 

وی تاکید کرد: این پیشنهاد در سال گذشته ۸۵ درصد در اجرا محقق شد و تقویم زراعی بر مبنای منابع موجود آب، وضعیت هوا و فیزیولوژی گیاه برنج بهترین زمان برای عملیات کشاورزی را پیشنهاد می دهد.

 

الماسی با اشاره به شرایط آب و هوایی و افزایش زود هنگام دما در استان گیلان، تصریح کرد: به جهت گرمای زود هنگام هوا کشاورزان امسال زودتر اقدام به خزانه گیری برنج کرده و اتفاقاتی که در حوزه اقتصاد رخ داد از جمله افزایش قیمت کود، موجب شد کشاورزان کودهای مورد نیاز خود را خریداری کنند این سلسله عوامل انتظارات مردم را برای دریافت آب ، بیشتر کرد.

 

وی از پایگاه های اجتماعی فرمانداری ها مانند شوراهای اسلامی و دهیاری ها خواست تا کشاورزان را به انجام بیمه های کشاورزی ترغیب کنند و گفت: بیمه یکی از پوشش های مناسبی است که می تواند احتمال خطر را برای کشاورزان جبران کند.

 

الماسی با اشاره به عملکرد مثبت جهاد کشاورزی در مکانیزاسیون ماشین های کشاورزی افزود: حدود ۷۰ درصد عملیات کاشت، داشت و برداشت در حوزه برنجکاری به صورت مکانیزه انجام می‌شود که این امر طول زمان و مدت فعالیت را کاهش می دهد و در مصرف آب بسیار اثرگذار است.

 

وی خاطر نشان کرد: تعدادی ماشین دار حرفه‌ای در سطح استان هستند که از طریق اعتبارات ماشین‌آلات کشاورزی تهیه کرده اند که این ماشین آلات نباید به صورت اختصاصی استفاده شود بلکه در این برهه باید بطور اشتراکی از آن بهره‌برداری شود.

 

الماسی اظهار داشت: در سال گذشته حدود ۱۰۶ میلیارد تومان برای خط ویژه مکانیزاسیون اختصاص داده شد و هزار دستگاه نشاکار به مجموعه ماشین آلات استان اضافه شد و انتظار داریم امسال ۱۰ هزار هکتاراز اراضی شالیکاری ما بوسیله این ماشین آلات نشاکاری شود که صرفه جویی در حوزه آب کمک می کند. 

 

وی تصریح کرد: در سال گذشته ۸۰ هکتار از آب بندانهای انزلی لایروبی شد و امسال نیز ۳۵ هکتار انجام می شود که این کارها متناسب با امکاناتی که در اختیار داریم انجام می شود.

 

رییس جهاد کشاورزی استان گیلان آب بندان ها را از موارد تاثیرگذار در حفظ آب اعلام کرد و افزود : متاسفانه در بعد ملی امسال از اعتبارات آب بندان ها محروم بودیم و در استان بیش از ۳۰ درصد این اعتبارات تخصیص نیافت.

 

وی از اجری چند پروژه برای توسعه مکانیزاسیون خبر داد و افزود: اعتباراتی برای خرید موتور پمپ ها توسط کشاورزانی که دچار مشکل هستند در نظر گرفتیم و سهمیه هر شهرستان مشخص شده است اما این سهمیه شناور و قابل افزایش است که با نظر مدیران شهرستانی اختصاص خواهد یافت.

 

وی مصرف آب در شالیزارها طی سالهای گذشته را ۱۵ هزار مترمکعب اعلام کرد و گفت: درحال حاضر این مقدار به ۹ هزار و ۶۰۰ متر مکعب رسیده که مرهون پروژه های اجرا شده و فرهنگ سازی در مصرف آب است.

 

وی تاکید کرد: نقاط آسیب پذیر استان شناسایی شده و به این مناطق توجه بیشتری خواهد شد. هرچند بحران کم آبی استان گیلان را تهدید می کند اما تلاش می کنیم با اجرای پروژه های پیشنهادی و تامین اعتبارات در کنار سازمان آب منطقه ای برای رفع مشکلات تلاش کنیم.

 

*ناچاریم از حوضه آبریز تالاب برداشت کنیم

«احمد دنیامالی » نیز با بیان اینکه امسال کشور در بحران کم آبی قرار دارد و در انزلی نیز با مشکل کم آبی مواجه خواهیم شد گفت: باید به ناچار از حوضه آبریز تالاب برداشت کنیم و این درحالیست که به جهت تبخیر آب تالاب و عقب رفت آب دریای خزر شاهد پایین رفتن آب تالاب هستیم. بخشی از مسیر تالاب که به ایستگاه پمپاژ آب می رسد را باید با بیل های شناور لایروبی کنیم.

 

نماینده مردم بندر انزلی در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: بزرگترین مشکل در حوزه تأمین آب کشاورزی در سطح شهرستان عدم وجود طرح و نقشه است که علیرغم درخواست‌، تا کنون نقشه برای شبکه بالادستی و پایین دستی تحویل نشده است در حالی که درخواست اعتبارات نیازمند ارایه طرح کار و وجود نقشه راه است.

 

وی اظهار داشت: برای حل بخشی از مشکلات در زمینه آب انتظار داریم از سد شفارود برای تامین آب کشاورزی ، آب شرب حق آبه ای برای انزلی در نظر گرفته شود در صورت قطع لوله اصلی آب انزلی تا دو روزقادر به تامین آب مورد نیاز خود خواهد بود به همین منظور باید از بالادست لینکی برای تامین آب داشته باشیم.

 

*سال گذشته بالغ بر پنج میلیارد تومان اعتبار به حوزه آب اختصاص یافت

«اسماعیل میرغضنفری» نیز با اشاره به اینکه تامین آب کشاورزی در سطح اول محرومیت های شهرستان خودنمایی می‌کند، اظهار داشت: سال گذشته بالغ بر پنج میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان اعتبار برای سرفصل‌های پیش‌بینی شده در جهاد کشاورزی، حوزه آب و برق شهرستان در نظر گرفته شد.

 

فرماندار انزلی به مشکلاتی که در سطح شهرستان وجود دارد اشاره و خاطر نشان کرد: این شهرستان در انتهای شبکه آبیاری استان قرار دارد و این هدر رفت آب در این مسیر را زیاد می کند. بندرانزلی پنج هزار هکتار اراضی شالیکاری دارد که حدود ۵۰ درصد از طریق چاه های آب و مابقی از مسیر آبیاری جدید تامین می شوند.

 

وی بهره‌برداری از چاه هایی که به واسطه مشکلاتی که در ایستگاه پمپاژ دارند نمی‌توانند وظیفه آبرسانی را به درستی انجام دهند یکی از مشکلات بخش کشاورزی شهرستان انزلی اعلام کرد و افزود: عدم اجرای لایروبی انهار، رودخانه‌ها و بخشی از تالاب که به عنوان یکی از منابع آبی شهرستان به ویژه در حوزه غرب شهرستان می تواند مورد استفاده قرار گیرد، یکی دیگر از دغدغه ها در این بخش است. به جهت نبود ماشین‌آلات لازم، نمی‌توانیم از این مواهب به عنوان منبع آبی برای شهرستان استفاده کنیم.

 

وی با اشاره به آبگرفتگی ها در ابتدای فصل کشاورزی به هنگام خزانه گیری که موجب بروز مشکلاتی برای کشاورزان می شود، تاکید کرد: بخشی از اراضی کشاورزی در محدوده کمربندی انزلی دچار گسستگی مسیری شدند که لایروبی به موقع و نصب دریچه ها می تواند بخشی از مشکلات را در این زمینه مرتفع کرده و آب مورد نیاز را برای کشاورزان در این محدوده را مرتفع کنیم.

 

میرغضنفری خاطرنشان کرد: با تعیین تکلیف بخشی از کار خواسته های شهرستان به ویژه در مناطق آسیب پذیر با ورود به موقع دستگاه‌های متولی می‌توان مشکلات این مناطق را حل کرد.

کد خبر 1051418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha