عملکرد کهگیلویه و بویراحمد در مدیریت بیماری کرونا بهتر از استان های پایلوت بود

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: در غربالگری و طرح شهید سلیمانی نسبت به استان های پایلوت عملکرد ما قابل تامل است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یاسوج، نشست ستاد استانی مقابله با کرونا امروز (۸ اردیبهشت ماه) با حضور قاسم جان بابایی، معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و به ریاست حسین کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.
 

«حسین کلانتری» در این نشست گفت: کادر درمان استان در مدت شیوع ویروس کرونا زحمات زیادی متحمل شده‌اند و سند این تلاش بی‌دریغ شهادت دکتر محمد زارعی در عرصه سلامت است.
 

استاندار کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد نسبت به دانشگاه‌های قدیمی سایر شهرها کمبودهای زیادی دارد، اما با توجه به نوپا بودن در عملکردها موفق بوده و نیازمند حمایت‌های ویژه است.

 

وی افزود: کشور چهار پیک کرونا را پشت سر گذاشته و استان با تمام کمبودها و ضعف زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی دو پیک را تجربه کرده و این نتیجه تلاش‌های شبانه‌روزی نهادها و دستگاه‌های اجرایی، نیروی انتظامی و نظارتی است.
 

کلانتری ادامه داد: خیلی سخت است که در استانی با روابط بالای فامیلی برخوردهایی با متخلفین مثل عروس و داماد شود و همین دقت و اهتمام در مأموریت‌ها باعث شده تا عملکرد استان در زمینه مقابله با کرونا موفق باشد.
 

استاندار کهگیلویه و بویراحمد افزود: ما از استان خوزستان فاصله‌ای نداریم و روزانه بیش از ۱۰ هزار تردد بین شهرستان‌های گچساران و بهمئی به خوزستان انجام می‌شود و همین باعث شد که استان کهگیلویه و بویراحمد وارد پیک جدید کرونا شود.
 

وی یادآور شد: ۹۰ درصد از مساحت استان از جنگل و مرتع است و بی‌شک کنترل تفریح‌ها و ورود مردم به تفرجگاه‌ها و طبیعت کار دشواری است و نباید استان کهگیلویه و بویراحمد در این موضوع با استانی که تفرجگاه آن ۲۰ پارک بوده، مقایسه کرد.

 

کلانتری گفت: ۲۶۰۰ روستا در استان وجود دارد و با توجه به روابط گسترده فامیلی حضور در مراسم‌ها برای مردم از جایگاه بالایی برخوردار است، اما در شرایط کرونایی اجازه داده نشد این مراسم‌ها باعث ایجاد خطر جدی جدی و بحران شود.
 

استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: با توجه به تمام کمبودها اما اجازه ندادیم که استان در مواجه با ویروس کرونا با بحران مواجه شود و انتظار داریم که وزارت بهداشت و درمان نسبت به استان نگاه ویژه داشته باشد.
 

وی با اشاره به اینکه به کارگیری نیروها، پرداخت مطالبات معوق پرسنل کادر درمان و بهداشت، تأمین نیروهای متخصص، از دغدغه‌های پرسنل دانشگاه علوم پزشکی استان است، گفت: بیمارستان‌ها خود گردان هستند و با توجه به وضعیت اقتصادی مردم، بیمارستان‌ها در تأمین منابع و هزینه‌ها با مشکل مواجه هستند.



کلانتری گفت: در ۱۴ ماه گذشته بسیاری از استان ها پایلوت بودند، باید ببینیم استان های پایلوت چه کردند و استان ما که پایلوت نبود چه عملکردی داشت در غربالگری و طرح شهید سلیمانی نسبت به استان های پایلوت عملکرد ما قابل تامل است.



استاندار کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: بیماران استان کهگیلویه و بویراحمد برای درمان باید به استان‌های همجوار مراجعه کنند و این معضل حتی در شهر یاسوج مرکز استان نیز وجود دارد و بیماران در این مورد متحمل هزینه‌ها و زحمت بسیاری می‌شوند.
 

وی با بیان اینکه شهر دهدشت به چهار شهرستان خدمات می‌دهد، راه اندازی کلینیک در این شهر حائز اهمیت بوده و بیمارستان باید از لحاظ تجهیزات مورد توجه قرار گیرد، یادآور شد: در لنده بستر درمانی داریم که باید تجهیزات آن تکمیل شود و در مرکز استان نیز بحث  رادیوتراپی مهم است تا نیاز نباشد بیماران ما به شیراز و اصفهان مراجعه کنند که سخت و دشوار بوده و هزینه زیادی دارد و شأن مرکز استان چنین کمبودهایی نیست.
 

کلانتری با اشاره به تأثیر وجود آزمایشگاه سلولی و مولکولی در شناسایی بیماران کرونایی، افزود: در استان کهگیلویه و بویراحمد راه‌اندازی یک آزمایشگاه مرجع دیگر لازم و ضروری است.
 

استاندار کهگیلویه و بویراحمد خطاب به معاون درمان وزارت بهداشت، گفت: انتظار داریم با توجه به وضعیت استان در ایام شیوع ویروس کرونا، نزدیکی به استان خوزستان و وقوع زلزله در شهرستان دنا سهمیه بیشتری از واکسن کرونا اختصاص داده شود.
 

وی گفت: در تامین دارو تاکنون کمبود داروی بیماران کرونایی نداشتیم اما تامین هزینه های دارویی مهم است، دستور خوبی از دکتر نوبخت گرفته ایم که جداگانه دیده شویم، زیرا هزینه ها سنگین است اما با قرض کردن اجازه کمبود دارو را در استان ندادیم.

کد خبر 1051801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha