غرب با همه امکانات سخت افزاری خود در پی نابودی ظرفیت های تمدن ساز اسلام است

حجت الاسلام میرزایی با بیان اینکه غرب با همه امکانات سخت افزاری خود در پی نابودی ظرفیت های تمدن ساز اسلام است گفت: متاسفانه هنوز هم این رویکرد در جهان غرب وجود دارد.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام محمد علی میرزایی در آیین افتتاح نمایشگاه مجازی قرآن کریم گفت:  جای این سوال باید محفوظ باشد که چرا ما باید به حوزه انقلاب اسلامی در انتظارهای جهانی اسلام از ما توجه داشته باشیم.

این پژوهشگر قرآنی با بیان اینکه انقلاب اسلامی یک پدیده جهانی  است تصریح کرد: ذات و نقطه آغازین انقلاب اسلامی جهانی است، چالش ها و فرصت های انقلاب اسلامی کاملا رویکرد و رهیافت جهانی دارد در نتیجه عبور از این تهدیدها و چالش ها هم بایستی رهیافت و رویکرد جهانی داسته باشد به ویژه در مساله قرآن کریم ما با یک وضعیت جهانی هم در بعد آسیبی و هم در بعد فرصتی روبرو هستیم وقتی در جهان غیر اسلامی قرآن کریم به عنوان یک نقطه عطف حرکت های غربی ها هم با اهداف مختلف قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: دومین نکته مرجعییت و حاکمیت علمی و عملی قرآن کریم عامل نظری و عملی منحصر به فرد و بی جایگزین انقلاب اسلامی برای تحقق اهداف خود در سطح جهانی است.

حجت الاسلام میرزایی ادامه داد: ما امروز در جهان ما با راهبردهای مختلفی از طرف مسلمانان روبرو هستیم اولا انقلاب اسلامی ایران به طور خاص و البته جهان اسلام به طور عموم هنوز هم ما با وضعیت تمدنی قابل قبولی در سطح جهان اسلام روبرو هستیم این یک پدیده ای از قدیم بوده است لذا حرکت انقلاب اسلامی باعث تسریع در چستجوی راه حل و تسریع در کوشش های کارآمد برای برون رفت از این وضعیت است.

وی افزود: اما عمده جریان هایی که ما برای برون رفت از معضل با آنها مواجهه بودیم یکی عقب ماندگی و انحطاط تاریخی از تمدن سازی قرآن بنیاد است که صرف نظر از پدیده غرب ما با یک وضعیت تند باند انحطاطی از قرن ۴ و ۵ به طور خاص روبرو هستیم.

این پژوهشگر اظهار کرد: گفته می شود شیب تند انحطاط تمدنی از جنگ صفین آغاز شد در نتیجه سابقه بسیار قدیمی تری دارد همچنین مالک نبی معتقد است مدرسه علی به تعبیر او مدرسه قرآن بود و مدرسه معاویه مدرسه دنیا بود برای همین مدرسه قرآنی رو به افول گذاشت، این یکی از عوامل عقب ماندگی در انحطاط تاریخی قرآن است.

حجت الاسلام میرزایی بیان کرد: چالش دیگر مواجهه و برخورد تمدن با غرب بود، غرب با تهاجمات و استعمار قدیم و جدید خود در پط نابودی ظرفیت های تمدن ساز اسلام بود و هنوز هم است، تمام امکانات سخت غرب در استعمار جدید و قدیم صرف این شد که ظرفیت قرآنی اسلامی تضعیف شود و از یک داعی قرانی جهانی اسلام جلوگیری شود متاسفانه هنوز هم وجود دارد.

وی با اشاره به واکنش های جهانی اسلام به پدیده انحطاط تاریخی و مواجهه با غرب خاطر نشان کرد: اولین رویکرد بیرونی از غرب و کلیشه پردازی و گرته برداری از پروژه ها برای برون رفت از بحران بود، دومین راه حل بازگشت به اسلام و از درون طرح اسلامی برای برون رفت از آن دو بحران  بود و اولین طیف بازگشت به اسلام جریان عقل گرایی و روشنفکری دینی است در اینجا قرآن به عنوان محور قرار نمی گیرد اگر چه مدعی این افراد مدعی کار آمدی دین است البته جریان غربگرایی از این جریان درون ایستگاهی یاد می گیرد.

وی گفت: ما تا نتوانیم یک جریان مرجعیت کارآمد قرآنی با حفظ جایگاه صلح با صحبت معصومانه قطعی تاسیس کنیم جریان قران راه حلی است برای سکولاریسم جهان اسلام و اعتماد زدایی از سنت.

 

 

کد خبر 1052823

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha