۱۲۰ نسخه خطی قرآن از جنس پوست در کتابخانه آستان قدس موجود است

صداقت حسینی با اشاره به نگهداری ۲۲هزار نسخه قرآن و جزوه قرآنی در مرکز نسخ خطی کتابخانه آستان قدس از دوران صدر اسلام تاکنون، گفت: کتابخانه آستان قدس رضوی با ۱۲۰ نسخه خطی قرآن کریم و جزوات قرآن از جنس پوست، صاحب بیشترین قرآن‌های پوستی در جهان است.

«سید رضا صداقت حسینی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در مشهد ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت علی(ع) با اشاره به نگهداری ۲۲هزار نسخه قرآن و جزوه قرآنی در مرکز نسخ خطی کتابخانۀ آستان قدس رضوی از دوران صدر اسلام تاکنون اظهار کرد: حدود ۱۲۰ نسخه از قرآن‌ها و جزوات قرآنی این مرکز بر روی پوست کتابت شده که این بیشترین تعداد قرآن پوستی در جهان است.

 

کارشناس ثبت نسخ خطی سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی با اشاره به وجود نسخ قرآنی نفیس و کمیاب، در این مجموعه بخش گسترده‌ای از این نسخ را وقفی دانست و افزود: قرآن‌های منسوب به دست‌خط ائمه معصومین(ع) همانند قرآن‌های منسوب به دست‌خط مبارک امام علی(ع)، امام حسن(ع)، امام حسین(ع)، امام سجاد(ع)، امام موسی کاظم(ع) و امام رضا(ع) از شاخص‌ترین این نفایس است.

 

وی از جزوات قرآنی وقفی ابن سیمجور در شمار دیگر نفایس خطی مکتوب بر روی پوست نام برد و خاطرنشان کرد: این مصحف شریف به شمارۀ ثبت ۱۱۲۲۳ که به خط کوفی ۱۳ سطری در سال ۳۶۳ هجری توسط ابن سیمجور کتابت شده از سوره مبارکه آل عمران آغاز و به سوره مبارکه مائده ختم می‌شود.

 

صداقت حسینی همچنین به دیگر جزوه وقفی ابن سیمجور اشاره کرد و گفت: این جزوه قرآنی به خط کوفی ۱۳سطری در سال ۳۸۳ کتابت شده و از سوره مبارکه حمد آغاز و به سوره آل عمران ختم می‌شود که به شمارۀ ۱۱۲۲۴ در گنجینۀ رضوی به ثبت رسیده است.

 

کارشناس ثبت نسخ خطی سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی:بیان کرد: کتابخانه آستان قدس رضوی با وجود قرآن‌های بسیار نفیس و کهن منسوب به دست‌خط ائمه اطهار(علیهم‌السلام) و جزوات کشواد بن املاس، ابن‌سیمجور، ابن‌کثیر، راوندی، یاقوت، طباخ، بایسنقر و علیرضا عباسی به یکی از غنی‌ترین و بزرگ‌ترین کتابخانه‌های ایران و جهان اسلام و مکانی برای پژوهش و تحقیق اندیشمندان و قرآن‌پژوهان تبدیل شده است.

کد خبر 1052972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha