بهترین تقدیر شب‌های قدر/ گنجی که کلید آن در دست امام زمان(عج) است

یک کارشناس مهدوی با بیان اینکه رکن اصلی عرفان انتظار، معرفت‌الله، حب‌الله و لقاءالله است، گفت: شب قدر منتظران بیداردل، شب خداشناسی، خداجویی و خداطلبی است که کلید آن در دست مولای کائنات حضرت صاحب الزمان(عج) قرار دارد.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، ماه ضیافت الهی و به منظور بهره مندی حداکثری از جنبه های عرفانی و منتظرانه این ضیافت در سلسله گفتگوهایی با حجت الاسلام والمسلمین «رحیم کارگر»، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و کارشناس مرکز تخصصی مهدویت «سی اصل عرفانی در ضیافت الهی» را به بحث و بررسی گذاشته ایم که در ادامه چهاردهمین شماره از آن تقدیم حضورتان می شود:

 

 

 

 

حجت الاسلام کارگر با بیان اینکه اصل چهاردهم در درک عرفانی از ماه مبارک رمضان «لقای الهی و رسیدن به توحید واقعی» است، اظهار کرد: در عرفان اسلامی، لقاءالله یکی از معارف و آموزه های مهمی است که روح تقوا و کمال گرایی، عبودیت و اخلاص و مجاهدت و ایمان را در انسان ها تقویت و آنان را برای رسیدن به قله های فضیلت به تلاش و جهاد وادار می کند. لقاءالله، رسیدن  به منزلت  و مقام قرب پروردگار است.

 

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: انسان عارفی که از لحاظ ارزش ها و اخلاقیات به  صفات الهی نزدیک تر شود، در واقع به لقای الهی نائل آمده و مقرب بارگاه شده و لیاقت درک و شهود صفات جلال و جمال الهی را پیدا کرده است. البته اصل لقاءالله در قیامت است که پرده ها کنار زده می شود و مومنان به لقای الهی نائل می آیند. در آیات متعددى از قرآن مجید که اشاره به قیامت و رستاخیز مى کند تعبیر به «لقاء الله» یا «لقاء ربّ» آمده است. لقاء مطلوب الهی همان حضور معنوی و شهود باطنی حضرت حق است که به مومنان اختصاص دارد.

 

فرصت طلایی شب های قدر

 

وی با بیان اینکه لقای الهی در زندگی دنیایی نیز اهمیت دارد، گفت: بر این اساس، شخص مومن به هر اندازه که صفات و اسمای الهی را در قول و فعل و نیت خود جلوه گر سازد و وجود خود را به دستورات خدا نزدیک تر کند،  به بالاترین توفیقات دست یافته و روح و روانش قدسی شده و به مقام قرب و لقای الهی نائل آمده است. این توفیق را می توان همان رسیدن انسان به کمال نهایی خود (عبودیت الهی) و متعالی و مقرب شدن در ساحت ربوبی دانست که انسان از هر فرصتی برای دست یافتن به آن استفاده کند؛ بخصوص فرصت طلایی شب های نورانی قدر و احیاء و شب زنده داری و روزه های خالصانه این ماه مبارک.

 

حجت الاسلام کارگر با بیان اینکه شب قدر، شب رسیدن به خدا است و باید در این شب انسان بیشتر از هر چیزی خود خدا را از او طلب کند و به لقای او بیندیشد، تصریح کرد: این برترین ثمره شب قدر است. درست که در این شب درهای خیرات و برکات و رحمت الهی گشوده می شود و دعاهای مومنان به اجابت می رسد و هر آنچه که از امور اخروی و دنیوی بخواهند، در تقدیرشان نوشته می شود اما بهترین تقدیری که در لیالی قدر می تواند برای انسان رقم بخورد، وصال الهی و کسب رضایت او و رسیدن به خدا و تحقق کامل رابطه بندگی با معبود است.

 

وی تاکید کرد: اساسا از آثار و برکات مهم روزه داری و احیا و دعا و استغاثه و عبادات ماه رمضان، کسب رضایت الهی و در نتیجه نزدیک تر شدن به خدا و رسیدن به او است.  امام حسن عليه السلام می فرمایند: «خداوند ماه رمضان را ميدان مسابقه اى براى مخلوقات خود قرار داده تا با طاعتش براى خشنودى او از يكديگر پيشى گيرند» (تحف العقول ، صفحه ۲۳۶). خداوند قادر و توانا در این شب عنایت خاصی به بندگان شب زنده دار و ملتجی به درگاهش دارد و هر آنچه که بخواهند به آنان اعطا می کند؛ چنان که امام صادق علیه السلام فرمودند: «در شب نوزدهم ماه رمضان تقدير و در شب بيست و يكم قضا، و در شب بيست و سوّم ابرام حوادث و وقايعى است كه تا سال آينده (همین شب ها) رخ مى‏ دهد. و خداى عزّ و جلّ قادر است كه هر چه بخواهد در باره خلق خود انجام دهد». (الوافي، ج‏11 ص 385).

 

این کارشناس مهدوی با بیان اینکه مساله مهم در رسیدن به خداوند متعال، داشتن ولایت و سلوک عارفانه به دست او و در پرتوی حمایت و هدایتش است، ابراز کرد: شب قدر، جایگاه امامان معصوم(ع) را در طی طریق مستقیم الهی و پذیرش دعاها و خواست ها به واسطه او به روشنی نشان می دهد. امام صادق(ع) در ضمن روایتی که در تفسیر سوره قدر بیان شده است، می ‌فرمایند: «...فرشتگان به همراه روح القدس بر امام زمان(ع) نازل می شوند و این تفسیر سخن خداوند تبارک و تعالی (تَنَزَّلُ الْمَلائِکَةُ وَ الرُّوحُ فِیها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ) است. ملائکه آنچه را که نوشته ‌اند، به امام می ‌دهند و خداوند تعالی آن را به پیامبر (ص)، سپس به امیر مؤمنان(ع)، سپس به ائمه - یکی بعد از دیگری - القا می ‌کند تا آنها به امام (زمان) القا کنند».(مجلسی،  بحارالانوار، ج 82، ص 52).

 

وقتی قائم(ع) قیام کند جز خدا عبادت نمی شود

 

حجت الاسلام کارگر با بیان اینکه ظهور و قیام جهانی امام زمان(عج) برای تحقق همین عبودیت و ولایت الهی رخ می دهد، تاکید کرد: در روایت است «پادشاهی (و حاکمیت)‌ برای خدا است امروز، دیروز و فردا؛ اما زمانی که قائم(ع) قیام می‌کند، جز خدا عبادت نمی‌شود» (شرف الدین حسینی، تاویل الآیات الظاهرة، ص 361). همچنین درباره  آن حضرت(عج) آمده است: «... او دل‌های بندگی را با عبادت و اطاعت پر می‌کند و عدالتش همه را فرا می‌گیرد»(شیخ طوسی، کتاب الغیبة، ص179) و نیز بیان شده: «جز خداوند بلند مرتبه، هر معبودی که در زمین باشد؛ اعم از بت‌های بی‌جثه با صورت و بی‌صورت و جز آن، آتش گرفته، می‌سوزد» (شیخ صدوق، کمال‌الدین، ج1، ص331). ظهور امام زمان(عج)، در واقع اعتلای کلمه الله در دنیا و هدایت همه مردمان به سوی خدا و بندگی و عبودیت و عشق و ولاء است.

 

این کارشناس مهدوی در ادامه بیان کرد: بنابر آنچه بیان شد، منتظران و سالکان شب های قدر، اصلی ترین تقدیر را توفیق در بندگی و عبودیت و رسیدن به خدا و لقای او، با کمک و راهنمایی و امداد امام زمان(عج) می دانند و آن را طلب می کنند. وقتی خدا خدف از خلقت انس و جن را عبادت خود معرفی کرده است: «ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلّا لِيَعْبُدُونِ» بایسته است منتظران خود را در معرض این نفحات رحمانی قرار دهند و نه تنها خود را مقرب درگاه الهی سازند و به خدا برسند بلکه تلاش کنند انسان های با فطرت پاک را هم به این سمت سوق دهند.

 

رکن اصلی انتظار

 

حجت الاسلام کارگر با بیان اینکه رکن اصلی عرفان انتظار، معرفت الله و حب الله و لقاء الله است، گفت: امام علی علیه السلام می فرمایند: «خوشا به حال مردم طالقان که در اجتماع و منطقه آنان برای خداوند متعال گنجهایی است که از طلا و نقره نیست، اما مردانی هستند که به درستی خداوند را شناخته اند و اینان از یاوران حضرت مهدی روحی له الفداء در آخرالزمان هستند (به راستی خوشا به حال آنها)» (منتخب الاثر، ص 484). 

 

وی اضافه کرد: نقل است احمد بن اسحاق اشعری قمی، خدمت امام حسن عسکری(ع) می‌رسد و از جانشینش سؤال می‌کند، حضرت(ع) فرزندش حضرت مهدی(عج) را به او نشان داده و از غیبت طولانی او خبر می‌دهد... گفتم: ‌ای فرزند رسول خدا(ص)! آیا غیبت او به طول خواهد انجامید؟ فرمودند: «به خدا سوگند چنین است تا آنجایی که اکثر معتقدین به او بازگردند و باقی نماند مگر کسی که خدای تعالی عهد و پیمان ولایت ما را از او گرفته و ایمان را در دلش نگاشته و با روحی از جانب خود مؤیّد کرده باشد» (کمال الدین و تمام النعمه، ج۲، ص۳۸۴).

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: شب قدر منتظران بیداردل، شب خداشناسی و خداجویی و خداطلبی است که کلید آن در دست مولای کائنات حضرت صاحب الزمان(عج) قرار دارد. نخستین  دعا و خواسته ما در این شب، خود خدا باشد و اگر توانستیم به این حد از عرفان و شعور و شهود برسیم، گنجینه های اجابت بر دعاهای ما گشوده خواهد شد و فرج و گشایش ما خواهد رسید. در این صورت است که آماده و لایق درک عصر ظهور و زندگی در پرتوی دولت کریمه خواهیم بود.

کد خبر 1053106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha