​لیالی قدر؛ شب اتصال به خداوند و انقطاع از دنیا

حجت الاسلام شهابی احیای شب قدر را به معنای بیدار شدن مؤمنان دانست و گفت: لیالی قدر باید عامل اتصال مؤمن با خداوند و انقطاع از دنیا و وابستگی های دنیایی باشد.

*خبرگزاری شبستان، گرگان- فاطمه رائیجی؛ عیار ارزش های معنوی انسان در لیالی قدر مشخص می شود، گرچه عنوان می شود که شب قدر از هزار ماه برتر است اما میزان بهره از دریای معنویت شب قدر به انسان برمی گردد که از آن چه توشه ای برمی دارد.

 

برخی از مؤمنان در لیالی قدر ره صد ساله را یک شبه می روند برخی نیز این شب ها را به عنوان بیدار شدن تعبیر می کنند نه بیدار ماندن لذا با مدد از قرآن کریم و اهل بیت(علیهم السلام) به ویژه امیرالمؤمنان علی(علیه السلام) برای زدودن زنگارهای گناه و معصیت گام برمی دارند.

 

امسال نیز همچون سال های گذشته نوای الغوث الغوث در نقاط مختلف ایران اسلامی طنین انداز می شود و شاید شرایط ویژه و کرونایی امسال موجب شود امسال بیشتر در برابر عظمت و قدرت الهی خود را ناتوان ببینیم و برای دوری از بلایا  و وسوسه های شیطان از خداوند استعانت و یاری بگیریم.

 

برای آشنایی بیشتر با ارزش های معنوی لیالی قدر و همچنین رسم جوانمردی حضرت امیرالمؤمنین(علیه السلام) که در شب بیست و سوم ماه رمضان به شهادت رسیدند گفتگویی را با حجت الاسلام «عین الله شهابی»، امام جمعه آزادشهر اختصاص دادیم که در ادامه از نظر می گذرانید؛

 

*لطفاً در خصوص اهمیت شب قدر توضیح دهید.

شب قدر فرصت خوبی برای استغفار و توبه به درگاه پروردگار است و می توان لیالی قدر را بالاترین عنایت و لطف خداوند متعال در طول سال دانست.

امام باقر(علیه السلام) در پاسخ به این‌ پرسش که چرا شب قدر با هزار ماه برابر است، می فرمایند ناقصی های در طول سال مانع دستیابی انسان به آرمان و اهداف عالی می شود و خداوند شب قدر را آورد تا ناقصی های انسان در طول سال به برکت شب قدر جبران شود، در واقع بنده مومن در یک شب قدر می تواند هزار ماه را طی کند، خداوند در قرآن کریم می فرمایند و ما ادراک ما لیله القدر که در واقع یعنی درک شب قدر بسیار سخت و سنگین است.

 

*در بین شب نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم کدام شب از لیالی قدر از اهمیت بیشتری برخوردار است؟

 امام صادق در روایتی می فرمایند:« التَّقْدِیرُ فِی لَیْلَةِ تِسْعَ عَشْرَةَ وَ الْإِبْرَامُ‏ فِی لَیْلَةِ إِحْدَى وَ عِشْرِینَ وَ الْإِمْضَاءُ فِی لَیْلَةِ ثَلَاثٍ وَ عِشْرِینَ» تقدیر و مقدرات در شب نوزدهم رقم می خورد و در شب بیست و یکم چانه زنی و محکم کاری می شود و درخواست انسان در شب بیست و سوم امضا و تثبیت خواهد شد.

 

آیت الله جوادی آملی نیز می فرمایند هر سه شب قدر مکمل یکدیگر هستند و رسیدن به درک شب قدر با احیای سه شب قدر محقق می شود.

هر سه شب قدر از اهمیت ویژه ای برخوردار است طوری که در شب نوزدهم مقدرات انسان مشخص می شود و خواسته های انسان در شب بیست و یکم محکم کاری، پافشاری و چانه زنی و چکش کاری شده و در شب بیست و سوم که روایات ما بیشتر بر این شب صحه می گذارند و بر احیای آن تأکید می کنند امضاء و تایید می شود.

بزرگان معنوی ما نیز کل ماه رمضان را احیاء می کردند تا بتوانند شب قدر را درک کنند.

پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) فرمودند:« در ایام زندگی شما، اوقات و فرصت های مناسبی را خداوند در اختیارتان قرار می دهد، بکوشید از آن فرصت ها استفاده کنید.» و از جمله موقعیت هایی که عنایت الهی مشمول حال انسان می شود لیالی قدر است و خداوند این موقعیت را در اختیار انسان قرار داده و برنامه های مختلفی را در این شب ها برای ما پیش بینی کردند که مقدمه ورود به شب قدر است.

 

*مؤمنان در لیالی قدر باید چه اعمالی را موردتوجه قرار دهند؟

غسل قبل از غروب آفتاب، قرائت زیارت عاشورا و احیای مشی و سیره حضرت سیدالهشدا(علیه السلام) و در این مسیر قرار گرفتن، به جای آوردن نماز 100 رکعتی، قرائت 100 مرتبه ذکر استغفرالله ربی و اتوب الیه و قرآن به سر گرفتن و احیاء از جمله اعمال لیالی قدر است.

 

*احیای لیالی قدر به چه معنا است؟

احیای شب قدر به معنای بیدار شدن مومن است، در لیالی قدر باید تمام حواس، ارتباط و اتصال مؤمن با خداوند و انقطاع از دنیا و وابستگی های دنیایی باشد.

 

در خصوص درک شب قدر پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم) در روایتی فرمودند: «اگر کسی نمازهای یومیه خود را در کل ماه رمضان به جماعت اقامه کند درک شب قدر نصیب او خواهد شد.»

 

نام حضرت سیدالشهدا(علیه السلام) و زائر حضرت بودن در لیالی قدر بهترین موقعیت و فرصت برای مؤمن است و یکی از راه هایی است که توفیق درک شب قدر برای انسان فراهم می شود.

 

 امام صادق(علیه السلام) به کسی که در شب قدر هنگام نوشیدن آب نام امام حسین(علیه السلام) را به زبان آورده بود، فرمودند شب قدر را درک کردید.

 

*شهادت حضرت امیرالمؤمنین(علیه السلام) نیز با این ایام عجین شده است و فرصتی برای ارتباط معنوی بیشتر مؤمنان است لطفا در این خصوص کمی توضیح دهید؟

شب های قدر با نام حضرت امیرالمومنین(علیه السلام) می درخشد و این ایام توفیقی برای مؤمنان است تا با نام ایشان ارتباط برقرار کنند.

شخصیت حضرت امیرالمؤمنین(علیه السلام) افتخار بشریت و جان رسول خدا(صلی الله علیه و آله وسلم) است و رسول خدا(صلی الله علیه و آله وسلم) جان اسلام است؛ شخصیت بزرگی که افتخار ما است و با توان آنها شب قدر است.

امام باقر(علیه السلام) فرمودند:«شب قدر بر ما اهل بیت مخفی نمی‌باشد زیرا ملائکه در آن شب به دور ما طواف می ‌کنند.» لذا حضرت زهرا(سلام الله علیها)، حضرت امیرالمؤمنین(علیه السلام) و اهل بیت(علیهم السلام) شب قدر هستند.

حضرت علی(علیه السلام) قرآن ناطق است و پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند اگر همه زمین و زمان جمع شوند، نمی توانند ذره ای از فضایل حضرت امیرالمؤمنین(علیه السلام) را بنویسند و بیان کنند.

حضرت در تمامی ابعاد اعم از عبادت، انسانیت، شرافت و غیره حرف نخست را می زنند که افتخار جامعه بشریت به ویژه مسلمانان به خصوص شیعیان است که به نام امیرالمؤمنین(علیه السلام) افتخار می کنند و خود را جزو پیروان واقعی ایشان می دانند.

 

کد خبر 1053379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha