افزایش ۴۳ درصدی تولید خاویار/ ۶۵۳ هزار قطعه بچه ماهی خاویاری رهاسازی شد

مدبری با بیان اینکه در سال گذشته با تولید پنج هزار و ۴۵۱ کیلوگرم خاویار شاهد افزایش ۴۳ درصدی تولید خاویار در گیلان بودیم گفت: ۶۵۳ هزار قطعه انواع بچه ماهیان خاویاری در رودخانه‌های منتهی به دریای خزر رهاسازی شد.

«عظیم مدبری» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، افزایش 43 درصدی تولید خاویار را مورد اشاره قرار داد و با تاکید بر جایگاه ویژه مراکز پرورش و تولید ماهیان خاویاری گیلان در تحقق این امر اظهار داشت: گیلان از دیرباز در زمینه تولید گوشت ماهیان خاویاری و خاویار از جمله مراکز پیشرو کشور محسوب می‌شود.

 

مدیرکل شیلات گیلان با بیان اینکه علاوه بر تولید خاویار مراکز پرورشی استان گیلان در بحث تولید گوشت ماهیان خاویاری هم در سال گذشته افزایش 31 درصدی داشته‌اند تصریح کرد: در حال حاضر مزارع تولید خاویار در گیلان در شهرستان های تالش، آستانه‌اشرفیه، لاهیجان، رودسر، رشت، بندرانزلی و رودبار واقع شده است.

 

مدبری فعالیت‌های شیلاتی به ویژه تولید خاویار و پرورش ماهیان خاویاری را از جمله مزیت‌های استان گیلان در حوزه اقتصاد مقاومتی دانست و اضافه کرد: مجموعه شیلات استان گیلان همواره سعی دارد با یکسری اقدامات زمینه و بستر لازم برای فعالیت‌های آبزی‌پرورشی، پرورش ماهی در قفس و نظایر آن را فراهم سازد. 

 

وی حمایت از طرح‌های سرمایه‌گذاری و پشتیبانی از سرمایه‌گذاران برای شروع و ادامه فعالیت‌های شیلاتی در استان گیلان را هدفی که توسط مجموعه شیلات دنبال می‌شود، اعلام کرد و بیان داشت: در سال گذشته حدود 653 هزار قطعه انواع بچه ماهیان خاویاری توسط مراکز بازسازی ذخایر ژنتیکی شیلات گیلان تولید شد.

 

مدیرکل شیلات گیلان با تاکید بر اینکه این تعداد بچه ماهی خاویاری در رودخانه‌های منتهی به دریای خزر استان رهاسازی شده‌اند اذعان کرد: پرورش و تکثیر انواع بچه ماهیان استخوانی و کیلکا ماهیان و رهاسازی آن‌ها در رودخانه‌ها از دیگر اقداماتی است که شیلات گیلان آن را با هدف حمایت از جامعه صید و صیادی انجام می‌دهد.

 

مدبری از تولید پنج هزار و 451 کیلوگرم خاویار در گیلان در سال گذشته خبر داد و اضافه کرد: یکی از برنامه‌های استراتژیک و مستمر سازمان شیلات و همچنین اداره ‌کل شیلات استان گیلان حفظ و بازسازی ذخایر ماهیان است به طوری‌که هم‌اینک این امر در گیلان به 2 روش تکثیر طبیعی و تکثیر مصنوع اجرا می‌شود.

 

وی با اعلام این نکته که در حال حاضر از مجموع 126 مزرعه ماهیان خاویاری در کشور 55 مزرعه به گیلان اختصاص دارد خاطرنشان کرد: گیلان در بخش تعداد مزرعه‌های تولید ماهیان خاویاری در کشور رتبه نخست را دارد و با توجه به اینکه تعدادی از مزارع آن مزرعه‌های خرد و  اشتغال خانگی هستند در حوزه تولید جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است.

کد خبر 1053703

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha