علت عدم رشد صنعت گردشگری در ایران مدیران ناکارآمد است

نکونام گفت: یکی از علل عدم رشد صنایع ما از جمله گردشگری مدیران ناکارامد است و در کشورهای پیشرفته که مسیر درستی را از نظر اقتصادی و مدیریت را جلو بردند، شهردار حاکم شهر بوده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد « حسین نکونام»  در جلسه که با موضوع مدیریت و توسعه شهری برگزار شد؛ بیان کرد: حدود ۱۰۰۰ مدیر ارشد کشوری در وزارتخانه داریم که دائما تکرار شونده هستند و بیش از ۸۰ درصد آنها ناکارامد هستند.

 

رییس جامعه گردشگری سلامت ایران یکی از علل عدم رشد صنایع ما از جمله گردشگری را مدیران ناکارامد دانست و گفت: افراد فعال در شرکت های خصوصی فقط می توانند یک شغل داشته باشند در حالی که در بخش دولت اینگونه نیست.

 

وی گفت: در کشورهای پیشرفته که مسیر درستی را از نظر اقتصادی و مدیریت را جلو بردند، شهردار حاکم شهر بوده است اما در شهر مشهد و در ایران به دلیل عدم تحقق قانون مدیریت هماهنگ شهری شهردار و شورای شهر بیشتر جنبه تامین دهنده هستند برای همین در زمینه گردشگری از ترکیه، هندوستان، اردن، امارت متحده عربی و کشورهای منطقه عقب افتادیم.

 

نکونام با بیان اینکه اگر ما فقط وجود بارگاه امام رضا (ع) را درک می کردیم در زمینه جذب گردشگر نیاز به هیچ کاری نداشتیم؛ افزود: کشورهای دیگر معتقدند ایران پتاسنیل حذب حداقل ۱۰ میلیارد دلار در حوزه گردشگری سلامت را دارد و این بسیار دردناک است که وقتی کشورهای دیگر چنین جایگاهی را برای ایران دیدند اما ما غافل باشیم .

 

وی بیان کرد: بیش از 52 تا 56 درصد مراکز اقامتی مجاز ما در شهر مشهد است . همچنین در مشهد قیمت رقابتی به شدت پایین است ولی به دلیل عدم مدیریت و عدم تمکین از قانون توسط مدیران، اکثر مجموعه هایی که در این سیستم فعال هستند به دلیل رانت مدیران کارکردی ندارند.

 

رییس جامعه گردشگری سلامت ایران بیان کرد: طی ده سال گذشته اگر جدی تر به صنعت گردشگری سلامت پرداخته می شد موفق بودیم اما نه دانشگاه علوم پزشکی و نه وزارت میراث فرهنگی ساختار سازمان یافته حداقلی در این موضوع نداشتند و حتی ما یک سیستم آماری نداریم در حالی که امروز دیتا و آمار بزرگترین ابزار مدیریتی برای هر صنعتی است.

 

وی با بیان اینکه متاسفانه ما در حوزه گردشگری سلامت بسیار ضعیف بودیم و شهرداری هم در این حوزه عملکرد خوبی نداشته است؛ گفت: ما در سطح کلان نتوانستیم بین زائر و گردشگر تفکیک کنیم، زائر به چشم ما فردی است که باید به آن خدمت کنیم و گردشگر را به چشم فردی که برای فساد به مشهد سفر کرده است، می بینیم در حالی که ما باید به آنها خدمت کنیم و سرویس بدهیم که متاسفانه همین حداقل را نتواستند مدیران ما تفکیک کنند و هنوز نتوانستیم بین زائر و گردشکر تفکیک قائل شویم.

کد خبر 1054889

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha