عزتمندی ثمره تمنا به درگاه احدیت

عزت دنیا و آخرت قطعا سزاوار کسانیست که تمنا و درخواست خود را همواره به ویژه در ماه مبارک رمضان به درگاه احدیت به جای بندگان خدا می برند.

خبرگزاری شبستان اصفهان: همه افراد در مسیر زندگی با نیازها و شرایط خاصی روبرو می شوند و اگر اینگونه هم نباشد آرزو و خواستگاه های شخصی دارند و در انتظار اتفاق آن خواهند نشست اما برای پاسخ به این نیازها واقعا چه باید کرد و دست نیاز به کجا دراز کنیم.

 

روزگار امروز جامعه که برخی کاسبی از این نیازمندی مردم درست کرده اند و افراد نیازمند را ضایع و بدبخت می کنند واقعیتی را روشن کرده که در مقایسه با سال های خیلی دور‏، مردم از یک سری موضوعات اصیل و پایه دور شده اند که بی توجهی ذات اقدس الهی یکی از این مشکلات است.

 

همواره توصیه ها بر این بوده که ما نیاز و خواسته خود را پیش بندگان نبریم و از درگاه عظیم الهی مددبجویم و اگرچه بسیاری هم در تامین نیازهای انسان ها بدون نگاه به قومیت‏، شخصیت‏، جنسیت  و مواردی از این قبیل کمک کرده اند اما آن ها هم خود را واسطه فیض دانسته اند.

 

در توصیه معصومین بیان نیاز به درگاه الهی برای انسان عزت و سربلندی به همراه دارد و عزت دنیا و آخرت قطعا سزاوار کسانیست که تمنا و درخواست خود را همواره به ویژه در ماه مبارک رمضان به درگاه احدیت به جای بندگان خدا می برند.

 

ماه مبارک رمضان یکی از فرصت های مهم برای کسب معرفت و بیان نیاز و تلاش برای برآورده سازی آن است و اگر صلاح باشد قطعا به بهترین نوع آن برآورده خواهد شد.

مولانا در ابیاتی این موضوع را به خوبی تشریح کرده که بر دل بسیاری نشسته و زمزمه لب آن ها شده است: «در این بازار عطاران مرو هر سو چو بی‌کاران ***  به دکان کسی بنشین که در دکان شکر دارد» یعنی انسان نباید هر کجایی برود و دست دراز کند و اگر پیش حضرت حق برود عزت خواهد یافت و بهترین آن نصیبش می شود که در ابیات دیگر مولانه می گوید«چه شکرفروش دارم که به من شکر فروشد ***که نگفت عذر روزی که برو شکر ندارم» که اگر ما هر موقعی دست به درگاه عظیم الهی بلند کنیم نتایج خوب آن را خواهیم دید.

 

استعانت به جز درگاه پروردگار عزت نخواهد داشت و همین موضوع باید در جامعه امروز رواج یابد تا اینکه دکان و کاسبی برای نادان و سودجو نیز تعطیل شود و سلامت و بزرگی مردم کم نشود.

 

*سعادت واقعی در انس با پروردگار

 

مرجع تقلید عالم تشیع و رئیس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به سعادتمندی واقعی گفت: راه های زیادی برای کسب عزت و پیشرفت انسان پیش بینی شده که عبادت و بندگی‏، خدمت به مردم، دعا و نیایش، ترک گناه و انس با پروردگار از جمله آن است.

آیت الله العظمی «حسین مظاهری» در یکی از درس های اخلاق هفتگی با تاکید بر اهمیت دعا و نیایش‏، تصریح کرد: فراتر از عادت روزانه باید با خداوند انس بگیریم و در قالب دعا و مناجات ارتباط عاشقانه برقرار سازیم و همین موضوع علاوه بر تامین نیازها، خیر و برکت نیز به همراه دارد.

 

وی با اشاره به اینکه دعا و نیایش و خواستن از خداوند در هر زمانی توصیه شده‏، خاطرنشان کرد: برخی از زمان و مکان ها مثل ماه مبارک رمضان، اعتکاف، مسجد، شب های جمعه و محل های مقدس شایسته بیشتری دارند.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه مهمترین وجه درخواست از خداوند این عزتمندی و افتخار بیان کرد و گفت: انسان در این ارتباط عاشق می شود و خداوند نیز برای رفع نیاز او کمک خواهد کرد.

 

*قلبمان بنده نفس نشود

 

بعضی ها قلب شان مالامال از محبت خداست و برخی هم اینگونه نیستند که در این باره حضرت موسی(ع) به خدا گفت: خدایا من چطور محبتم را به تو نشان دهم خداوند فرمود «آن گاه که سرم خلوت است و نشانه  محبت بندگانم به من بیداری درشب است.»

 

ارتباط با خداوند در زمان و مکان مختلف ثمره ساز موفقیت و کاهش مشکلات انسان می شود.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه پیرامون این موضوع گفت: نسانی که قلبش بنده  نفسش باشد، به خدا نمی رسد و سرنوشت او نیز نابودی و شکست خواهد بود.

 

حجت الاسلام «مرتضوی پناه» ادامه داد: آنان که لطف پروردگار را مایه گشایش می دانند قطعا به پیروزی و موفقیت خواهند رسید و غم و غصه آن ها کم می شود.

 

*فرصت باقیمانده ماه مبارک رمضان و بیان درخواست

 

درخواست و تمنای خود را در این روزها از حضرت دوست بخواهیم و فرصت ها را از دست ندهیم که خسران خواهد داشت.

 

این روزهای پایانی این ماه مبارک فرصت عظیمی برای انسان ها و سعادتمندی آنان می شود و به سوی آن بشتابیم تا از این دریای معرف بهره ببریم و پاسخ نیاز خود را چه مادی و چه معنوی بگیریم.

کد خبر 1054954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha