کشتارگاه های کوچک مقیاس در خراسان جنوبی راه اندازی می شود

ملانوری از ایجاد کشتارگاه های کوچک مقیاس در نقاط مختلف خراسان جنوبی خبر داد و گفت: این کشتارگاه ها برای اولین بار در این استان و در مقیاس ۱۵۰ مترمربعی ساخته می شود.

«حمید ملانوری» در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند اظهار داشت: بارها و بارها در ستاد توسعه خاوران اعلام کرده ام که قانون گذار، کارگروه‌ها و کمیته‌های مختلفی برای دستگاه‌های اجرایی پیش کرده است که منتج به توسعه و رشد یک استان بشود اما تلاش کرده‌ایم با راه اندازی ستاد خاوران همه مسائل اجرایی و اداری استان را در یک جلسه متمرکز کنیم و برای ظرفیت‌های ناشناخته استان تصمیم گیری شود.

 

استاندار خراسان جنوبی اما اجرا را مهمتر از تصمیم گیری‌ اعلام کرد و افزود: لازمه اجرای موفق، تعامل و هم افزایی و استفاده از ظرفیت‌های نخبگی است که در ستاد خاوران به آن توجه شده است که معتقدم تمامی این‌ها، باید منتج به فعال‌سازی مردم در حوزه‌های سرمایه ‌گذاری شود تا بهر‌ه و منافع آن به خود مردم برسد.

 

وی سرمایه گذاری توسط مردم را در اولویت می داند، نکته ای که از آن‌ سال‌هاست غفلت شده و ادامه می‌دهد: در حوزه عشایر، در حال حاضر در پرورش دام و تولید گوشت اقدام کرده ایم و اسم این بخش را رنجیره تولید می گذاریم،‌ در حالی این تنها دو حلقه از زنجیره تولید است که سود هم در مرحله فروش و بسته بندی نصیب کسی دیگر به جز دامدار می‌شود.

 

ملانوری همچنین از پشم و موی گوسفند و بز به عنوان دو سرمایه یاد کرد که از آن روغن «لانونین» تهیه می شود که در تهیه لوازم آرایشی مورد استفاده قرار می گیرد و تصریح کرد: اما این مهم از سوی عشایر استان اصلا مورد توجه قرار نگرفته است و گاها شاهد دور ریخته شدن پشم و موی دام‌ها از سوی دامداران هستیم که هم اکنون این مهم در ستاد خاوران در حال بررسی است.

 

وی به کشتارگاه بزرگ صنعتی شهر خوسف هم گریزی زد که سال‌هاست ساخت آن به طول انجامیده است و گفت: باید تلاش کرد که کشتارگاه‌ های کوچک مقیاس راه اندازی کرد که در فضایی حداکثر با ۱۵۰ مترمربع، بتوان روزانه چندین دام سبک و یک یا دو راس دام سنگین را ذبح و روانه بازار کرد.

 

استاندار خراسان جنوبی این خبر را هم داد که طرح اولیه ساخت این کشتارگاه‌های کوچک مقیاس تهیه و موافقت‌های اولیه ساخت آن از دامپزشکی کشور احذ شده است که می توان گفت خراسان جنوبی استان پایلوت در این زمینه خواهد بود.

 

 

 

 

 

کد خبر 1055162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha