یک ساعت تلف کردن عمر در دنیا سبب حسرت بزرگ در قیامت است

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی قمی گفت: طبق روایات ائمه معصومین یک ساعت تلف کردن عمر در دنیا سبب حسرت بزرگ در قیامت است علمای بزرگ ما حتی یک ثانیه از عمر خود را بیهوده تلف نمی‌کردند.

به‌ گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین «سید مهدی حسینی قمی» شامگاه دوشنبه به‌ مناسبت ماه مبارک رمضان در حسینیه آیت‌الله حق‌شناس به سخنرانی پرداخته و گفت: خداوند در روز قیامت برخی را به‌ عنوان شاخص‌های خوبی و برخی را به‌ عنوان شاخص‌های بدی صدا می‌کند.

وی افزود: یکی از شاخص‌های دیگر برای صدا کردن مردم در قیامت کسانی هستند که تا شصت سال زندگی کردند و فرصت داشتند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی قمی با بیان اینکه چهل‌سالگی کمال محض انسان است، عنوان کرد: خداوند از چهل ساله ها و بالاتر انتظار بیشتری دارد زیرا عبرت‌های دنیا را دیدند و باید درست زندگی کنند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه قرآن کریم همواره از رحمت و عذاب الهی هم‌زمان صحبت می‌کند، اظهار کرد: چرا برخی اصرار دارند که عذاب‌های الهی در قرآن را نادیده بگیرند.

وی افزود: هر جا در قرآن وعده رحمت و بهشت داده‌ شده از عذاب و جهنم هم به همان اندازه سخن گفته‌ شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی قمی بیان کرد: در قیامت به آن‌ها که شصت سال عمر کردند و عمل خیری نداشتند گفته می‌شود آیا شما به‌اندازه کافی عمر نداشتید، هشدارها آمد چرا عبرت نگرفتید، امروز دیگر برای شما یاوری نیست.

استاد حوزه علمیه با استناد به روایتی از کتاب شیخ صدوق، گفت: در قیامت حتی هجده‌ساله ها را هم توقیف می‌کنند برای عمری که داشتند باید پاسخ دهند.

 وی با بیان اینکه کتاب ارشاد القلوب برای مطالعه عموم در این زمینه بسیار خوب است که مبلغان هم خوب است آن را به‌همراه داشته باشند، عنوان کرد: پیامبر(ص) می‌فرماید از بیست ساله‌ها تا هفتاد ساله‌ها خطاب می‌شوند که چرا در دنیا و به‌ اندازه‌ی کافی برای خدا و‌دینداری تلاش و کوشش نداشتید.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی قمی با بیان اینکه از آسیب‌های امروز جامعه ما این است که جوانان ما وقت خود را بیهوده تلف می‌کنند، اظهار کرد: جوانان در دانشگاه‌ها، حوزه‌ها و مدارس ما در زمینه کسب علوم ضعیف عمل می‌کنند، برای وقت خود بسیار ارزش قائل باشید، در فضای مجازی وقت خود را بیهوده تلف نکنید.


استاد حوزه علمیه افزود: برخی از علمای بزرگ ما همچون علامه شبیری زنجانی و علامه جعفری در بسیاری از علوم هزاران حدیث را در حافظه خود داشتند اما گاهاً مشاهده می‌شد که شماره‌ی منزل خود یا فرزندان خود را حفظ نمی‌کردند که مبادا وقت خود را بیهوده تلف کرده باشند. از کوچک‌ترین وقت خود برای مطالعه قرآن آموزش علم استفاده می‌کردند.

 

وی با استناد به روایتی از پیامبر(ص) می‌فرماید علم سبب قدرت و عزت است، هر کس آن را داشته باشد بر دیگران حکومت می‌کند و هر کس نداشته باشد دیگران بر او حکومت می‌کنند، گفت: امروز با وجود تحریم‌ها دنیای غرب به ما زور می‌گوید به این علت که ما محتاج علم، دانش و صنعت آن‌ها هستیم در هر نقطه‌ای از علم و دانش از آن‌ها بی‌نیاز شدیم نتوانستند به ما زور بگویند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی قمی در پایان خاطرنشان کرد: امیر مؤمنان امام علی(ع) در نامه  نهج‌البلاغه می‌فرماید دنیا دار آزمون است که هر کس یک ساعت از وقت خود را به بطالت بگذراند همین یک ساعت حسرت روز قیامت او می‌شود، آنان که در علم و دانش به‌جایی رسیدند همین یک ساعت یک ساعت خود را قدر دانستند حتی ثانیه‌های عمر خود را تلف نکردند.

کد خبر 1055658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha