سفید کردن سیاهی استعمار اسرائیل در رسانه های غرب

هنگام صحبت در مورد جنگ رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی ها رسانه های غرب تلاش می کنند تا بر خشونت ها سرپوش گذاشته و سیاهی استعمار اسرائیل را سفید کنند.

خبرگزاری شبستان،جهان اسلام: هنگام صحبت در مورد جنگ رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی ها ، رسانه های غربی به ندرت درباره درگیری ها به گونه ای صحبت می کنند که واقعیت را منعکس کنند.

 

با ادامه تجاوزات اسرائیل به فلسطینی ها ، افسانه ها و اطلاعات غلط نیز ادامه می یابد و خشونت و حملات اخیر توسط رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی ها هم بار دیگر با تعصب رسانه ای همراه شده است که می خواهد زمینه ، دلایل و عواقب این حملات را پنهان کند.

 

به عنوان بخشی از کار پاکسازی قومی که از سوی اسرائیل در حال انجام است ، تعداد زیادی از فلسطینی ها در حال حاضر به زور از خانه های بومی خود در شیخ جراح واقع در قدس شرقی که طبق قوانین بین المللی ، تحت اشغال غیرقانونی اسرائیل است،اخراج می شوند.

 

شهرک نشینان اسرائیلی مسلح حملات دست به حمله زده و زمین های فلسطینی را به آتش کشیده اند. صدها فلسطینی هم توسط نیروهای اشغالگر اسرائیلی که به مسجد الاقصی حمله کرده اند در هنگام نماز در ماه رمضان به زخمی شده اند.

 

این خشونت در شبکه های اجتماعی به خوبی ثبت شده است ، جایی که تصاویر و فیلم های حملات اسرائیل به اشتراک گذاشته شده است. برخی این حملات هدفمند به فلسطینی ها را به عنوان قتل عام یاد کرده اند اما این ها رویدادهای تازه ای نیستند بلکه نشان دهنده ظلم و ستم ساختاری اسرائیل بر فلسطینی ها هستند.

 

در حالی که اسرائیل نسبت به این سیاست ها شفافیت نشان داده است ، برخی از رسانه های غربی برای کوچک نشان دادن خشونت های اسرائیل  هیچ سخنی از اخراج اجباری غیرنظامیان و حتی غیرقانونی بودن اشغال اسرائیل به میان نمی آورند .

 

برخی از رسانه ها هم به جای بررسی زمینه های تاریخی و سیاسی این خشونت ها اتفاقاتی که در جریان است را با کلماتی مانند درگیری، تنش یا هرج و مرج توصیف می کنند و قدرت دو طرف را برابر فرض می کنند.

 

این در حالی است که در حقیقت یک طرف یک رژیم آپارتاید مسلح به سلاح های هسته ای سنگین است که دارای کنترل سیاسی و نظامی بر طرف دیگر است،طرفی که بدون سلاح برای حقوق اساسی و گاه صرفا برای بقای خود تلاش می کند.

 

رسانه های غربی خشونت های اخیر را طوری توصیف می کنند که گویی اینها حوادث موقتی بوده و ماهیت ساختاری ندارند.

 

اما حقیقت این است که وحشیگری های اسرائیل به جای یک درگیری موقت ، ادامه «نکبت» است وشهرک نشینان در تلاشند فلسطینیان بومی را برای گسترش مستعمرات خود اخراج کنند.

 

حتی در جاهایی که پیامدهای غم انگیز خشونت اسرائیل به خوبی مستند شده است این فلسطینی ها هستند که به عنوان عاملان درگیری معرفی می شوند. هنگامی که نیروهای اسرائیلی در نماز ماه رمضان به طور مستقیم و در مقابل دوربین به مسجد الاقصی یورش بردند ، بی بی سی ادعا کرد که معترضان به سمت پلیس سنگ پرتاب کردندو افسران اسرائیلی با نارنجک ها، گلوله های پلاستیکی و توپ آب به آنها پاسخ دادند.

 

استفاده ایدئولوژیک از زبان به فلسطینیان کمک می کند تا فلسطینی ها به عنوان آغازگرانی که با پلیس اسرائیل درگیر شدند،توصیف شوند در حالی که نیروهای اشغالگر اسرائیلی به عنوان پلیس منفعل نشان داده می شوند.

 

با توجه به اینکه خشونت اسرائیل در رسانه های غربی غالبا به عنوان پاسخ یا واکنش مطرح می شود ، ممکن است این تصور ایجاد شود که فلسطینی ها اگر خشونت نداشتند مورد حمله قرار نمی گرفتند و این در شعارها و لفاظی های  استعماری بسیار مهم است.

 

این در حالی است که رویدادهای اخیر همزمان با انتشار گزارش دیده بان حقوق بشر اتفاق افتاده است که تاکید می کند سیاست های اسرائیل جنایات آپارتاید و بر اساس آزار و شکنجه است .

 

در حقیقت این اقدامات بخشی از خشونت ساختاری اسرائیل است و بنابراین واجد شرایط استفاده از واژه هایی مانند تنش یا درگیری نیست اما متاسفانه در حالی که فلسطینی ها به زودی 73سال نکبت را تجربه می کنند ، مواردی مانند اخراج و  قتل فلسطینی ها در صدر خبرهای رسانه های غربی وجود ندارد.

کد خبر 1055823

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha