اعتماد خیران بزرگترین منبع تامین اعتبار موسسه خیریه نوبر است

مدیر عامل جمعیت خیریه نوبر تبریز، با بیان اینکه تمامی هزینه ها و مبالغ ورودی و خروجی به این مجموعه شفاف و مشخص است، گفت: اعتماد خیران بزرگترین منبع تامین اعتبار موسسه خیریه نوبر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، یکی از موسسات خیریه در شهر تبریز و شهر اولین ها که واقعا نوبرانه ی کمک های خیریه و جزو اولین ها در سطح تبریز و کشور می باشد، جمعیت خیریه نوبر است که آبروی خانواده های تحت پوشش و خانواده هایی که کمک دریافت می کنند بیش از هر چیزی برایشان مهم و باارزش است و در این راستا بیشترین اهتمام را دارد تا خدشه ای به عزت نفس و آبروی این افراد وارد نشود.

افرادی که ماه به ماه مهمان خانواده نیازمند می شوند و کمک های این مرکز را به دستشان می رسانند در چشم کودک یتیمی که با ازدست دادن حامی خود هیچ مردی را نمی یابد تا دست بی غرض و مهربانی، نوازش را مهمان دلش کند، این مردان بی ادعا که به طور خیرانه در این راه قدم بر می دارند؛ چون عضوی دلسوز از خانواده هستند تا هر ماه مشکل خود را بازگویند و مرهمی بر بی کسی شان بیابند.

در طول ماه انتظار آمدنشان را می کشند و این انتظار فقط برای حقوق مستمری و ارزاق و سهمیه معیشتی نیست بلکه نگاه مهربان و بی غرض و بی ادعایشان دلتنگی این کودکان را می کاهد.

در این خصوص و در راستای آشنایی با یکی از مراکز مردمی فعال در امورخیریه، گفتگو داریم با «کاظم خاماچی»، مدیر عامل جمعیت خیریه نوبر تبریز جهت تصویرسازی قطره ای از دریای کمک های خیرین تبریزی.

پیشینه تاسیس و فعالیت جمعیت خیریه نوبر از چه سالی و در چه زمینه ای می باشد.

جمعيت خيريه نوبر تبريز، در سال ۱۳۲۶ در تبريز تأسيس و در سال 1331 به ثبت رسيده است و اکنون با فعالیتی نزدیک به 75 سال جزو يکى از معتبرترين و بزرگترين مؤسسات خيريه کشور می باشد. این موسسه در سال 1348 اولين عيادت دسته جمعى از بيماران بسترى در يكي از بيمارستان‌هاى اصلى شهر را انجام داد و در سال ۱۳۵۲ نیز هيأت بررسى ايتام با استقلال مالى و هيأت امنای جداگانه تأسيس و فعاليت در زمينه رسيدگى به امور ايتام و سرپرستى آنان را در چهار چوب جمعيت خيريه نوبر آغاز کرد و اکنون در سه مورد خاص محدودیتی در پذیرش افراد وجود ندارد و تامین جهیزیه، عیادت و رسیدگی به بیماران نیازمند و رسیدگی به خانوده ایتام سه محور دائمی فعالیت این مرکز می باشد.

جمعیت خیریه نوبر علاوه بر این سه محور دایمی در چه زمینه هایی به نیازمندان رسیدگی می کند؟

علاوه بر سرپرستى ايتام، درمان بيماران بى‌بضاعت، تأمين جهيزيه، احداث مراکز درمانى، آموزشى، مسکونى، رفاهى، تأمين شغل، تسهيلات وام، کمک به آسيب ديدگان حوادث غير مترقبه (زلزله، سيل، آتش سوزى واین اواخر شیوع کرونا)، احداث کتابخانه، احداث چندين باب سرويس بهداشتى بسيار مجهز عمومى، تأمين آب شرب و مزروعى در بعضى مناطق روستانشين از دیگر بخش هایی است که جمعيت خيريه نوبر در سطح استان آذربايجان شرقى و ساير مناطق کشور به انجام امور خیرانه می پردازد.

ما را بیشتر با شاخه سرپرستی ایتام این مجموعه و اینکه چه خدماتی به این افراد ارایه می شود، آشنا کنید.

در حال حاضر بیش از 1300 خانواده ایتام تحت پوشش این مجموعه می باشد که بالغ بر سه چهارم این خانواده ها با ایجاد اشتغال یا بلوغ فرزند ذکور به اشتغال و خودکفایی رسیده اند. که پرداخت مستمرى ماهانه، خريد يا تجديد بنا يا تعميرات ساختمان، مخارج ازدواج، پرداخت بدهى‌هاى ضرورى، تهيه وسايل ضرورى خانه، درمان، خريد آب، برق، گاز شهرى، هزينه تحصيلى فرزندان، سرمايه اشتغال، بسته های ماهانه ارزاق کمک معیشتی، کمک هزینه ازدواج و تامین جهیزیه ، پرداخت عیدی در پایان سال علاوه بر مستمری، پرداخت آجیل شب عید و تهیه لباس و ملزومات عید از جمله خدماتی است که برای این عزیزان بطور آبرومندانه‌اى هزينه مى‌شود.

در خصوص تامین جهیزینه فقط برای خانواده های تحت پوشش این هزینه انجام می شود یا در سطح عمومی نیز ارایه می شود؟

ارایه تسهیلات ازدواج و تامین جهیزیه زیر نظر شاخه عیادت بیمار انجام می شود و این خیریه علاوه بر تامین جهیزیه ایتام تحت سرپرستی خود، اقدام به تهیه جهیزیه برای خانواده یماران تحت پوشش و موارد متفرقه بی بضاغت دیگر نیز می کند و تعداد جهيزيه‌هاى تحويلى گاهى به 120 فقره در ماه می رسد و مقدار هر جهيزيه حدود ۲۵ قلم کالاى اساسى مرغوب و با کيفيت خوب است البته چون در تبریز اهدای جهیزیه به همت برخی موسسات خیریه و نهادها انجام می شد از سال 96 این کار در روستاهای استان آذربایجان شرقی توسط خیریه نوبر انجام می شود که تاکنون 408 خانوار در روستاها تحت پوشش این طرح قرار گرفته اند.

در بخش عیادت از بیماران چه فعالیت هایی با کمک و همت خیرین و این موسسه انجام می گیرد؟

یکی از فعالیت های مهم جمعیت خیریه نوبر احداث واحد های درمانی است. احداث بیمارستان کلیوی به نام حضرت امیرالمومنین (ع)، احداث بیمارستان روانی 300 تخت خوابی با نام حضرت سید الشهدا (ع)، تکمیل و راه اندازی بیمارستان جنرال زنان به نام حضرت فاطمه(س) و احداث بیمارستان 300 تختخوابی سوانح و سوختگی از جمله کارهای این مجموعه در راستای تجهیز و احداث مراکز در مانی می باشد که در خصوص خدمات برای بیماران تحت پوشش نیز ارایه خدمات کامل درمانی شامل دارو، وسایل پزشکی، خدمات پزشکی چون سونوگرافی و عکس و اعمال جراحی و تامین ویزیت پزشکان و همچنین قرارداد با پزشکانی که به طور رایگان به درمان افراد تحت پوشش جمعیت خیریه نوبر می پردازند.

در خصوص بحران بیماری کرونا این مجموعه فعالیتی انجام داد یا در حوزه فعالیتی اش نبود.

از آغاز شیوع این بیماری، دفعات بسته های معیشتی خانواده های تحت پوشش را افزایش دادیم و علاوه بر آن در همان اوایل اسفند ماه 98 که این بیماری در کشور شیوع پیدا کرد، واریزی خیران به حساب مجموعه در سایه اعتماد این افراد به فعالی های خیریه،  نزدیک به 4 میلیارد تومان افزایش یافت که این مبلغ را صرف پرداخت اجاره بها و کمک هزینه معیشتی و پرداخت قبوض افراد ی شد که در بحران این بیماری دچار مشکلات مالی شده بودند.

چه فعالیت های دیگری علاوه بر استان در سایر مناطق انجام شده است.

جمعيت خيريه نوبر در هنگام وقوع حوادث غير مترقبه در چهار چوب امكانات خود کمک هاى مردمى و نيروهاى امداد رسان خود را به محل حادثه اعزام و انجام وظيفه ميكند.
ارسال 4 کامیون متشکل از لوازم ضرورى اوليه در زلزله بم و احداث یک باب مدرسه در این شهر، تکميل ۲۱۰باب خانه مسکونى و احداث دو باب مدرسه در زلزله اردبيل از جمله این اقدامات است که در زلزله سرپل ذهاب نیز با اینکه اعلام کرده بودیم فعالیتی در خصوص جمع آوری این کمک ها نداریم با این وجود، مبلغی در این زمینه از طرف خیرین به حساب این جمعیت واریز شد که در نهایت از این محل بیش از 70 باب غسالخانه در روستاهایی که در زلزله از نو احداث شده بودند ساخته شد و علاوه بر این بیش از 2 میلیارد ريال نیز صرف تهیه مصالح ساختمانی برای پروژه های دانشگاه علوم پزشکی صرف شد.

سخن آخر؟

تمامی کارهایی که در این مرکز انجام می شود و تمام توان مجموعه مدیون اعتمادی است که مردم و خیرین محترم به این جمعیت دارند و این مهم در سایه الگو گیری از سنت نبوی و روش ائمه معصومین علیهم السلام حاصل شده و جمعیت خیریه نوبر در طول زمان با هدف رضایت پروردگار و خدمت به همنوع به طور آبرومندانه مشکل از انبوه مشکلات نیازمندان را مرتفع می کند.

کد خبر 1056660

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha