متناسب سازی حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی در ایلام  اجرایی شده است

ملکشاهی با بیان اینکه پرداخت مبلغ یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در اسفندماه۹۹ به مستمری بگیران به صورت کمک به معیشت این عزیزان بوده است، گفت: افزایش مستمری بعد از اعمال ماده ۹۶ و ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی اعمال شده است.

مدیرکل تامین اجتماعی استان ایلام در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در ایلام با بیان این مطلب، اظهار کرد: توقعات و انتظاراتی از قبل در خصوص متناسب سازی میزان مستمری مستمری بگیران وجود داشت و مردادماه سال ۹۹ مرحله اول متناسب سازی  اجرا شد.

 

«سهیلا ملکشاهی» تصریح کرد: با توجه به اینکه صندوق خدمات کشوری هم حداقل مستمری ها را به میزانی تغییر داد و همچنین از طرفی دیگر افزایش میزان تورم در کشور باعث شد مستمری بگیران نسبت به متناسب سازی که در مرحله اول اجرا شد، رضایت کاملی نداشته باشند.

 

وی یادآور شد:  بعد از رایزنی های لازم و تامین مطالباتی که از سوی دولت باید به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می شد و در نظام بودجه لحاظ می گردید،با همکاری و همراهی دولت، مجلس و مدیرعامل محترم سازمان تامین اجتماعی، مرحله دوم متناسب سازی مستمری مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی اجرا شود.

 

مدیرکل تامین اجتماعی استان ایلام با بیان اینکه بین متناسب سازی و همسان سازی تفاوت وجود دارد، ابراز کرد: توقع مستمری  بگیران این بود که حقوق آنها همسان با همه بازنشستگان پرداخت شود، اما ذکر این نکته لازم است که سازمان تامین اجتماعی یک نهاد اقتصادی است و لزوم برقراری عدالت بیمه ای بر این سیستم حاکم است، سازمان تامین اجتماعی بحث متناسب سازی را بر اساس عدالت بیمه ای اجرا کرد، به این معنا که کسی که دوران بیمه بیشتری دارد و مبلغ بیشتری را پرداخت کرده است، از افزایش بیشتری در بحث  متناسب سازی برخوردار شده است.

 

ملکشاهی بیان کرد:  اینکه همه مستمری بگیران تامین اجتماعی با میزان و زمان پرداخت حق بیمه متفاوت در یک سطح از نظر میزان پرداخت مستمری قرار بگیرند یک توقع ناعادلانه است، چرا که برخی افراد  بیش از ۳۵ سال با دستمزد بالا، حق بیمه  خود را با مبالغ بالایی پرداخت کرده اند  و در همین حال نیز فردی دیگر وجود دارد که  با یک سال سابقه پرداخت حق بیمه از کارافتاده است و  اگر بخواهیم این دو نفر را با یک دید نگاه  کنیم خارج از عدالت است.

 

وی تصریح کرد: تامین اجتماعی با نگاه به سه شاخص  سابقه پرداخت حق بیمه، دوران پرداخت حق بیمه  و فاصله ای که فرد در زمان برقراری مستمری با حداقل بیمه داشته است که  سعی شده است تا ۷۵ درصد این فاصله جیران شود در میزان پرداخت مستمری ها نگاه عادلانه ای داشته باشد، آنچه که اتفاق افتاد این است که  فردی با ۳۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه، با ۲فرزند و عائله مندی، حداقل حقوقی که دریافت می کند حدود ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است.

 

مدیرکل تامین اجتماعی استان ایلام گفت: به تناسب این امر نیز بقیه مستمری بگیران  با ۲۰ سال سابقه بیمه و ۲ فرزند و همسر ۳ میلیون و  ۹۰۰ هزار  تومان دریافت می کنند و مستمری هیچ مستمری بگیری از مستمری ۹۸ تا کنون کمتر از یک و نیم برابر افزایش پیدا نکرده است، افرادی که در سال ۹۸ یک میلیون و ششصد هزار تومان دریافت کرده اند اگر ۳۰ سال سابقه دارند ۴ میلیون و ۳۰۰  و اگر ۲۰ سال سابقه بیمه دارند ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان دریافت می کنند.

 

وی در ادامه با اشاره به اینکه در اسفندماه سال ۹۹ مبلغ یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان  برای همه عزیزان مستمری بگیر پرداخت شد، افزود: بحث ها و شایعات مختلفی بر روی این میزان پرداختی در بین مستمری بگیران انجام شده است که عزیزان باید بدانند که  این مبلغ یک میلون و ۲۰۰ هزار تومان یک مبلغ کمکی بوده که در  نه در حکم آنها آمده است و  نه به صورت علی الحساب بوده است که از حقوق ماه های بعدی آنان کسر شود، بلکه  مبلغی بوده است که با همکاری مدیر عامل و با تامین منابع اعتباری به عنوان کمک شب عید به مستمری بگیران پرداخت شده است.

 

ملکشاهی یادآور شد: این مبلغ یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در حکم های مستمری بگیران وجود ندارد و افراد باید توجه داشته باشند که در محاسبات خود  این مبلغ را در افزایش میزان مستمری خود لحاظ نکنند چرا که این  مبلغ به عنوان کمک بوده و در احکام صادره، این مبلغ وجود ندارد و شامل احکام نمی شود.

 

مدیرکل تامین اجتماعی استان ایلام خاطرنشان کرد:  افزایش مستمری مستمری بگیران بعد از اعمال ماده ۹۶ و  ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی اعمال شده است و همه مستمری بگیران احکام جدید را دریافت کرده اند و همچنین هر کدام از مستمری بگیران می توانند افزایش میزان مستمری  خود را با مراجعه به سایت es.tamin.ir  مشاهد کنند.

کد خبر 1056680

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha