ساماندهی فاضلاب رشت به ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

فتح‌اللهی با بیان اینکه باید از تمام ظرفیت‌های ملی، استانی و محلی برای جلوگیری از ورود فاضلاب به رودخانه‌های شهر رشت استفاده کنیم گفت: ساماندهی فاضلاب شهر رشت با قیمت‌های امروز به سه هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «علی فتح‌اللهی» شامگاه شنبه( ۲۵ اردیبهشت) در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تمام شهرهای گیلان با مشکل پساب‌های خانگی، صنعتی و بیمارستانی مواجه‌اند، ورود پساب‌های آلوده از طریق نهرها و رودخانه‌ها به مزارع و شالیزارهای مردم را موضوعی نگران کننده خواند و عنوان کرد: یک زمانی رودخانه‌های بزرگ و کوچک رشت بسیار تمیز و پراز آب سالم بود اما با گذشت زمان و رفته رفته محیط آن‌ها به علت ورود فاضلاب‌ها رو به آلودگی گذاشت.

 

فرماندار شهرستان رشت با تاکید بر اینکه حتی کشاورزان آبیاری مزارع خود را از طریق آب این رودخانه‌ها با اکراه انجام می‌دهند تصریح کرد: مبادی فاضلاب‌های خانگی از بالادست‌ها باید شناسایی شود و سپس با انجام یکسری اقدامات از ورود فاضلاب آلوده خانگی به رودخانه‌های شهر رشت خودداری به عمل آوریم.

 

وی مشکلات عدیده‌ای که مناطق ساکنان پایین دست رودخانه‌های شهر رشت با آن مواجه‌اند را مورد اشاره قرار داد و اذعان کرد: البته کارهایی برای ساماندهی فاضلاب‌های ورودی به رودخانه‌ها انجام شده اما چون حجم کار و میزان آلودگی رودخانه‌ها بسیار بالا است این دست از اقدامات برای مردم و جوامع محلی محسوس نیست.

 

نماینده عالی دولت در شهرستان رشت هزینه اجرایی بالای اجرای  ساماندهی فاضلاب و رودخانه‌ها را هم از دیگر موانع اجرای این طرح‌ها دانست و یادآور شد: در قالب ستاد بازآفرینی شهری که اعتبارات ملی برای این دست امور تعلق می‌گیرد برای مناطق رشت حدود ۴۰ میلیارد تومان تخصیص پیدا کرده و هم‌اینک در مرحله انجام روند اداری است.

 

فرماندار شهرستان رشت از تدوین و تهیه طرح مطالعاتی ساماندهی فاضلاب مناطق ذکر شده توسط شرکت آبفای استان خبر داد و اضافه کرد: جمع‌آوری بخش عمده‌ای از فاضلاب‌ و هدایت آن به سمت تصفیه‌خانه فخب رشت امری است که با اجرای این پروژه‌ عملیاتی می‌شود.

 

فتح‌اللهی با بیان اینکه ایستگاه پمپاژ فاضلاب در منطقه پیل داربن در مدار بهره‌برداری قرار گرفته است ابراز داشت: شبکه فاضلاب بلوار گیلان نیز از دیگر پروژه‌هایی است که اجرایی شد و فاضلاب آن مناطق از طریق پمپاژ به شبکه فاضلاب متصل شد تا با این کار ورودی فاضلاب‌های آلوده به سمت منازل مناطق حاشیه‌نشین کم شود.

 

وی از انعقاد یک قرارداد با پیمانکار برای هدایت فاضلاب خیابان میرابوالقاسمی بلوار دیلمان از طریق ایستگاه پمپاژ خبر داد و اظهار داشت: دو ایستگاه پمپاژ را هم در محلات نخودچر و میدان جهاد جهت جمع‌آوری و هدایت فاضلاب به سمت تصفیه‌خانه فعال کردیم که به موجب آن حدود ۳۵ هزار متر مکعب فاضلاب وارد تصفیه‌خانه فخب می‌شود.

 

نماینده عالی دولت در شهرستان رشت اولویت‌بندی اجرای طرح‌های ساماندهی شبکه‌های فاضلاب شهر رشت را متذکر شد و اضافه کرد: اگر بخواهیم با تمام ملاحظلات فنی و زیست‌محیطی کل طرح فاضلاب شهر رشت را با قیمت‌های روز محاسبه کرده و انجام دهیم به چیزی حدود سه هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم و این رقم رقم بسیار بالایی است.

 

فرماندار شهرستان رشت اجرای بیش از ۶ هزار متر پروژه جمع‌آوری فاضلاب در مسکن مهر رشت را هم از دیگر اقدامات انجام گرفته اعلام کرد و گفت: تمام تلاش ما این است که از ورود و هدایت فاضلاب شهر صنعتی و مسکن مهر به سمت رودخانه‌های شهر رشت جلوگیری شود که این کار مستلزم اجرای طرح‌ها و تخصیص اعتبارات است.

 

فتح‌اللهی استفاده از منابع ملی، استانی، محلی و نظایر آن برای کاهش ورودی فاضلاب به رودخانه‌های شهر رشت را مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان کرد: حتی در این راه اگر از ورود چند هزار متر مکعب فاضلاب آلوده به رودخانه‌ها جلوگیری شود هم کار بزرگی انجام شده اما حجم کار بسیار وسیع است و باید به تدریج نسبت به سالم‌ی‌سازی رودخانه‌ها اقدام کنیم.

کد خبر 1056895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha