حوزه های علمیه اخلاق را در جامعه نهادینه کنند/کاندیداها به جای تخریب دیگران به معرفی خود بپردازند

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با اشاره به انتخابات پیش‌رو گفت: حوزه‌های علمیه در طول سال باید تلاش کنند تا اخلاق را در جامعه نهادینه کنند تا در این بزنگاه‌ها ، افراد وظیفه خود را بدانند و بفهمند چگونه در تراز یک جامعه اسلامی سخن بگویند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، آیت الله حسینی بوشهری در دوازدهمین جشنواره علامه حلی که امروز(دوشنبه ۲۷اردیبهشت)در مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران برگزار شد، گفت: جامعه شیعه در هیچ برهه ای از تاریخ، از نظر کمی، بزرگ و صاحب قدرت و امکانات نبوده است. عالمان دینی و شیعه در هیچ زمانی مانند امروز مسئولیت سترگی برعهده نداشته است و در هیچ زمانی داعیه دار حکومت اسلامی نبودند بنابراین نباید به روزمرگی بسنده کنیم بلکه با برنامه ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت می توانیم به افق بلند تمدن اسلامی برسیم.

 

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه با بیان اینکه تلاش های حوزه و مدیران آن امروز برای بسیاری از حوزویان ناشناخته مانده است، گفت: این تلاش ها باید هرچه بیشتر معرفی شود و عرصه های بالندگی و رشد حوزه برجسته شود.

 

وی به وظیفه حوزه برای رسیدن به تمدن اسلامی اشاره کرد و گفت: فهم عمیق و همه جانبه از دین بزرگترین رسالت طلاب است. کار مطالعاتی و پژوهشی عمیق در عرصه های مختلف دیگر وظیفه حوزویان است چراکه امروز عرصه هایی به روی ما گشوده شده است که در گذشته این عرصه ها گشوده نشده بود.

 

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه وظیفه دیگر حوزه را رسیدن به کمال اخلاق مطلوب دانست و ادامه داد: در آستانه برگزاری انتخابات ۱۴۰۰ هستیم. آثار و نشانه های آن از همین الان قابل مشاهده است. بوی بداخلاقی به مشام می رسد. احساس می شود که یکی از کارهای بزرگ حوزه، نهادینه کردن اخلاق در فضای جامعه است. ما تازه از ماه مبارک رمضان جدا شده و عید سعید فطر را پشت سر گذاشته ایم. پس این العفو العفو گفتن ها و استغفارکردن های ما در ماه رمضان به کجا رفته است؟ دوباره سقوط کرده ایم که نه تنها به اول ماه رمضان که به قبل تر از آن بازگشته ایم؟

 

آیت الله حسینی بوشهری گفت: نظام، نظام اسلامی است. اگر کاندیداها می آیند، خود را عرضه کنند و مثبت های خود را بگویند. به جای تخریب دیگران به معرفی خود و اندیشه و افکار خود بپردازند. والا اگر با تخریب دیگران بر کرسی ریاست بنشیند، صحیح نیست.

 

وی تاکید کرد: حوزه های علمیه در طول سال باید تلاش کنند که اخلاق را در جامعه نهادینه کنند تا در این بزنگاه ها و بحران ها که پیش می آید، افراد وظیفه خود را بدانند و بفهمند چگونه در تراز یک جامعه اسلامی و نظام اسلامی سخن بگویند.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه های علمیه، برخورداری از بینش لازم در عرصه های سیاسی و اجتماعی را از وظیفه حوزویان دانست و گفت: حوزه های علمیه به یک سلسله دروس معمولی بسنده نکنند بلکه باید بینش سیاسی و اجتماعی به مردم دهند.

 

وی تبلیغ همه جانبه دین براساس شناخت عمیق مکتب و مطالعات و تحقیقات گسترده و اخلاق کارآمد را رسالت دیگر حوزه های علمیه برشمرد و افزود: امروز نسل جوان حوزه، سرمایه بزرگ حوزه هستند و از مدیران، برنامه ریزان و سیاستگذاران حوزه انتظار می رود که افق آینده را برای آنها به درستی ترسیم کنند.

 

آیت الله حسینی بوشهری خواستار برگزاری جشنواره در بخش های مختلف آموزش و تبلیغ و اخلاق و … شد و عنوان کرد: ما در عرصه آموزش با مشکل انگیزه طلاب مواجه هستیم که این هم نیازمند سازوکار خاص خود می باشد بنابراین لازم است جشنواره ای برای آموزش برگزار شود و ساز وکارهای خاص و سطح بندی مناسب طراحی شود.

کد خبر 1057391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha