مساجد محور تحرکات و تحولات محلات

مساجد به لحاظ کارکرد و جایگاه و نقش مردمی آن قادر به نقش آفرینی برای تحرکات و تحولات محلات بوده و محوریت خاصی دارند.

خبرگزاری شبستان اصفهان: شکل گیری یک جریان و آغاز یک حرکت همواره نیازمند بستر و نقش آفرینی افراد و نهادها هست تا مردم با اعتماد به این شخصیت ها و یا نهادهای متولی جلو بیاند و همراه شوند.

 

شکل گیری انقلاب اسلامی با محوریت حضرت امام خمینی(ره) به عنوان یک شخصیت روحانی و مبارز و دیگر افراد همسو با ایشان و آن هم با نگرش دین و محوریت مساجد تکاپوی مردم را برای اصلاح و تشکیل نظام حاکمیتی ایجاد کرد.

 

پیامبران نیز در قرون مختلف نیز بر پایه احدیت و یک مرکز و سنگ بنای معتبری فعالیت و اقدامات خود را آغاز کرده و امر تبلیغ را انجام داده اند که پیامبر اسلام(ص) کعبه را محور این جریان قرار داد و معتقدیم که حضرت مهدی(عج) نیز ظهور خود و آغاز فعالیتش بعد از غیبت کبری را از مکه و در کنار خانه خدا آغاز می کند.

 

بررسی دیگر موضوعات گسترده یا کوچک مثل ایجاد صلح و دوستی و آشتی بین اعضای فامیل نیز مبین همین امر است که در این مثال نیز خانه بزرگترها و یا یک فرد صاحب نفوذ مبدا است و شخصیت آن فرد نیز محرک و ستون جریان خواهد بود.

 

اعتماد سازی آسان و نقش و جایگاه مورد تایید مردم همواره موضوع مهمی برای تداوم این مسئله است که باید جامعه فرد یا افراد و یا نهاد و مکان مقدس و معتبری را برای رسیدن به هدف و تایید آن بپذیرند که مساجد از جمله این مراکز است.

 

*احترام و حرمت مساجد در بین اقشار گوناگون جامعه

 

مساجد که همواره مورد تایید و نظر و جایگاه خاصی بین مردم هستند و افراد مذهبی و حتی کسانی که نسبت به مباحث دینی شناخت کمتری دارند هم برای این پایگاه های دینی ارزش قایل هستند و اعتماد و نگاه متفاوتی به آن دارند.

 

تقویت جایگاه مساجد و کاهش آنچه که موجب بی اعتمادی می شود به نقش آفرینی بیشتر مساجد کمک خواهد کرد که متولیان امر نقش موثر دارند و باید همواره به دور از نگرش های سیاسی و سلیقه ای راه را برای حضور همه افراد جامعه فراهم و سعی بر اتحاد و انسجام مردم در محله و مناطق مختلف شهر و روستا بر محوریت مساجد داشته باشند.

 

مساجد به لحاظ کارکرد و جایگاه و نقش مردمی آن قادر به نقش آفرینی برای تحرکات و تحولات محلات بوده و محوریت خاصی دارند، پس باید از این پتانسیل برای شکل گیری جریان های مهم اجتماعی و فرهنگی از جمله کمک به هم نوعان، مبارزه با فساد، کاهش آسیب های اجتماعی، رشد استعدادهای جوانان و نوجوانان، آموزش عمومی و مبارزه با بیماری ها و آسیب ها و اعتماد سازی عمومی استفاده کنیم.

 

*نقش ائمه جماعات و تشکل های فرهنگی مساجد

 

به طور قطع و یقین نقش ائمه جماعات نقش موثر و کارآمدی در این موضوع دارد که باید اعتماد عمومی را جلب کنند اما نباید نقش نهادهای فرهنگی از جمله کانون های فرهنگی و هنری مساجد را کم رنگ دید چرا که تنوع فعالیت های آن ها و به روز رسانی فعالیت ها قادر خواهد بود نگرش های جدید را جذب و هماهنگ کند.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان که از امامان جماعت به عنوان رئیس مسجد یاد می کند، همواره بر همدلی و وحدت بین روحانی مسجد، هیات امنا، جوانان و تشکل های فرهنگی تاکید کرده و خواستار حفظ این وحدت بوده است.

 

حجت الاسلام «رمضانعلی معتمدی» افزود: وفاق و همدلی برای گره گشایی از مشکلات چاره گشا است و روحانی مساجد باید مانند پدر معنوی همت و تلاش خود را بر این اصل پایدار سازد و به دنبال حذف نباشد بلکه اصلاح بین امور کارساز خواهد شد.

 

وی محوریت مساجد را اصلی مهم برای جامعه بر مبنای طراز اسلامی یاد کرد و ادامه داد: باید همه برای حفظ و احیا کارکردهای مساجد تلاش کنیم و در هر منطقه نقش این مراکز مشخص و اجرایی شود.

 

مساجد تکیه گاه مباحث اخلاقی و معرفتی

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به نقش آفرین مساجد و مرجع و جایگاه مذهبی آن گفت: مساجد تکیه گاه مباحث اخلاقی و معرفتی هستند که در هر منطقه ای نیز نقش محوری و همسایگی با مردم دارند.

 

حجت الاسلام «مهدی گرجی» ادامه داد: اگر ظرفیت های مسجد بکار گرفته شود بسیاری از نیازهای معنوی، آموزشی، فرهنگی و اعتقادی مورد نیاز جامعه در آن مراکز تامین خواهد شد که تحقق این امر به همت متولیان وابسته است.

 

وی ادامه داد: در این روزهای پر استرس و متلاطم روزگار مساجد و برنامه های این مراکز دینی قادر به ارائه خدمات و ایجاد آرامش روحی و روانی در بین مردم خواهد بود که باید افراد موثر در این حوزه نقش خود را بیش از آنچه امروز است ایفا کند.

 

استاد اخلاق با بیان اینکه از صدراسلام مساجد جریان ساز و محل تحولات مهم بوده اند، تصریح کرد: باید جایگاه سنگری آن ها امروز نیز حفظ شود و سعی بر تقویت عملکرد نهادهای فرهنگی و فعالیت های متولیان داشته باشیم.

 

وی اضافه کرد: اگر متولیان به روز و با سلیقه کار خود را انجام دهند اقبال و استقبال عمومی نیز از فعالیت های آن ها افزایش خواهد یافت.

 

*دوری از رفتارهای سلیقه ای و شخصی

 

آنچه در مقدمه مورد اشاره قرار گرفته نقش، محوری و کارآمدی یک فرد یا نهاد و مکان وابسته به نوع نگرش هاست و نباید سلیقه ای باشد مثلا اگر مساجد فقط برای افراد خاص مذهبی مورد احترام و حرمت باشد و زمینه حضور دیگران و سایر گروه های سیاسی و اقشار را فراهم نسازد قطعا به یقین قادر به نقش آفرینی واقعی نخواهد بود.

 

فراگیری مساجد و اینکه خانه خداست و نمازگزاران با هر نوع لباس، نگرش، دیدگاه و علاه سیاسی مهمان پروردگار هستند پس می تواند محور حضور همگان باشد اما برخی تحت عنوان متولی و یا اصلا بدون اسم و عناوان بر این جریان مخالفت دارند و مانع تراشی کرده و رفتارشان دلزدگی برای حضور همگانی فراهم کرده است.

 

اصلاح اینگونه رفتارها ضروری است تا بتوان آنچه مدنظر است در شکل گیری یک جریان را به معنای واقع پوشش بدهیم.

 

توصیه و فرمایشات معصومین، مقام معظم رهبری‌، شخصیت ها و کارشناسان در عرصه های مختلف همواره دوری از نفاق، تفرقه و وحدت را تاکید داشته و برای حضور در مسجد هیچگاه مانعی را به جز مسائل شرعی بیان نکرده اند.

 

فعالان فرهنگی مساجد آگاه باشند که امروز جامعه نیازمند تحول و دگرگونی در توسعه فرهنگ ناب اسلامی است و مساجد بهترین جایگاه در این امر هستند پس بدون نگاه فردی کار را بر مبنای وظیفه و توصیه بزرگان پیش ببرند.

کد خبر 1057496

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha