موافقت مجلس با  یک فوریت لایحه کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت

نمایندگان مجلس با یک فوریت لایحه کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت موافقت کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان،در ادامه جلسه علنی امروز چهارشنبه (29اردیبهشت)مجلس شورای اسلامی نمایندگان با لایحه کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت موافقت کردند.

علی فرهادی معاون حقوقی و امور مجلس وزارت دادگستری در توضیحاتی در مورد این لایحه گفت: این لایحه به همت قوه قضاییه تهیه و تصویب شده  است و  درخواست ما از مجلس شورای اسلامی این بوده که یک فوریت این لایحه را تصویب کنند.

وی ادامه داد: نگاه اسلام به زن و احترام به زن در قرآن و جایگاه آن برای همه روشن است در این لایحه بر انجام وظایفی تاکید و برخی خلأ‌ها مرتفع شده، از جمله موارد مورد اشاره در این لایحه وظایف اداری دستگاه‌ها، حمایت از زنان بی‌سرپرست و بد سرپرست و تحصیل در مدارس شبانه روزی، معافیت از هزینه‌های اداری دادرسی، ایجاد دفاتر حمایت از زنان و توجه به نیازهای زنان در فضای شهری است.

معین‌الدین سعیدی نماینده  مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با یک فوریت این لایحه گفت: با اصل این لایحه مخالفتی ندارم ولی نمایندگان طرح قوی‌تری تهیه کرده بودند.از شورای نگهبان می‌خواهم که موضوع رجل سیاسی را به عنوان بحث بانوان در نظر نگیرند الان کشورهایی که بهترین مدیریت مقابله با کرونا را داشتند کشورهایی بودند که توسط یک زن اداره می‌شدند. زنان توانایی بسیاری دارند.

فاطمه قاسم‌پور ،نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در موافقت با کلیات این لایحه گفت: قانون جامعی برای حفظ کرامت و امنیت زنان وجود ندارد که بازدارندگی‌های لازم را داشته و فرهنگ ساز باشد. در سال‌های اخیر مصادیق خشونت علیه زنان مشاهده شده که افکار عمومی را جریحه‌دار کرده و قانون‌گذاری در این باره را به مطالبه دوچندان تبدیل کرده است.

وی گفت: آغاز پیشینه تهیه این لایحه به نشست اندیشه راهبردی با موضوع زن در سال ۱۳۹۰ در محضر مقام معظم رهبری برمی‌گردد ایشان خلأهای قانونی را مورد تایید قرار دادند و از سال ۱۳۹۱ نسخه عملی لایحه تهیه شد و بعد از ۱۰ سال با تاخیر بسیار در آخر سال ۱۳۹۹ به مجلس شورای اسلامی رسید. قطعا باید این لایحه مورد بررسی دقیق قرار گیرد اما درخواست ما این است که مجلس به یک فوریت آن رای دهد.

وی با بیان اینکه فراکسیون زنان از همان ابتدا دغدغه تامین امنیت زنان را داشته است گفت: متاسفانه در چند ماه اخیر برخورد سیاسی با مجلس صورت گرفت و متهم شد که دغدغه زنان را ندارد حال این‌که دفاع از حقوق و جایگاه زنان اولویت مجلس شورای اسلامی است.

کد خبر 1058118

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha