فقر فرهنگی را با استفاده از مستندهای میراث فرهنگی کاهش دهیم

حمیدی مقدم گفت: ما در حوزه مستندهای میراث فرهنگی باید داشته های خود را به مردم آموزش دهیم و فقر فرهنگی را با ویژگی مستند میراثی کاهش دهیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از قزوین، «محمد حمیدی مقدم» در مراسم اختتامیه جشنواره ملی فیلم های مستند میراث فرهنگی یادگار که امروز (پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت) در سرای سعدالسلطنه قزوین برگزار شد، بیان کرد: برگزاری این جشنوره کار پیچیده ای نیست، معضل جشنواره ها این است بومی نمی شوند، شاید علت این باشد که در تعاملات سیاسی قرار می گیرند و با رفتن گروه خوش فکر حرکت ادامه نمی یابد.

 

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ادامه داد: اگر جشنواره در ذات یک شهر نهادینه شود نمی شود این حرکت متوقف کرد و شهر قزوین با توجه به پتانسیل فراوان و زیرساخت فرهنگ مناسبی که دارد این فضا را می تواند ایجاد کند و این حرکت فرهنگی را باید برای خود کند.

 

وی تصریح کرد: ما در حوزه مستندهای میراث فرهنگی باید داشته های خود را به مردم آموزش دهیم و فقر فرهنگی را با ویژگی مستند میراثی کاهش دهیم و دوم اینکه در وضعیت جهان معاصر به تبلیغ نیاز داریم و آنچه می تواند ما را بیشتر بشناساند، مستندهایی است که می تواند کارکرد میراثی داشته باشند.

 

در ادامه نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: میراث فرهنگی حقیقت فرهنگ است و چه در بخش ملموس و چه در بخش ناملموس و معنوی، نیاز به حفاظت دارد و اگر حفاظت نکنیم ممکن است زمان و ایام او را از بین ببرد یا به فراموشی بسپارد.

 

«لطف اله سیاهکلی مرادی» ادامه داد: وقتی به آثار باستانی نگاه می کنیم به موضوعات متعددی برمی خوریم که یک مورد کشف نیازهای پیشینیان است که چه بوده و چگونه به این نیازها پاسخ می دادند و سبک زندگی و حل مسئله، تجارب ارزشمندی است که می توانیم برای اصلاح امور خود از آن استفاده کنیم.

 

وی افزود: اگر از میراث فرهنگی حفاظت نشود از نعمت، تجربه و اقدام عملیاتی که گذشتگان برای پاسخ به نیاز داشتند، بی بهره و محروم می شویم.

 

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: در بین ابزارهای متعددی که برای حفظ و حراست از میراث فرهنگی وجود دارد، کار رسانه ای ساخت فیلم های مستند در این حوزه با اهمیت است و متأسفانه ما در کشومان در این زمینه ضعیف هستیم و هنرمندان در این زمینه بی پشتوانه هستند و در این زمینه بودجه ای نداریم.

 

وی تصریح کرد: از استاندار می خواهیم  درصدی از بودجه استان را به این امر اختصاص دهند و باید کمک کنیم و انقلابی در حوزه تولید فیلم و سریال راه اندازی کنیم.

 

سیاهکلی مرادی خاطر نشان کرد: امروز اطلاعات و ارتباطات جهانی شده است و به زودی تبادلات جهادی می شود بنابراین پیشنهاد می شود مستندهای کوتاهی با مدت زمان سه تا پنج دقیقه ساخته شود که کارکرد خوبی در دنیا دارند.

 

کد خبر 1058545

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha