افزایش ۷ درصدی سهم شرکت ملی مس ایران در بازار ۲۰۳۱

ایران با رتبه سوم ذخایر مس جهان با توجه به رشد تقاضای بازار مس در سال ۲۰۳۱ به میزان ۳۵ میلیون تن در تلاش است سهم خود را به بیش از ۷ میلیون تن در بازار جدید افزایش دهد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته ایران با دارا بودن 21 میلیون تن ذخیره فلز خالص مس، دارای 3.3 درصد کل ذخایر کشف شده در جهان است. در جدول رتبه‌بندی میزان ذخایر مس جهان شیلی با دارا بودن 150 میلیون تن ذخیره مس، در رده نخست و ایران در رتبه دوازدهم است. بر اساس این گزارش، میزان تولید ایران نیز 1.1 درصد کل تولید مس در جهان است. در آسیا، چین با دارا بودن 26 درصد کل ذخایر، اولین کشور از نظر ذخیره معدنی مس است و ایران همانند کشور قزاقستان با دارا بودن 14 درصد ذخایر آسیا، در رده سوم قرار دارد.

 

بنابراین گزارش و بر اساس آمارهای ایمیدرو سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) تولید مس کاتد ایران از آغاز انقلاب اسلامی تا پایان سال 98؛533  برابر شده است. تولید مس کاتد ایران از 300 تن در سال 1362 به 160 هزار تن در سال 96 افزایش یافت. همچنین ظرفیت تولید مس از 300 تن در سال 1362 به 459 هزار تن تا 10 ماهه امسال افزایش یافته است.

 

وجود چنین منبعی زمینه سرمایه گذاری های بسیاری را برای کشورمان در این حوزه فراهم می آورد به طوری که مدیرعامل شرکت صنایع ملی مس ایران با اعلام سرمایه‌گذاری ۴ میلیارد دلاری در حوزه توسعه صنعت مس کشور خبر داده که جریان توسعه در صنعت مس ایران متناسب با تغییر و تحولات در حوزه انرژی و افزایش سهم فلز استراتژیک مس در انرژی و صنایع پاک دنیا است.

 

اردشیر سعدمحمدی در مراسم امضای تفاهم‌نامه توسعه سرمایه‌گذاری با اشاره به رشد ۲ برابری تولید کنستانتره مس طی چهار سال آینده گفت: در چهار سال آینده ۳۰۰ هزار تن به ظرفیت مس کاتدی کشور افزوده خواهد شد. تا ۳۰ سال آینده میزان ارزش هزینه‌های ناشی از انرژی در دنیا تغییر خواهد کرد و هم‌اکنون ۳۹ درصد انرژی امروز از نفت تأمین می‌شود و تا سال ۲۰۵۰ به ۱۳ درصد کاهش خواهد یافت؛ همچنین سهم انرژی الکتریسیته که ۱۹ درصد انرژی دنیا در حال حاضر از آن تامین می‌شود در سال ۲۰۵۰ به ۴۹ درصد خواهد رسید.

 

مدیرعامل شرکت مس تاکید کرد: بدون شک در جریان این تغییر و تحولات مربوط به انرژی، مس به دلیل خواص ذاتی و بدون رقیب آن نقش ویژه‌ای بازی می‌کند به‌طوری‌که ظرف ۱۰ سال آینده ۳۵ درصد از خودروهای جهان برقی خواهند شد و این در حالی ست که به ازای هر خودرو برقی ۸۹ کیلوگرم مس مصرف می‌شود.

 

وی در ادامه با اشاره به این که جمعیت جهان ظرف ۱۷ سال آینده به حدود ۹ میلیارد نفر افزایش خواهد یافت، این امر را در افزایش مصرف سرانه مس موثر دانست و گفت: هم‌اکنون مصرف سرانه فعلی مس به ازای هر نفر ۳.۲ کیلوگرم است ولی با در نظر گرفتن رشد جمعیت درآینده بیش از ۴ میلیون تن به تقاضای مس و در حدود ۲ کیلوگرم به سرانه مصرف هر نفر افزوده خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود مراحل استخراج ۴ معدن بزرگ دنیا ظرف ۴ سال آینده به پایان برسد بنابراین به نظر می‌رسد میزان ارزش فلز مس نیز روند صعودی را طی کند.

 

سعدمحمدی با اشاره به پیش‌بینی موسسات اقتصادی مبنی بر کنترل بیماری کرونا و بهبود روند واکسیناسیون و در نتیجه آن روند چشمگیر رشد اقتصادی کشورها در سال ۲۰۲۲، افزود: این امر می‌تواند به روند صعودی تقاضای جهانی در بازار مس منجر شود.  با توجه به رشد تقاضای بازار مس در سال ۲۰۳۱ به میزان ۳۵ میلیون تن شرکت مس نسبت به شرایط فعلی در تلاش است سهم خود را به بیش از ۷ میلیون تن در بازار جدید افزایش دهد.

 

این گزارش می افزاید: کشور شیلی ۲۷ میلیارد دلار، کشور پرو ۱۴ میلیارد دلار و کشور کنگو و آمریکا هر کدام ۱۱ میلیارد دلار سرمایه گذاری در حوزه مس کرده‌اند. این حجم از سرمایه‌گذاری بیانگر پیش‌بینی قیمت ۱۲ تا ۱۵ هزار دلاری برای فلز مس است و  میزان سرمایه گذاری در صنعت مس دنیا به طور متوسط بالای ۱۰ هزار دلار به ازای هر تن است.

کد خبر 1058608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha