۲۱۰ روستای استان گیلان هیچ نوع اینترنتی ندارند

توکلی با بیان اینکه اپراتورهای تلفن همراه برای نصب دکل‌های خود در مناطق مختلف گیلان با مشکلات و ممانعت‌هایی مواجه هستند گفت: ۲۱۰ روستای استان گیلان هیچ نوع اینترنتی ندارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، « فرزاد توکلی» شامگاه (جمعه،31 اردیبهشت) در برنامه در مسیر توسعه اظهار داشت: به دلیل برخی باورها مانند اثرات مخرب تشعشعات، مردم استان گیلان  تمایلی به قبول نصب دکل‌ها بر روی اراضی شخصی خود ندارند در حالی‌که طبق پژوهش‌های سازمان انرژی اتمی و یافته‌های علمی میزان این تشعشعات در حد بسیار ناچیزی قرار داشته و خطری برای سلامت ندارد.
 
 
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان با بیان اینکه سه تا چهار شاخص اصلی در حوزه ارتباطات وجود دارد و معروف‌ترین این شاخص‌ها، شاخص و ضریب نفوذ تلفن ثابت است عنوان کرد: در شاخص ضریب نفوذ تلفن ثابت متوسط استان گیلان 41.2 صدم در شهرها و روستاهاست و این میزان در کشور به طور متوسط 35 درصد است.
 
 
توکلی توجه مردم به شبکه‌های سیار را در مقایسه با شبکه‌های ثابت مانند تلفن‌های ثابت‌ را متذکر شد و با تاکید بر اینکه ضریب نفوذ تلفن ثابت در کشورمان و در جهان صعودی نیست تصریح کرد: بالاترین ضریب نفوذ تلفن ثابت در گیلان متعلق به شهرستان‌های انزلی، رودسر، رشت و پائین‌ترین ضریب نفوذ هم متعلق به شهرستان صومعه‌‌سرا، شفت و تالش است.
 
 
وی شاخص ضریب نفوذ استان گیلان در بخش تلفن همراه را 167 درصد اعلام کرد و با اشاره به اینکه افراد زیر 9 سال در این آمار در نظر گرفته نمی‌شوند اذعان کرد: آمارها نشان می‌دهد تقریبا اکثر گیلانی‌ها بیش از یک سیمکارت در اختیار دارند از طرفی متوسط کشور هم در بخش ضریب نفوذ تلفن همراه 150 درصد است.
 
 
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان رتبه استان در بخش ضریب نفوذ تلفن همراه را در مقایسه با کشور خوب و چهارمین استان از این حیث دانست و اضافه کرد: البته این بدان معنی نیست که ما در تمام استان گیلان پوشش صد در صدی داریم بلکه این آمار از حیث تعداد مشترکان و ضریب دسترسی فرد جمع‌آوری شده است.
 
 
توکلی وضعیت گیلان در بخش اینترنت ثابت را هم برشمرد و با تاکید بر اینکه 14 درصد از مردم استان از زیرساخت‌های اینترنت ثابت یا همان ADSL استفاده می‌کنند افزود: متوسط کشوری این شاخص حدود 12 درصد برآورد شده است و بر اساس آمارها بسیاری از مردم دیگر تمایل ندارند از زیرساخت‌های اینترنت ثابت استفاده کنند.
 
 
وی در مورد ضعف‌های اینترنتی که در برخی نقاط گیلان و شهر رشت وجود دارد هم مواردی را بیان داشت و تصریح کرد: اگر می‌خواهیم یک پوشش مناسب در شهر رشت داشته باشیم حداقل سه اپراتور ما باید بیش از 30 تا 40 دکل جدید در این منطقه نصب کنند تا بتوانند بستر لازم برای پوشش حداکثری را فراهم سازند.
 
 
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان بیشترین عاملی که سبب شده این کار در رشت به ثمر ننشیند را بافت فوق‌العاده متمرکز این شهر اعلام کرد و بیان داشت: برای نصب دکل‌های اپراتورهای تلفن همراه باید زمین مورد نیاز آن توسط نهادهایی مانند شهرداری‌ها تامین شود از طرفی سرانه فضای سبز در شهر رشت هم خیلی بالا نیست.
 
 
توکلی با تاکید بر اینکه مردم تمایل چندانی به قبول نصب دکل‌ها بر روی زمین‌های شخصی خود ندارند دلایل این امر را برشمرد و اظهار داشت: مردم دو نگرانی در این حوزه دارند و معتقدند در صورت نصب دکل تحت تأثیر تشعشعات آن قرار می‌گیرند و یا ارزش ملک آنان به خاطر این اقدام و نصب چنین سازه‌هایی افت می‌کند.
 
 
وی بیش از 99.99 صدم درصد یعنی یک هزارم تست‌هایی که در کشور انجام شده را نشان‌دهنده اینکه میزان تشعشعات تأسیسات تلفن همراه یک دهم زیر حد مجاز است دانست و عنوان کرد: حتی گاهی اوقات اپراتورهای تلفن همراه در گیلان برای نصب دکل زمین خریداری می‌کنند اما باز هم با نگرانی و ممانعت همسایگان مواجه می‌شوند. 
 
 
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان با بیان اینکه منابع مالی کشور محدود است و در صورت عدم نصب تجهیزاتی که به استان‌هایی مانند گیلان تعلق گرفته در دفعات بعدی سهمیه استان کاهش پیدا می‌کند گفت: اگر ده شاکی برای عدم نصب یک دکل داشته باشیم صدها نفر در همان منطقه از این شاکی می‌شوند که چرا  فرزندانشان از زیرساخت‌های تلفن و اینترنت برخوردار نیست.
 
 
توکلی با بیان اینکه در حال حاضر 210 روستای استان گیلان هیچ نوع اینترنتی اعم از ADSL ، اینترنت ثابت و اینترنت موبایل ندارند خاطرنشان کرد: از این تعداد توانستیم ارتباطات 42 روستای گیلان را در چند ماهه اخیر برقرار کرده و تجهیزات لازم را در آن‌جا نصب کردیم اما کار 168 روستا هنوز باقی مانده است.
 
کد خبر 1058731

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha