سیاه پوست یا فلسطینی ؛ سیاستهای واشنگتن و جنایتهای صهیونیستی

مردم آمریکا که در معرض شنیدن تجربیات فلسطینی ها قرار دارند دیگر حمایت بی قید و شرط سیاستمداران آمریکایی از اسرائیل را قبول نمی کنند زیرامی دانند که ظلم علیه فلسطینی ها مانند ظلم علیه سیاه پوستان نژادپرستانه است.

خبرگزاری شبستان،جهان اسلام: هیچ زمانی از دهه 1960 تاکنون مانند امروز آمریکا به لحاظ نژادی مورد اتهام قرار نگرفته است. ظهور جنبش «زندگی سیاه پوستان اهمیت دارد»، (BLM) آمریکایی ها را مجبور به مقابله با قرن ها سوء  استفاده دولتی سیستماتیک از سیاه پوستان آمریکایی کرده است و در نتیجه ، جوانان آمریکایی دیگر این افسانه را باور ندارند که جامعه آنها برای سیاه پوستان ارزش قائل است.

 

مانند جنبش حقوق مدنی پنج دهه پیش ، جنبش «زندگی سیاه پوستان اهمیت دارد» علل عمده ظلم سیستماتیک  علیه سیاه پوستان و همچنین لاتین ها ،بومیان آمریکا و مسلمانان را آشکار کرده است.

 

این دوران از ظلم و ستم نژادی همچنین شامل مردمی می شود که به طور مداوم در رسانه ها ، سیاست ها و کتاب های درسی آمریکا بسیار بد معرفی می شوند: فلسطینی ها.

 

جوانان و ترقی خواهان  که اکنون از طریق رسانه های مختلف در معرض شنیدن  تجربیات فلسطینی ها قرار دارند  دیگر حمایت بی قید و شرط سیاستمداران از اسرائیل را بدون انتقاد قبول نمی کنند. آنها می فهمند که درگیری  اسرائیل و فلسطین فقط پیچیده نیست ، بلکه نامتقارن و نژادپرستانه است .

 

از طریق روزنامه نگاری شهروندی ،آمریکایی ها مجبورند این واقعیت را که کمک های نظامی آمریکا به اسرائیل در رفتارهای غیر انسانی سیستماتیک علیه فلسطینی ها نقش دارد را قبول کنند همانطور که نظامی گری و مصونیت از مجازات به ظلم و ستم مردم علیه سایه پوستان در آمریکا کمک می کند.

 

بنابراین واکنش و پاسخ  فعلی به اقدام اسرائیل برای اخراج اجباری فلسطینیان از خانه هایشان در بیت المقدس شرقی اشغالی و بمباران غیرنظامیان در غزه ، تغییر تدریجی افکار عمومی آمریکا در مودر فلسطینی ها را به وجود آورده است.

 

نظرسنجی های انجام شده بین سال های 2001 تا 2011 به طور مداوم از حمایت عمومی گسترده از اسرائیل حکایت دارد .گالوپ در آن زمان به این نتیجه رسید دریافت که بیش از 50 درصد آمریکایی ها نسبت به اسرائیل ابراز همدردی می کنند در حالی که تنها کمتر از 20 درصد آنها با فلسطینی ها احساس نزدیکی داشتند.

 

در خصوص احزاب سیاسی نیزهمدردی با اسرائیل در میان جمهوری خواهان به تقریبا 80 درصد و در میان دموکرات ها به 60 درصد می رسید در حالی که فقط 7 درصد جمهوری خواهان و 24 درصد دموکرات ها با فلسطینی ها ابراز همدردی می کردند.

 

اما از ژانویه 2018 طبق نظرسنجی مرکز تحقیقات پیو ، همدردی با فلسطینی ها و اسرائیلی ها در میان دموکرات ها تا حد زیادی افزایش پیدا کرده بود.

 

در سال 2018  ترامپ رئیس جمهوری آمریکا بود و در این سال آمریکایی ها جریان اصلی نگران کننده دیدگاه های راست افراطی را شاهد بودند. در آن زمان بیشتر و بیشتر قتل های مردان غیرمسلح سیاه پوست توسط افسران پلیس به صورت ویدئو منتشر شد و کلیشه های نژادپرستانه قدیمی که سیاه پوستان خطرناک ، خشن و متجاوز هستند را از بین برد.

 

در همین حال ، تحریم مسلمانان از سوی ترامپ ،جدایی خانواده های پناهجویان آمریکای مرکزی در مرز مکزیک و سخنان بیگانه هراسانه به جنبش مترقی و ضد نژادپرستانه روح بخشید که دیگر حاضر به پذیرش دیدگاه سیاست های داخلی در مورد سیاه پوستان نبودند.

 

این امر منجر به «موج آبی» نامزدهای ترقی خواه در انتخابات میان دوره ای سال 2018 کنگره شد. اعضای جدید از نمایندگان خود یک وظیفه می خواهند،اینکه صدای مردم تحت ستم واقع شده باشند و سیستم های نژادپرستانه را برچینند.

همچنین فشارهای فزاینده ای وجود دارد مبنی بر اینکه سیاستمداران اسرائیل را به خاطر جنایات خود علیه فلسطینی ها مسئول بدانند .

در یک نظرسنجی در ماه مارس حدود 34 درصد از کل پاسخ دهندگان و 53 درصد از پاسخ دهندگانی که به عنوان دموکرات معرفی شدند ، ابراز تمایل کردند که دولت ایالات متحده اسرائیل را تحت فشار قرار دهد تا راه صلح را با فلسطینی ها در پیش بگیرد.

 

این نگرش های رو به رشد در میان رای دهندگان آمریکایی ، برخی از اعضای کنگره را بر آن داشته است تا در میانه آخرین تشدید خشونت ها، حمایت بی قید و شرط آمریکا از اسرائیل را مورد انتقاد کرده و کشتار غیرنظامیان ارتش اسرائیل و استفاده نامتناسب از زور در غزه را محکوم کنند.

 

در تاریخ 13 می «الكساندیا اوكاسیو كورتز » نماینده مجلس نمایندگان ، رئیس جمهور جو بایدن را در سخنرانی خود در كنگره مورد انتقاد قرار داد و صریحا اظهار داشت که رئیس جمهور و بسیاری از شخصیتهای دیگر در این هفته اظهار داشتند كه اسرائیل حق دفاع از خود دارد ،اما آیا فلسطینی ها حق زنده ماندن ندارند؟ و اکر چنین است ما نیز در قبال آن مسئولیتی داریم.

 

رشیده طالب ، اولین آمریکایی فلسطینی منتخب در کنگره نیز بی توجهی آشکار دولت آمریکا به زندگی فلسطینی ها را نکوهش کرد. وی از همكاران خود در كنگره پرسید  که چه تعداد فلسطینی برای زنده ماندن باید جان خود را از دست بدهند و اعلام كرد كه آزادی فلسطینیان به مبارزه با ظلم در سراسر جهان مرتبط است.

 

طالب ابراز داشت که تعداد زیادی از آمریکایی های جوان ، مترقی از هر نژاد و مذهب معتقدند که ما بدون هیچ گونه تردیدی باید از کشور خود بخواهیم حمایت بی قید و شرط اسرائیل را کنار گذاشته و باعث نجات زندگی فلسطینیان شود.

 

همزمان با بیانیه های عمومی  21 نفر از اعضای کنگره از لایحه دفاع از حقوق بشر کودکان و خانواده های فلسطینی که تحت اشغال نظامی اسرائیل زندگی می کنند، حمایت مالی می کنند.

 

یک جنبش ضد نژادپرستی در قرن بیست و یکم به آمریکایی ها می آموزد که قدرت چگونه رسانه ها ، سیاست ها و اقتصاد را برای سرکوب کل گروه ها دستکاری می کنند و این درس ها به طور فزاینده در مورد فلسطین هم به کار برده می شود و این سوال را به ذهن متبادر می کند که چه زمانی سیاست خارجی آمریکا به فکر ارزش قائل شدن به زندگی فلسطینی ها می افتد؟

کد خبر 1058789

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha