«مسجد چینی» از قدیمی ترین مساجد تاریخی در مصر+عکس

مسجد چینی در مصر، یکی از آثار اسلامی دوره عثمانی است که در شهر جرجا واقع شده است و سقف آن نیز چوبی است.

خبرگزاری شبستان، گروه جهان اسلام: مسجد جامع چینی از قدیمی ترین مساجد تاریخی است که در شهر جرجا در استان سوهاج مصر واقع شده است.

 

جرجا از شهرهای مهم اسلامی در دوران عثمانی‌ها و مملوک‌ها بود. در جرجا آثار اسلامی زیادی از جمله مسجد چینی، مسجد حسن و مسجد جلال و گرمابه به چشم می ‌خورد.

 

نام جرجا از نام یکی از فرعون‌ های مصر به نام جرجیو یعنی خواهر رامسس دوم گرفته شده ‌است

 

.

 

ابراهیم مصری طایع، محقق تاریخی در این باره گفت: این مسجد را علی بک فقاری، والی جرجا در سال 1117 هجری- 1705 میلادی در شرق جرجا در ساحل رود نیل بنا کرده است، اما  شیخ عبدالمنعم ابوبکری در سال 1794 میلادی،  بعد از طغیان رود نیل به مکان کنونی و امروزی خود در قیساریه «بازار تجاری» منتقل کرده است.

 

ابراهیم مصری طایع در این باره گفت: شیخ عبدالمنعم تلاش کرد معماری قدیمی آن را حفظ کند و در واقع طبق معماری قدیم خود به مکان جدید منتقل شد.

 

وی اظهار کرد: حسن اشقر یا حسن احمر در آغار قرن بیستم سال 1905 میلادی این مسجد را مرمت کرد. این مسجد در قیساریه دارای دو در است و در دیگر آن نزدیک به نیل است. این مسجد از آجرهای پخته ساخته شده است

 

.

 

ابراهیم مصری همچنین تاکید کرد: اهالی این منطقه نام این مسجد را به دلیل «فانسانس» (کاشی از تاج و تخت فرعون) به کار رفته در آن مسجد چینی گذاشته اند. وی افزود: در کنونی آن دری قدیمی است و وزارت آثار آن را مرمت کرده است.

 

سقف مسجد چوبی است و  حدود 22 ستون چوبی دارد و در داخل این مسجد، مقام «شیخ عبدالله» یکی از اولیای صالح قرار دارد و در رکن شمال شرقی این مسجد واقع شده است.

 

بنابراین گزارش، کاشی های تزئینی و فانسانس دیوار قبله و برخی از قسمت های دیوار آن پوشانده است و زیبایی خاصی به آن بخشیده است.

 

این مسجد چینی در مصر به جزء مسجد «آق سنقر» یکی از مساجد درب الاحمر در قاهره، نظیری ندارد.

 

کد خبر 1059225

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha