ظرفیت تولید نهال در استان ایلام به ۲۰ میلیون اصله در سال رسید

مدیرکل منابع طبیعی منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام گفت: طبق برنامه ریزی های انجام شده ظرفیت تولید نهال در نهالستان های استان در سال جاری به ۲۰میلیون اصله خواهد رسید.

«رضا احمدی» در گفت گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در ایلام، اظهار کرد: باتوجه به شعار سال تولید، پشتیبانی و مانع‌زدایی اداره کل منابع طبیعی استان ظرفیت تولید 12میلیون اصله نهال در سال را به 20میلیون اصله افزایش داده است.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام تاکید کرد: با تلاش کارشناسان اداره کل منابع طبیعی ۶۵ گونه از گونه‌های جنگلی متناسب با شرایط اقلیمی استان در نهالستان‌های استان تولید می‌شود و در کشور استانداردترین نهال‌ها در سطح استان ایلام تولید می‌شود.

 

احمدی به برخی گونه‌های تولید شده در نهالستان‌های سطح استان اشاره کرد و تصریح کرد: گونه‌های سازگار و بومی مناطق زاگرسی از قبیل بنه و بلوط، داغداغان، کیکم، بادام و ارغوان و گونه‌های خاص نواحی رویشی خلیجی و گرمسیری و چوبده مثل کنار، انواع آکاسیا، گز، استبرق و اوکالیپتوس که با توجه به شرایط اقلیمی سازگاری فراوانی با شرایط آب و هوای استان قابلیت کشت دارند، تولید می‌شود.

 

وی یادآور شد: با توجه به تنوع گونه‌ای نهال‌های تولیدی و متناسب با زمان کاشت، آماده سازی بستر، تأمین نهاده‌ها و عملیات اجرایی از اواخر اسفند ماه آغاز و تا اواسط بهار ادامه می‌یابد.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام گفت: بلوط، بنه، کنار، زالزالک، اوکالیپتوس، بادام و تای از جمله مهمترین گونه های جنگلی استان ایلام هستند.

 

احمدی بیان کرد: نهالستان های شهرستان های ایوان و مهران به عنوان دو نهالستان مادر در بحث تولید نهال برای استانهای کشور از سوی سازمان جنگل ها و نهال های استاندارد تولیدی این نهالستان ها به 15استان کشور صادرو کاشت  می شود.

 

وی افزود: خوشبختانه با این جهش قابل قبول و علمی و اقتصادی  در جنگل های استان و جنگل های استان و کشور انتظار داریم در سال های آتی شاهد افزایش سطح جنگل های دست کاشت در استان وسایر استان های کشور با گونه های زاگرس و خلیجی باشیم.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام تصریح کرد: در دو نهالستان مهران وایوان 15میلیون اصله نهال و در سیار نهالستان های استان نیز  5میلیون اصله نهال گونه های اقتصادی از جمله گل‌محمدی گیاهان دارویی گیاهان صنعتی و خوراکی تولید می شود.

 

 

 

کد خبر 1060077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha