دیپلماسی ایثار زبان صلح جهانی است

رایزن فرهنگی ایران در اسپانیا در نخستین سمپوزیوم «دیپلماسی ایثار» گفت: دیپلماسی ایثار زبان صلح جهانی است و این مسئله نشان می دهد که قدرت ابزار ایثار و شهادت بیشتر از ابزار اقتصادی و نظامی است.

به گزارش خبرگزاری شبستان: «محمدمهدی احمدی» رایزن فرهنگی ایران در اسپانیا در نخستین سمپوزیوم «دیپلماسی ایثار» با محوریت تحقق تمدن نوین اسلامی با گرامیداشت یاد و نام شهدای جمهوری اسلامی ایران به ویژه  شهدای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، گفت:  ایثار در جوامع بشری قابل تکریم و احترام است و در عرصه بین المللی می تواند در زیر سیستم دیپلماسی تعریف و به گفتمان بین المللی تبدیل شود. دیپلماسی به عنوان یکی از ابزارهای موثر درسیاست خارجی است که اساس آن اعتماد وبرقراری ارتباط با سایر کشورهاست تا بتوان  حوزه های مشترک برای تبادل نظر به وجود آورند.

 

احمدی افزود: دیپلماسی حوزه عملی وسیعی است که فرهنگ، اقتصاد، هنر و هر زمینه ای را که بتواند فهم مشترک را در اذهان مردم کشورها ایجاد کند، دربرمی گیرد. به عبارت دیگر دیپلماسی ایثار زبان صلح جهانی است. در یک دوره ای ابزار قدرت حوزه نظامی و اقتصادی در دنیا بود و به عنوان دیپلماسی برتر مطرح می شد. اما امروز در جهان حرف اصلی را فرهنگ می زند. اگر افکار عمومی مساعد باشد و نسبت به واقعیت ها آگاهی داشته باشد و دربرابر تمام انحرافات مقاومت کند، لذا می توان گفت امروز دیپلماسی ایثار کاربرد موثرتر در ارتباط منطقی بین ملتها دارد.

 

وی ادامه داد: ایثارگری و شهادت در عرصه بین المللی ابزار قدرت است، به عنوان مثال شهادت شهید سردار سلیمانی قدرتش از چند برابر بود تا حضور ایشان در زمان حیات.  این مسئله نشان می دهد که قدرت ابزار ایثار و شهادت  بیشتر از ابزار اقتصادی و نظامی است.به همین دلیل ایثار و شهادت می تواند امروز به عنوان ابزار قدرت جایگزین نظامی یا اقتصادی شود.

 

رایزن فرهنگی ایران در اسپانیا گفت: امروزه اساس تمدن غربی مبتنی بر فردیت و فردمحوری است. جلوه پررنگ این امر را می توانیم در تکنولوژی امروز ببینیم. در شبکه های اجتماعی آنچه ارزش به شمار می آید، دنبال کنندگان بیشتر و لایک های بیشتر است. حتی در نامگذاری محصولات این عقیده وجود دارد که از واژه فردیت استفاده می شود، مانند ای پد یا آی فون. همه چیز بر مدار منیت و فردیت است. برخلاف این مسیر تمدن نوین اسلامی است که  محور را از انسان و منفعت فردی به سمت محور الهی و خدایی تغییر داده است.

 

احمدی افزود: در جامعه شکل گرفته اسلامی که به دنبال تاسیس تمدن نوین است، اصل و محور تنها خداوند است. برهمین اساس، در تمدن اسلامی منفعت فردی فرع است. اگر در تمدن غربی ارزش بر مدار نفع فردی  استوار است. در تمدن اسلامی ما با تعالیم متفاوتی روبه رو هستیم، «بابی انت و امی» ارزشی است در خدامحوری معنا می یابد. به همین دلیل دیپلماسی ایثار گفتمان مشترکی میان دو تمدن برای بیدار کردن وجدان های خفته و یادآوری ارزش های فراموش شده و زنده کردن آموزه های الهی که در قرن های متمادی ارزش به شمار می آمد، است. به ویژه از خودگذشتگی برگرفته از گفتمان ایثار به صورت فطری مورد پذیرش و احترام همه انسان هاست.

کد خبر 1060248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha