راستگویی شرف و ارزش انسانی را در جامعه حفظ می‌کند

حجت‌الاسلام والمسلمین سرلک گفت: شاید راستگویی در جایگاه فردی برای ما خسارت‌بار شود اما سبب می‌شود شرف و ارزش انسانی در جامعه از بین نمی‌رود.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین «علی سرلک» به مناسبت رحلت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)‌ در هیات میثاق با شهدا مسجد دانشگاه امام صادق(ع) به سخنرانی پرداخته و گفت: انسان باید همواره خود را در محضر خداوند ببیند.

وی افزود: زیارت ائمه معصومین(ع) نوعی تمرین کردن برای این است که انسان خود را در محضر الهی مشاهده کند.
حجت‌الاسلام والمسلمین سرلک با استناد به روایتی از حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) که امام رضا(ع) آن را خطاب به شیعیان فرمودند، عنوان کرد:‌ حضرت فرمودند ای عبدالعظیم به شیعیان من بگو که شیطان را به جان خود راه ندهند؛ کار شیطان مدیریت نقاظ ضعف ما است که از آن طریق ما را به نابودی بکشاند.
استاد حوزه علمیه ادامه داد: شیطان همچون مگس دنبال زخم روح و روان ما است بر روی آن بنشید و آن را دچار عفونت کند، از پیامبر(ص) پرسیدند آیا شما هم شیطان دارید حضرت فرمودند بله اما  من آن را رام کردم.


وی در ادامه توصیه امام رضا(ع) بیان کرد: ای عبدالعظیم حسنی به شیعیان من بگو از دروغ پرهیز کنند و راستگویی و امانتداری را در پیش گیرند، مبادا طوری صحبت کنند که مخاطب خود را فریب دهند.
حجت‌الاسلام والمسلمین سرلک افزود: دروغ جامعه، خانواده و فرد را در تصمیم‌گیری دچار اشتباه می‌کند، شاید راستگویی در جایگاه فردی برای ما خسارت‌بار شود اما سبب می‌شود شرف و ارزش انسانی در جامعه از بین نمی‌رود.
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه سومین توصیه‌ای که امام رضا(ع) توسط عبدالعظیم حسنی(ع) شیعیان را بر آن سفارش فرمودند امانتداری است، گفت: متاسفانه ما مسلمانان در این زمینه مقداری کوتاهی داریم، امانتداری صرفا به حفظ کالای دیگران نیست بلکه گاهی در پذیرش مسئولیت یا رازداری امانتداری مصداق پیدا می‌کند. اگر کسی مسئولیتی را بپذیرد که توان انجام آن را ندارد او در امانت خیانت کرده است.


وی ادامه داد: امام رضا(ع)‌ خطاب به شیعیان فرمودند از جدال با برادر مومن پرهیز کنید، گفتگو و جدال بی‌حاصل در ایمان و کمال‌خواهی انسان اثر عکس دارد، ما وظیفه نداریم کسی را قانع کنیم تنها باید توضیح بدهیم، سخن درست در قالب درست روزی میوه می‌دهد بنابراین انتظار نداشته باشید که هر زمان شما سخن درستی گفتید دیگران سریع آن را بپذیرند.
حجت‌الاسلام والمسلمین سرلک در ادامه روایت امام رضا(ع) بیان کرد: از پرگویی پرهیز کنید و سخنانی که به مقصد نمی رسد را پیگیری نکنید، دوستان ما یکدیگر را ملاقات کنند انتظاری داشته باشند.

کد خبر 1060639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha