لزوم تقویت انجمن حمایت زندانیان/ باید برای توانمندسازی و ایجاد شغل پس از آزادیِ زندانی اقدام کرد

استاندار کرمان بر لزوم تقویت انجمن حمایت زندانیان و برای توانمندسازی و ایجاد شغل پس از آزادیِ زندانی اقدام کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، دکتر علی زینی وند چهارشنبه (5 خرداد) در مراسم بزرگداشت روز نسیم مهر «روز ملی حمایت از خانواده زندانیان نیازمند» ضمن گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر و یاد و خاطره همه شهدا و در رأس آن ها شهید والامقام شهید حاج قاسم سلیمانی، گفت: نکات خیلی خوبی بیان و اقدامات خوبی هم با پیگیری رئیس کل دادگستری استان کرمان انجام شد.

 

 

استاندار کرمان ادامه داد: اتفاق خوبی در ماه مبارک رمضان افتاد و تقریباً بعید می دانم و اطلاع ندارم اما احیاناً ما استان اول در جذب حمایت کمک خیرین به این قشر آسیب پذیر باشیم که با اشتیاق هم این کمک ها صورت می گیرد.

 

وی بیان کرد: این اتفاقی خوب و از جنبه های مختلف گره گشا است و از همه خیرین و کسانی که توانی دارند، خواهش می کنم که نه فقط در جشن گلریزان بلکه در طول سال به این موضوع مهم توجه کنند.

 

زینی وند اظهار کرد: البته در استان کرمان در مقاطع مختلف از جمله در سالگرد شهید حاج قاسم سلیمانی به این موضوع توجه خوبی شد؛ آمار و ارقامی که رئیس کل دادگستری استان کرمان و مدیرکل زندان های استان کرمان ارائه دادند، خیلی نگران کننده و تحلیل این آمار باز مهم است که ما نوع زندانی و تنوع زندانیان را تعریف کنیم.

 

استاندار کرمان افزود: متاسفانه در واقع سال به سال تعداد زندانیان رو به فزونی است و شاید این هم خوشایند نباشد اما باید واقعیت ها را پذیرفت؛ چشم انداز اقتصاد ما در کوتاه مدت به گونه ای است که چشم انداز روشنی برای کنترل جرائم و کاهش زندانیان هم نداریم مگر تغییری در قوانین و مجازات های جایگزین اتفاقاتی می افتد اما کم است.

 

وی بیان کرد: اگر اتفاقاتی در این حوزه نیفتد، فرایند افزایش زندانیان همچنان ادامه دارد و قاعدتاً راهی برای کاهش آسیب های مختلف با این معضل بزرگ نداریم مگر اینکه همین انجمن ها و حمایت ها را افزایش دهیم که حداقل از آسیب های جدی آن بکاهد.

 

زینی وند ادامه داد: موضوع دیگر این است وقتی ما به ترکیب زندانیان نگاه می کنیم و می گویند 68 درصد زندانیان این استان زندانیان مرتبط با مواد مخدر هستند اما درصد بالایی از آن ها افرادی که مافیا هستند و از این کار سود می برند، از زندانیان نیستند بلکه خرده فروشان سطح شهر و ... زندانیان هستند.

 

وی گفت: موضوع بحث ما این است که حالا که ما ترکیب این جمعیت را می دانیم، چکار باید کرد؟ توجهات باید به این روز مهم و گلریزان جلب شود و ایده ها در این تولید می شود و در واقع گفتمان تولید و مقاله نوشته می شود بنابراین بزرگداشت این نامگذاری ها بسیار مهم و با اهمیت است که باید تشکر کرد.

 

استاندار کرمان افزود: بنده فکر می کنم انجمن استان کرمان باید بیش از این تقویت شود؛ یعنی در کرمان هرچه قدر خانواده زندانی داشته باشیم باید تحت پوشش بگیریم.

 

وی بیان کرد: همه باید تلاش کنیم این ظرفیت را بالا ببریم؛ از کانون ها، کمک ها و از ظرفیت های مختلف که البته اگر ما بتوانیم درآمد پایدار برای انجمن ایجاد کنیم، کار پسندیده تری است و راهکارهای موجود در ادارت را بنده آمادگی دارم شناسایی کنید و هر اداره ای زمینه ای داشته باشد، در واگذاری این موضوعات تردید نداریم.

 

زینی وند افزود: اما شرط آن این است که این انجمن هم خود را توانمند کند و واحدهای تخصصی داشته باشد اما خیلی مهم است و بنده استقبال می کنم و راهکارها را حتما" انجام می دهیم.

 

وی اظهار کرد: موضوع بعد هم بحث حرفه آموزی برای زندانیان است زیرا در زندان بودن آن ها یک معضل و بعد از آزادی هم معضل است لذا شما اگر این ها را توانمند کنید و بعد هم به آن ها حرفه ای بیاموزیم به طور مثال در زندان جیرفت 30 جوان که حبس آن ها طولانی نیست شناسایی کند و به آن ها حرفه هایی بیاموزند که وقتی بیرون می آیند کمیته امداد یا در محل شغل روستایی و  ... شغل آن ها آماده باشد که حداقل پایان زندان، پایان بدبختی های این ها باشد نه اول گرفتاری های آنان.

 

استاندار کرمان ادامه داد: الان بسیاری از پایان زندان ها، ابتدای گرفتاری ها است یعنی ماشین و زندگی و ... داشتند و گرفتارترین قشر جامعه، این قشر هستند؛ بنده واقعاً قشری گرفتار تر از خانواده زندانیان نیازمند نمی شناسم که حدود 70 تا 80 درصد زندانیان، خانواده های آن ها هم گرفتار هستند بنابراین اگر با این دید نگاه کنیم، خیرین هم خیلی تشویق می شوند.

 

وی با اشاره به اینکه حداقل این است که برخوردِ با آسیب، تولید آسیب نمی کند، بیان کرد: موضوع دیگر اینکه خانواده های زندانیان را هم توانمند کنیم و در مشاغل خانگی می شود با هزینه ای چرخ خیاطی و بسته بندی سبزی و ... و مشاغل کوچک آن ها را توانمند کنیم و از این نباید غافل شویم یعنی به آن ها کمک کنیم اما اگر بتوانیم در مشاغل هم، آن ها را توانمند کنیم، کار بسیار پسندیده ای است که می شود انجام داد.

 

استاندار کرمان بیان کرد: ما آمادگی و توجه دارم و حاضر هستیم در انجمن و خیریه ها را بزنم و کمک جمع کنم و هر کاری از دست من برآید، در جایگاه استاندار، انجام می دهم.

 

وی در پایان گفت: از فرمانداران، روسای دادگستری شهرستان ها، دادستان ها و همه تشکر می کنم و به فرمانداران تاکید می کنم که نهایت تلاش خود را در این موضوع به کار گیرند.

کد خبر 1060658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha