کشاورزان نکات ضروری برای کاهش مصرف آب در اراضی شالیزاری را رعایت کنند

اکبرزاده با تاکید بر رعایت نکات ضروری توسط کشاورزان برای کاهش مصرف آب در اراضی گفت: مصرف به موقع علف کش جهت کنترل علف های هرز نیز موجب کاهش رشد این علف ها می شود.

 «ابراهیم اکبرزاده» با تاکید بر رعایت نکات ضروری توسط کشاورزان برای کاهش مصرف آب در ارضی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان بیان کرد: مصرف به موقع علف کش جهت کنترل علف های هرز موجب کاهش رشد این علف ها می شود.



مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی گیلان انجام بیمه برای دریافت خسارت بلایای طبیعی را لازم دانست و افزود: توجه به کیفیت آب و درجه حرارت در استفاده از آب چاه برای آبیاری، آبیاری تدریجی در صورت پایین بودن درجه حرارت با آب چاه، مصرف مرحله ای کود در شرایط کم آبی جهت جلوگیری از خسارت ناشی از کود، استفاده از حشره کش های گرانول یا طعمه های مسموم برای مبارزه با تراکم آبدوزدک در شرایط کم آبی، استفاده از ارقام زودرس به کاهش مصرف آب به دلیل کوتاه شدن طول دوره رشد، از جمله نکات ضروری در کاهش مصرف آب شالیزاری هستند.

 


وی یکی از مدیریت های لازم در شرایط کم آبی را نشاء کاری برنج با فاصله کم برای تسریع و تکمیل پوشش گیاهی و جلوگیری از تبخیر آب از سطح خاک و کاهش رشد علف های هرز اعلام کرد.



اکبرزاده افزود: در شرایط کم آبی بهتر است کود ازته با خاک خوب مخلوط تا از تبخیر آن جلوگیری شود.



وی با اشاره به اینکه یکی از علایم وارد شدن تنش خشکی به گیاه برنج زاویه دارشدن از وسط و لوله ای شدن برگ ها و نیز خشک شدن نوک برگی است اظهار کرد: در این صورت گیاه قبل از لوله ای شدن بایستی آب دریافت کند.



اکبرزاده بیان کرد: لایروبی به موقع کانال های آبیاری باعث تسهیل در انتقال آب و کاهش تلفات ناشی از انتقال می شود.



وی با بیان اینکه در صورت آبیاری در زمان گلدهی از آب با کیفیت بهتراستفاده شود اذعان کرد: کرتها بایستی طوری ساخته شوند که در زمان بارندگی ذخیره آب را در کرت داشته باشند.



اکبرزاده همچنین خاطرنشان ساخت: استفاده از کودهای دامی قبل از آماده سازی زمین با توجه به حفظ رطوبت، خسارت ناشی از خشکسالی را کاهش می دهد.

کد خبر 1061069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha