معیار انتخاب اصلح در کلام امام صادق(ع)/تقوا و ایمان مهم ترین شاخصه رییس جمهور آینده

ربیعیان گفت: قطعاً دولت آینده باید در دستان شخصی قرار بگیرد که نسبت خود با ولایت، رهبری و مناسباتش با دشمنان را مشخص کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان؛ یکی از دغدغه‌های مردم در آستانه‌ی انتخابات، خصوصا انتخابات ریاست جمهوری، انتخاب فرد اصلح در بین کاندیداهای مورد نظر است، اینکه چه کسی لیاقت و شایسته‌ی تصدی این مقام اجرایی را دارد. اینکه یک رئیس‌جمهور باید چه خصوصیاتی داشته باشد و خلاصه اینکه شاخصه‌های اصلح برای انتخاب یک فرد، برای اداره‌ی بالاترین نهاد کشور، بعد از رهبری چیست؟

 

برای انتخاب اصلح، معیار و شاخصه‌های مختلفی وجود دارد که در این نوشتار، معیار انتخاب اصلح را از دیدگاه امام صادق(علیه‌السلام) عرض می‌کنیم، که حضرت برای انتخاب شخص مطمئن و اصلح در بین چند نفر، معیارهایی را ذکر فرمودند که دانستن این موارد، تاحدودی نظر و رأی ما را در انتخاب فرد مناسب و اصلح، آسان می‌کند.

فردی نزد امام صادق(علیه‌السلام) آمد و سؤال کرد هرگاه دو نفر در مسأله‌ای خصومت داشتند و برای حل آن نزد دو حاکمی رفتند که هر دو از شما حدیث نقل می‌کنند اما هرکدام، حکمی جداگانه دادند، دراین‌باره نظر و حکم کدامشان صحیح‌تر است و یا به‌عبارتی کدام حاکم شایستگی و لیاقت دارند که به حکمشان عمل شود؟ که حضرت فرمودند: «قَالَ الْحُكْمُ مَا حَكَمَ بِهِ أَعْدَلُهُمَا وَ أَفْقَهُهُمَا وَ أَصْدَقُهُمَا فِي الْحَدِيثِ وَ أَوْرَعُهُمَا وَ لَا يَلْتَفِتْ إِلَى مَا يَحْكُمُ بِهِ الْآخَرُ. حكم آن کسی درست است كه عادل‌تر و فقيه‏‌تر و در نقل حديث راستگوتر و با تقوى‏‌تر است و به حكم آن ديگرى توجه نشود.»

 

 در واقع کاندیداهایی که برای ریاست جمهوری یا نمایندگی مجلس انتخاب می‌شوند، باید از جهت اعتقادی، اخلاقی، علمی، مدیریت و موارد دیگر، شرایط لازم را داشته باشند، اما در بین این افراد با توجه به فرمایش امام صادق(علیه‌السلام)، باید دید چه‌کسی عدالت را بیشتر از بقیه رعایت می‌کند، چه‌کسی از جهت علمی (دینی و غیردینی) از بقیه عالم‌تر است، چه کسی نسبت به افراد دیگر، باورع‌تر بوده و تقوای الهی را بیشتر اهمیت می‌دهد و به‌عبارتی باید دید چه‌کسی متدین‌تر است.

 

بنابراین گزارش حسن ربیعیان، قاری، داور و استاد بین المللی قرآن کریم در گفتگو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با اشاره به ملاک ها و شاخصه های انتخاب فرد اصلح برای زعامت قوه مجریه گفت: در فرهنگ دینی ما بارها در خصوص انتخاب کارگزاران و مسئولین اصلاح تاکیداتی شده است به گونه ای که از امام صادق علیه السلام پیرامون انتخاب بهترین و شایسته ترین فرد سوال شد و ایشان مصادیقی همچون دینداری، ایمان و تقوا را عنوان کردند.

 

 وی با اشاره به برخی از مهم ترین ویژگی های رییس جمهور آینده تصریح کرد: قطعاً دولت آینده باید در دستان شخصی قرار بگیرد که نسبت خود با ولایت، رهبری و مناسباتش با دشمنان را مشخص کند دشمن ستیزی، انقلابی بودن  و اعلان موضع روشن و مشخص  نسبت به محور مقاومت همچون دشمنان لبنان، سوریه، یمن  داشته باشد.

 

این قاری بین المللی عنوان کرد: به فرموده امام صادق علیه السلام هر گاه در انتخاب ملاک ها و شاخص های فرد اصلح در دوراهی قرار گرفتید هرکجا که دشمن با تفکر و ایده شما مخالفت کرد همانجا موضع درست است.

 

 وی عنوان کرد: یکی دیگر از مهمترین ملاک ها و شاخصه های فرد شایسته و اصلح برای در دست گرفتن زعامت قوه مجریه، پاکدستی و عاری از فساد  مالی است. شخص شایسته برای ریاست جمهوری باید از تفکرات و ایده های اشرافی گری به دور باشد همچنانکه سیره ساده‌زیستی و پرهیز از تجمل در زندگی امام خمینی رحمت الله علیه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای وجود دارد که همه به تاسی از سیره ساده‌زیستی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم است

کد خبر 1062383

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha