با تدبر در آیات وحی، شخصیت قرآنی امام صادق (ع) را درک کنیم/ امام صادق (ع) اندیشه اسلام را تبیین کرد

حجت الاسلام والمسلمین حسینی با اشاره به شخصیت قرآنی امام صادق (ع) گفت: با تدبر در آیات وحی، شخصیت قرآنی امام صادق (ع) را درک کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، کنیه‌ مشهور امام صادق(ع)، ابوعبدالله (ناظر به دومین فرزندش عبدالله افطح) است. با کنیه‌های ابواسماعیل (ناظر به فرزند ارشدش، اسماعیل) و ابوموسی (ناظر به دیگر فرزندش امام موسی کاظم(ع)) نیز از او نام برده‌اند.

مشهورترین لقب او «صادق» است. برطبق روایتی، پیامبر اسلام(ص) این لقب را به او داده است تا از جعفر کذاب تمایز یابد؛اما برخی گفته‌اند امام صادق(ع) به جهت پرهیز از شرکت در قیام‌های عصر خود، صادق لقب گرفته است؛ چراکه در آن زمان به کسی که مردم را گرد خود جمع و به قیام برضد حکومت تحریک می‌کرد، کذّاب (دروغگو) می‌گفتند. در همان دوران ائمه این لقب برای امام صادق(ع) به کار می‌رفته است.

 

خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان گفتگویی با حجت الاسلام والمسلمین  «سیدرضا حسینی مازندرانی» تولیت مدرسه علمیه امام حسین(ع) شهر ری و استاد حوزه انجام داده است که در ادامه می خوانید:

 

آخرین توصیه امام صادق (ع)‌پیش از شهادت چه بود؟

امام صادق (ع) همواره برای توسعه علم و فرهنگ دینی تلاش کردند و در این راه هیچ فرصتی را از دست ندادند. مناظره های علمی، جلسات هم اندیشی و تولید علم و آموزش شاگردان و متفکران تنهای بخش اندکی از فعالیت های مهم علمی و دینی آن حضرت را تشکیل می دهد. امام صادق (ع) در آخرین لحظات حیات پر خیر و برکت خویش، همه اعضای خانواده را بر بالین خواستند و با توجه به اهمیت نماز، ایشان را به نماز سفارش و توصیه کردند.

 

چرا امام صادق (ع) را رئیس مکتب شیعه می نامند؟

با توجه به اینکه امام صادق (ع) در راه توسعه علم و دانش بسیار تلاش کردند و شاگردان دانشمند و متفکران بسیاری پرورش دادند. امام صادق (ع) مجالس درس بسیاری تشکیل دادند و درباره دین و مذهب و آیات قرآن به تدریس و بحث پرداختند و اندیشه اسلام را برای شاگردان، علما و متفکران آن دوره تبیین کردند. همچنین ایشان به موضوع وحدت و توجه به اهل بیت (ع) بسیار تاکید داشتند چراکه پس از رحلت پیامبر (ص)، حق اهل بیت (ع) از دست رفته بود و دشمنی زمامداران وقت، باعث شده بود تا حق ایشان روز به روز کمرنگ تر شود به طوریکه در دوره بنی امیه تلاش می کردند تا زمینه ای برای فراموشی اهل بیت (ع) فراهم کنند. از این رو امام صادق (ع) توجه مردم به اهل بیت (ع) را با برگزاری جلسات خطابه و درس و بحث جلب کردند.

 

ویژگی های اخلاقی امام صادق (ع) چیست؟

زهد، انفاق، علم فراوان، عبادت بسیار و تلاوت قرآن، توجه به کسب حلال، مهمان نوازی و پرورش علما و اندیشمندان اسلامی، صداقت از ویژگی های اخلاقی امام صادق (ع) است و روایات بسیاری درخصوص این ویژگی ها و سجایای اخلاقی حضرت وجود دارد. امام صادق (ع) نماز را بهترین کارها نزد خداوند می دانستند به طوریکه آخرین وصیت خود را نیز تاکید بر اقامه و برپایی نماز اختصاص دادند.

 

درباره شخصیت قرآنی امام صادق (ع) توضیح دهید.

مکارم اخلاقی، عفو و گذشت، کار و تلاش، صبر و شکیبایی، علم به قرآن، خشیت الهی، سجده های طولانی و حضور قلب از ویژگی های شخصیتی امام صادق (ع) از نگاه قرآن است. زمانیکه شخصیت امام صادق (ع) را در کلام وحی بررسی می کنیم درمی یابیم ایشان دارای مکارم اخلاقی و حسن خلق هستند. در قرآن کریم و در آیه ۱۹۹ سوره اعراف آمده است:« خُذِ الْعَفْوَ وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْجاهِلينَ؛ عفو و گذشت را شیوه خود قرار ده و به نیکی ها دعوت نما و از جاهلان روی بگردان»، همچنین خداوند در آیه ۱۰ سوره جمعه می فرمایند:« فَإِذَا قُضِيَتِ الصَّلَاةُ فَانْتَشِرُوا فِي الْأَرْضِ وَابْتَغُوا مِنْ فَضْلِ اللَّهِ وَاذْكُرُوا اللَّهَ كَثِيرًا لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ؛ و چون نماز پایان یافت، در زمین پراکنده شوید و رزق خدا را طلب کنید.» در آیه ۱۵۳ سوره بقره نیز آمده است: « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ ۚ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ؛ ای کسانی که ایمان آورده اید، از شکیبایی و نماز مدد جویید که خدا با شکیبایان است.» با بررسی آیات و مطابقت آنها با ویژگی های اخلاقی امام صادق (ع)، شخصیت قرآنی ایشان را درک می کنیم.

کد خبر 1062617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha