کتاب "ناغیللار" جدیدترین اثر یدالله نعمت پور به زیور چاپ آراسته شد

کتاب "ناغیللار" جدیدترین اثر ادبی یدالله نعمت پور، ادیب خطه قره داغ آذربایجان با موضوع قصه های عامیانه این مرز و بوم به صورت نظم به زیور چاپ آراسته شد.

یدالله نعمت پور، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، که به مناسبت انتشار جدیدترین اثر ادبی این شاعر رزمنده صورت گرفت، گفت: کتاب « ناغیللار » واژه ترکی آذری به معنای "قصه ها" جدیدترین اثر ادبی بنده می باشد که از طریق انتشارات  نباتی، بهار امسال منتشر شد.

شاعر شهرستان کلیبر در ادامه افزود: ناغیللار" مجموعه ای از دو کتاب « یازیلمامیش ناغیللار » و « عبرتلی ناغیللار» و حدود 30 صفحه از قصه های جدید می باشد که به صورت رقعی و در 142صفحه  وارد بازار کتاب شد.

جانبار دوران دفاع مقدس، خاطرنشان کرد: این اثر در برگیرنده داستان های قافیه دار ترکی عامیانه می باشد که به صورت قصه در بین اهالی آذربایجان و قره داغ از زبان به زبان گشته و در گذر ایام در حال فراموش شدن بودکه به صورت شعر و نظم  در آمد.

وی با ابراز تاسف از مهجوریت کتاب و کتابخوانی تصریح کرد: متاسفانه امروزه وجود گوشی ها و فضای مجازی و همچنین قیمت بسیار بالای کاغذ و کتاب موجب کم شدن اقبال جوانان و مردم و خانواده ها به کتاب شده است.

نعمت پور با بیان اینکه گرانی کاغذ و بالا بودن هزینه تالیف و انتشار مشکل بسیار بزرگی برای ناشران و مولفان شده است، تاکید کرد: باید سعی نهاد ها و مسئولان مربوط و همچنن دولت بر کم کردن هزینه های کتابخوانی باشد تا مردم بتوانند دوباره به سمت کتاب و کتابخوانی روی بیاورند.

وی گفت: متاسفانه کتاب جایی در سبد خرید خانواده ها به ویژه خانواده های کم در آمد ندارد و هر آنچه که تهیه می شود فقط کتاب های درسی و ضروری است و این جریان، سیر تالیف، نشر و خرید کتاب  را دچار غربت و مشکل می کند.

نعمت پور، برنامه ریزی و تخصیص اعتبار جهت رفع مهجوریت کتاب و فرهنگ مطالعه را خواستار شد و تاکید کرد: در خصوص مطالعه کتاب و افزایش سرانه مطالعه باید فرهنگ سازی و هزینه های بیشتری صورت گیرد چرا که کتاب ها بهترین منابع برای حفظ و نشر فرهنگ ها می شود.

وی کتاب های « عبرتلی ناغیللار» در قالب قصه ، « ماه من » و « روضه رضوان » با موضوع مذهبی، « خوش آن روزی که ... » با موضوع جبهه و 8 سال دفاع مقدس،« لب عطشان » با موضوع مداحی، « یازیلمامیش ناغیللار »، « مظهر قدرت » و « شاعر حیاتی »  را از جمله آثار منتشر شده خود عنوان کرد و گفت: اثری دیگر که گردآوری شعر از شاعران مختلف در موضوع جنگ و شهادت می باشد در دست چاپ می باشد.

گفتنی است، یدالله نعمت پور، متولد 1344  روستای زیریان از توابع کلیبر، دارای مدرک فوق لیسانس و بازنشسته  آموزش و پرورش  می باشد که در دوران  هشت سال دفاع مقدس با حضور در جبهه های حق علیه باطل به درجه جانبازی 47 درصدی نائل شده  و 33 سال است که در ساحت ادب قلم فرسایی می کند .

وی در اشعار خود واژه ترکی « سولغون » به معنی "پژمرده" تخلص کرده و چندین اثر ادبی دیگر  از جمله « قطعات »، « قجر داداشا سلام » ،«‌خاطره جبهه و جنگ »،« داستان های آزاد » و « فرهنگ  ادبی» آماده چاپ  دارد .

یادآور می شود، سولغون  از  اعضای پیشکسوت  انجمن ادبی حکیم نباتی کلیبر  و مدیر انتشارات  داملا در شهرستان کلیبر می باشد .

 

 

کد خبر 1063946

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha