صدور ۲۲۵ مورد مجوز برای موقوفات استان فارس

حجت الاسلام حسنی نیا گفت: در سه سال اخیر ۲۲۵ مورد مجوز با موضوعات مختلف برای استان فارس صادر شده که این رقم خود نشان از گستردگی دایره موقوفات این استان دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، حجت الاسلام «امرالله حسنی نیا»، امروز (پنج شنبه 20 خرداد) در نشست تخصصی کمسیون املاک استان فارس گفت: کمیسیون املاک در سازمان اوقاف با هدف تسهیل و دقت و احقاق حقوق موقوفات برای صدور مجوزات سازمان مرکزیباید صادر کند تشکیل می شود تا حقوق مستاجرین و متصرفین موقوفات رعایت شود.

معاون اوقافی، حقوقی و ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: سه سال از تشکیل کمیسیون املاک در سازمان اوقاف می گذرد و بازدید میدانی با هدف ارزیابی فعالیت این کمیسیون در استان ها انجام می شود.

وی اضافه کرد: اگر به قوانین وقف و وقف نامه ها به دقت عمل شود نیاز به صدور مجوز از سوی سازمان مرکزی نیست و برای صدور مجوز ۲۰ روز کاری نیاز است که با کارشناسی های لازم و شناخت و رعایت حقوق متصرف و مستاجر و موارد فنی توسط استان انجام می شود.

حجت الاسلام حسنی نیا تاکید کرد: اکثر افراد متصرف عمدتا مستنداتی در اختیار ندارند اما ادعای حقوق مختلفی می کنند که موجب طولانی شدن پروسه صدور مجوز می شود یعنی بدون داشتن اجازه در حالی که ملک موقوفه را تصرف کرده اند اقدام به احداث اعیان می کنند و این خلاف قانون است.

وی با اشاره به استان فارس گفت: فارس از استان های بزرگ کشور است که با داشتن بیش از ۱۳ هزار موقوفه گستره زیادی از موقوفات را شامل می شود و اراضی زیادی از موقوفات در طرح تفصیلی و مسکونی شهرداری ها قرار دارد و افراد بسیاری دانسته یا نادانسته املاک موقوفه را تصرف کرده و در املاک موقوفه اعیان از جمله خانه، مغازه و مجموعه‌های صنعتی و تجاری احداث کرده اند.

حجت الاسلام حسنی نیا ادامه داد: سازمان اوقاف و امور خیریه با رعایت حق وقف و مطالبه حقوق موقوفات تلاش می‌ کند به مستاجرین و متصرفین در این شرایط  کمک و کار آنها را تسهیل کند.

وی اضافه کرد: سازمان اوقاف از تمامی این افراد دعوت می‌کند با مراجعه به ادارات اوقاف به پرداخت حقوق موقوفه و اراضی که در تصرف دارند اقدام کنند و حتی با صدور مجوزهای لازم سازمان اوقاف این افراد می ‌توانند سند اعیانی و تسهیلات بانکی دریافت کنند، برای ملکشان پروانه بگیرند و موقوفه نیز به حقوق وقف دست می یابد.

معاون اوقافی، حقوقی و ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: اما اگر مستاجر و یا متصرف موقوفات برای پرداخت حقوق موقوفه اقدامی نکند با مشکلات عدیده در سال های بعد مواجه می شوند زیرا با توجه به روند ثبت اسناد مالکیت طی سال های آینده دیگر برگ کاغذی اعتبار نخواهد داشت و تمامی اوراق باید رسمی شود.

وی اعلام کرد: در سه سال اخیر ۲۲۵ مورد مجوز با موضوعات مختلف از جمله تبدیل به احسن، اضافه و کاهش مساحت املاک اوقافی، حق تملک اعیان، تغییر کاربری و... برای استان فارس صادر شده که این رقم خود نشان از گستردگی دایره موقوفات این استان دارد.

کد خبر 1064615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha