اعتبارات چند برابری طرح های آب و خاک، شیروان را متحول کرد

سرپرست جهاد کشاورزی شیروان گفت: واحد آب و خاک این شهرستان در هشت سال گذشته هزار و ۵۳۷ میلیارد ریال طرح اجرا کرد که تحول جدیدی دراین حوزه به وجود آورد که بیشترین آن مربوط به ساخت کانال و انتقال آب بوده است.

«حسن ایزانلو» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان اظهار داشت: این سرمایه گذاری برای ۷۳ کیلومتر احداث جاده بین مزارع ( 50 روستا بهره مند شدند) با اعتبار ۲۱۹ میلیارد ریال، ۳۳.۶ کیلومتر احداث کانال و انتقال آب با اعتبار ۳۵۰ میلیارد ریال، احیا و مرمت قنوات ۴۲ رشته با اعتبار ۱۶۷ میلیارد ریال، ۲ هزار و ۱۶۶ هکتار طرح آبیاری نوین با اعتبار ۱۱۹ میلیارد ریال و ۱۰ باب احداث استخر ذخیره آب با اعتبار ۲۹۳ میلیارد ریال انجام شده است.

 

 


سرپرست جهاد کشاورزی شیروان اضافه کرد: همچنین  طی این مدت در واحد صنایع و مکانیزاسیون ارتقاء ضریب مکانیزاسیون کشاورزی با پرداخت تسهیلات خرید تراکتور و ادوات کشاورزی به میزان ۳۸۹ میلیارد ریال صورت گرفته است که اینک ضریب مکانیزاسیون کشاورزی در شهرستان شیروان به ۱.۶ اسب بخار در هکتار رسیده که در مجموع کل با اجرای طرح های مزبور بخش آب و خاک برای دو هزار و 100 نفر جمعیت اشتغالزایی ایجاد شد.

 

 

وی تصریح کرد: کل سطح زیر کشت شهرستان شیروان ۵۵ هزار هکتار است که برای کشت این سطح از دوهزار و ۴۸۵ دستگاه تراکتور استفاده می شود، یعنی به ازای هر ۲۲ هکتار یک تراکتور وجود دارد که در شهرستان شیروان هم اکنون ۱۰ دستگاه کمباین، ۲ هزار و ۳۲۱ دستگاه تراکتور و ۱۲ هزار دیگر ادوات کشاورزی وجود دارد.

 

 

وی ادامه داد:  با توجه به اهمیت صنایع تبدیلی و زنجیره اقتصاد کشاورزی در بخش کشاورزی از سال ۹۲، یازده پروانه بهره برداری صادر شده است که با ظرفیت ۶۰ هزار تُن جذب مواد خام، سرمایه گذاری ۱۲۰ میلیارد ریال و اشتغالزایی ۱۰۲ نفر محقق شده و مجوز تاسیس ۱۴ طرح صادر شده که با ظرفیت ۱۳ هزار تن با جذب مواد خام ۲۳ هزار تُن ۱۸۶ میلیارد ریال در حال احداث است و در صورت بهره برداری از آن برای ۱۰۱ نفر اشتغالزایی ایجاد می شود.

 

 

ایزانلو با بیان اینکه در این هشت سال میزان سطح تولید شهرستان چهار برابر افزایش داشت، خاطر نشان کرد: شهرستان شیروان دارای هزار و ۹۳۷ هکتار باغ سیب با تولید سالانه ۵۴ هزار تُن می باشد که رتبه اول تولید و سطح زیر کشت استان را دارا می باشد همچنین دارای هزار و ۳۵۸ هکتار باغ گردو با  تولید سه هزار و ۴۰۰ تُن در سال رتبه اول  تولید را در استان دارا می باشد.

 

 

وی با اشاره به افزایش بخش باغبانی در این هشت سال افزود: احداث طرح فراز تاکستان در سال ۹۲ با ۰.۵ هکتار اینک به ۳۴ هکتار افزایش، کشت گیاهان دارویی از ۱۵ هکتار به ۱۵۳ هکتار، احداث گلخانه از دو مترمربع به ۹.۸ مترمربع، احداث باغ در اراضی شیبدار از ۱۰ به ۸۶ هکتار، احداث کارگاه پرورش قارچ از ۰.۴ به یک هکتار و کشت زعفران ۶۰۰ هکتار افزایش داشته است.

 

 

وی گفت: در واحد امور اراضی طرح کاداستر شهرستان شیروان طی ۲ قرارداد به میزان ۲۱ هزار و ۸۷۵ هکتار منعقد شده است که میزان ۱۱ هزار هکتار انجام شده  و صدور اسناد کشاورزی اخیرا با تشکیل ۹۰ پرونده شروع شده که ۱۷ پرونده به اداره ثبت ارجاع شده است.

 

 

این شهرستان واقع در ۶۰ کیلومتری شرق بجنورد افزون بر ۱۰۵ هزار هکتار عرصه کشاورزی و باغی دارد.

 

 

 

 

کد خبر 1064918

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha