کشت گلخانه ای و گیاهان دارویی در نهبندان ترویج و توسعه یابد

بیکی گفت: با توجه به اقلیم خشک نهبندان باید کشت گلخانه ای و گیاهان دارویی در نهبندان ترویج و توسعه داده شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند؛ «مجید بیکی» امروز (۲۲ خرداد) در نشست با ادارت تابعه جهاد کشاورزی که به مناسبت هفته جهاد کشاورزی برگزار شد، اظهار کرد: در حوزه ترویج کشارزی؛ کشاورزان باید آموزش کامل مباحث مرتبط با کشاورزی و کشت محصولات مناسب را ببیند تا کمترین خسارت را داشته باشد.

 

وی باید تاکید بر توسعه کشت محصولات کم آب‌بر در استان کم آب خراسان جنوبی، افزود: برای این مهم باید برنامه ریزی شود چرا که ۴۰ درصد اشتغال و اقتصاد استان در بخش کشاورزی است.

 

فرماندار نهبندان با بیان اینکه جهاد کشاورزی یکی از دستگاه‌های پیشران در حوزه خدمات رسانی است، عنوان کرد: وسعت کار جهاد کشاورزی شهرستان به وسعت تمام شهرستان است و فعالین حوزه کشاورزی و دامداری را در بر می گیرد.

 

بیکی تصریح کرد: به نسبت آنچه در بخش کشاورزی هزینه می کنیم، بهره وری ما کمتر است که به دلایل مختلفی همانند اقلیم خشک، شرایط جوی، بادهای ۱۲۰ روزه، گرمای شدید و کم بارشی بر می گردد.


وی با اشاره به کمبود نیروی انسانی در جهاد کشاورزی نهبندان گفت: به کارگیری نیروی حجمی و قراردادی تا حدی ممکن است لذا این اداره باید خود را با وضعیت موجود وفق دهد.

 

فرماندار نهبندان تصریح کرد: در سال ۹۸ بالاترین اعتبار استان در بین شهرستان ها را به جهاد کشاورزی داده ایم در حالی که درصد سهم شهرستان ۸.۶ از کل اعتبار استان است.

 

بیکی گفت: اعتبارات بخش کشاورزی، منابع طبیعی، دامپزشکی و امور عشاری نهبندان به نسبت سایر ادارات بیشتر بوده است که نشان از توجه به این بخش است.

 

وی تصریح کرد: دستگاه ها باید تلاش کنند تا از محل اعتبارات ملی و بنیاد برکت سهم بیشتری را دریافت کنند، امسال پیشهاد داده شد تا ۶ میلیارد تومان برای بخش کشاورزی از محل اعتبارات بنیاد برکت، تامین شود.

 

فرماندار نهبندان گفت: در مجموع ۸۰ میلیارد تومان اعتبار استانی، شهرستانی و بنیاد برکت پیشنهاد داده ایم که ۱۰ میلیارد تومان سهم منابع شهرستانی، ۴۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان سهم بنیاد برکت و ۳۲ میلیارد تومان اعتبار استانی است که اگر محقق شود، اعتبار خوبی به زیرساخت های شهرستان، تزریق می شود.

 

بیکی با تاکید بر اینکه کشت های گلخانه ای باید جایگزین کشت های مزارع شود، افزود: بیش از ۹۰ درصد آبی که استحصال می شود در حوزه کشاورزی، ۶ درصد در حوزه آب شرب و دو درصد در بخش صنعت استفاده می شود لذا بهره وری بخش کشاورزی باید بیشتر شود که راهکار آن کشت گلخانه ای و هیدروپونیک است.

 

وی در پایان با اشاره به کشت گیاهان دارویی با توجه به ظرفیتی که در شهرستان وجود دارد، تصریح کرد: در حوزه گیاهان دارویی نهبندان جایگاه ویژه دارد اما هدفمند دنبال نشده است.

کد خبر 1065080

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha